Nervus vagus: zó kalmeer je deze informatiesnelweg tussen je brein en je buik

Body
nervus vagus
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
26.12.2021

Je darmen worden ook wel je gevoelsbrein genoemd. Het is dan ook tevens de plek waar maar liefst 90% van het gelukshormoon serotonine door je lichaam wordt aangemaakt. Er loopt zelfs een informatiesnelweg tussen je hoofd en je buik: de nervus vagus, een van de twaalf hersenzenuwen. Om je goed te kunnen ontspannen na stress, lekker te slapen en je vitale organen harmonieus samen te laten werken is het belangrijk de nervus vagus goed af te stellen. Darmtherapeuten Liedewij Theisens en Noortje Berger, oprichters van Labsolute, vertellen je hoe je dat doet. 

Nervus vagus: zó kalmeer je deze informatiesnelweg tussen je brein en je buik

Liedewij & Noortje: ‘De nervus vagus ontspringt in het onderste deel van je hersenen, loopt door je stembanden, longen, hart, milt en lever, je spijsverteringsorganen en eindigt in je dikke darm. Je kunt de nervus vagus met recht een snelweg tussen brain & body noemen, waar voortdurend boodschappen over en weer gestuurd worden om je hersenen informatie te geven over wat er aan de hand is in je lichaam.

Soepel switchen tussen actie en rust

De nervus vagus helpt je om tot rust te komen als je stress hebt gehad door je hartslag en ademhaling te coördineren. In een bedreigende situatie schiet je lichaam in de vecht-of-vluchtstand. Je hartslag gaat omhoog, je adem wordt oppervlakkig en de stresshormonen cortisol en adrenaline jagen door je lichaam. Bovendien worden je spijsvertering en je vruchtbaarheid even op een laag pitje gezet. Het gaat om directe overleving, dus die dingen zijn nu niet van belang. Als je weer veilig bent zorgt de aansturing van je nervus vagus ervoor dat je lichaam in de ruststand komt. Hartslag en ademhaling dalen, stresshormonen worden netjes afgevoerd en je lichaam heeft weer energie over voor het opnemen van voedingsstoffen en het gesmeerd laten lopen van je hormonen.

Gestresst en overprikkeld?

Maar wat als je lichaam niet zo soepel schakelt tussen in actie komen en weer ontspannen? Wat als je je voortdurend opgefokt, gestrest en overprikkeld voelt? Of dat de naweeën van een ruzie met je partner, een aanvaring met je puber of een rotgesprek op je werk maar blijven dooretteren in je lijf? Dat betekent dat je chronisch in de vecht-of-vluchtmodus en dus altijd ‘aan’ staat. Het lukt het de nervus vagus dan niet meer om je in de ontspan-stand te krijgen en dat kan zorgen voor allerlei ellende in je lijf en in je hoofd. Slaapproblemen, chronische stressgevoelens, spijsverteringsproblemen, hormonen die all over the place zijn. Chronisch gestrest zijn zorgt ervoor dat je meer ontstekingsstoffen aanmaakt die kunnen leiden tot depressie. Die ontstekingsstoffen komen ín je hersenen via de nervus vagus. En we weten dat chronische ontsteking de oorzaak is van vrijwel alle moderne westerse ziekten, zoals reumatoïde artritis, Alzheimer en hart- en vaatziekten.

Het Energy Meditatiepakket & Dossier

Jouw holistische gids uit het doolhof van vermoeidheid.
Bestel nu! Holistik Energy Pakket Karlijn en Evelyn

Hoe kun je je nervus vagus weer voor jou laten zorgen?

Voordat je nu nóg meer stress krijgt: je kunt je nervus vagus helpen om je beter te laten switchen tussen inspannen en weer ontspannen. Je darmen gezonder maken is daar een essentieel onderdeel van: zo ontvangen je hersenen via de informatiesnelweg van de nervus vagus minder stress-signalen en meer serotonine vanuit je buik. Je darmflora verbeteren is niet iets dat 1-2-3 gaat. Wat wél meteen helpt, zijn deze manieren om je nervus vagus te activeren:

  • Neuriën of zingen (de nervus vagus loopt door je stembanden)
  • Ritmisch ademhalen (5 tellen in, 5 tellen uit)
  • Koud douchen

Oefening van Stanley Rosenberg

Tenslotte onze favoriete tip: een oefening van Stanley Rosenberg, auteur van Accessing the Healing Power of the Vagus Nerve.

  1. Ga op je rug liggen en leg je handen gevouwen achter je hoofd. Laat het gewicht van je hoofd rusten op je handen.
  2. Laat je hoofd rustig liggen en kijk met je ogen naar rechts, zo ver als je kan. Alleen je ogen bewegen, je hoofd ligt nog steeds in het midden met je neus naar het plafond. Blijf naar rechts kijken.
  3. Op een gegeven moment moet je slikken, gapen of zuchten. Dit gaat automatisch, daar hoef je niks voor te doen. Het kan wel een halve tot een hele minuut duren voor dit gebeurt. Dit is een teken van ontspanning in je parasympatische zenuwstelsel dat aangestuurd wordt door je nervus vagus.
  4. Herhaal hetzelfde, maar kijk dan zo ver mogelijk naar links met je hoofd in het midden. Ook hier wacht je tot je slikt, gaapt of zucht. De ervaring leert dat het aan één kant veel langer kan duren voor je in de ontspanning ‘schiet’ dan de andere kant.

Doe deze oefening voor je gaat slapen en als je ’s nachts wakker wordt. Of wanneer je gedurende de dag een reset van je zenuwstelsel nodig hebt, bijvoorbeeld als je je overprikkeld voelt of net iets stressvols hebt meegemaakt. Works like a charm!

Over Labsolute

Liedewij Theisens is samen met Noortje Berger oprichter van Labsolute. Ze hebben in de Essential test een unieke combinatie van labtesten samengebracht die je jouw persoonlijke handleiding voor voeding en supplementen geeft op basis van je darmbacteriën en bloedwaarden.

Roots Meditatiepakket & Dossier

Alles wat je nodig hebt voor de belangrijkste missie van je leven: het helen van (oude) pijn uit de familielijn.
Ja, dat wil ik!Holistik Roots Dossier
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
        Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop!



          We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.