Moet je vaak plassen? Dit zijn 9 mogelijke oorzaken (en zo train je je blaas)

Body
vaak plassen
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
10.11.2021

Niks irritanter dan ’s nachts je bed uit moeten om te gaan plassen. Maar ook overdag kan het knap vervelend zijn als je er steeds tussenuit moet piepen om naar het toilet te gaan. Er bestaat een kans dat er iets niet helemaal goed zit, maar een onschuldige oorzaak is waarschijnlijker. Hieronder hebben we 9 mogelijke oorzaken van vaak moeten plassen op een rijtje gezet en vind je een aantal tips.

Moet je vaak plassen? Dit zijn 9 mogelijke oorzaken (en zo train je je blaas)

1. Blaasontsteking

Moet je vaak plassen en ervaar je pijn of ongemak als je eenmaal op het toilet zit? Dan kan het zijn dat je een blaasontsteking hebt. Bij vrouwen komen blaasontstekingen vaker voor omdat hun urineweg korter is en bacteriën zo sneller bij de blaas komen. Raadpleeg je huisarts als je vermoedt dat je een blaasontsteking hebt. (Tip om het risico op een blaasontsteking te verkleinen: ga altijd meteen plassen na seks!)

2. Hoge bloedsuikerspiegel

Een chronisch hoge bloedsuikerspiegel kan er onder andere voor zorgen dat je meer honger en dorst hebt, én vaker moet plassen. Op den duur kan een chronisch verhoogde bloedsuikerspiegel tot diabetes leiden, dus het is belangrijk om deze in balans te houden. Overleg met je huisarts als je graag wilt dat er verder onderzoek gedaan wordt naar jouw bloedsuikerwaarden.

3. Te veel water drinken

Als het om water drinken gaat denk je misschien ‘hoe meer, hoe beter’, maar er zit wel degelijk een grens aan de hoeveelheid water die je lijf dagelijks kan verwerken. Te veel water drinken kan de zoutbalans in je lijf verstoren. Hou het bij zo’n 1,5 tot 2 liter per dag, en je zit goed. Als je van te weinig drinken naar voldoende drinken gaat, kan het trouwens zijn dat je blaas even moet wennen en je in het begin wat vaker moet plassen.

4. Te veel koffie of alcohol

Koffie en alcohol kunnen beide een vochtafdrijvend effect hebben. Kijk er dus niet gek van op als je na je ochtendkoffie of cocktailavond steeds moet plassen.

5. Vergrote prostaat

Bij veel mannen groeit de prostaat als ze ouder worden. Dit is op zichzelf normaal en natuurlijk, maar kan wel voor plasproblemen zorgen. Het kan zijn dat je vaker moet, maar ook dat plassen juist moeilijker gaat.

6. Medicatie voor hoge bloeddruk

Een hoge bloeddruk wordt vaak behandeld met diuretica, ofwel plaspillen. Deze stimuleren je nieren om sodium en water af te scheiden, om je bloedvaten en hart te ontlasten.

7. Obstipatie

Als je last hebt van verstopping, kan dit druk op je blaas geven. Dit probleem wordt als het goed is opgelost zodra je stoelgang weer normaal wordt.

8. Overgang

Tijdens de overgang daalt het oestrogeen in je lichaam. Dit veroorzaakt veel veranderingen in de blaas. Het slijmvlies in de plasbuis wordt bijvoorbeeld dunner en deze verkort, en de antibacteriële beschermlaag van de blaaswand vermindert. Als gevolg kun je last krijgen van blaasontstekingen en urineverlies en vaak aandrang voelen om te plassen, ook als je blaas niet vol is.

Thuiskomen in je eigen lichaam?

Download nu de gratis Mini Guide en ontvang tips van Karlijn, Evelyn & een team van experts.Download gratis mini-guideBody Guide Mini Guide

3 tips 

1. Train je blaas

Je urine ophouden totdat je nauwelijks kunt lopen is onnodig en oncomfortabel, maar je zult je erover verbazen hoe goed het werkt om simpelweg iets langer te wachten om naar het toilet te gaan. En om pas te gaan als je ook echt moet, dus niet steeds ‘voor de zekerheid’.

2. Versterk je bekkenbodemspieren

De bekkenbodemspieren vormen een soort ‘hangmat’ in het onderlichaam die de buikinhoud ondersteunt. Ze spelen een belangrijke rol bij het functioneren van de darmen en blaas, en voor vrouwen ook bij het bevallen en bij seksuele activiteit. Zo kunnen verzwakte bekkenbodemspieren zorgen voor incontinentie. Het is dus belangrijk om deze spieren sterk te houden (en óók om ze te kunnen ontspannen!). Je kracht kun je met deze oefeningen trainen.

3. Vermijd triggers in je dieet

Hierboven las je al dat koffie, alcohol, en te veel water drinken ervoor kunnen zorgen dat je vaak moet plassen. Wist je dat er ook fruit en groente is dat een diuretisch effect kan hebben? Bijvoorbeeld asperges, bieten, watermeloen, citrusvruchten, selderij en komkommers. Handig om je bewust van te zijn, maar schrap ze zeker niet volledig van je menu!

Natuurlijke remedies

Tenslotte is van een aantal natuurlijke remedies het antidiuretische effect aangetoond. Overweeg de volgende, maar overleg bij twijfel altijd met je huisarts:

  • Goshajinkigan
  • Hachimijiogan
  • Capsaïcine (zit onder andere in chilipepers)
  • Pompoenzaadolie
  • Kohki thee

Kom thuis in je lichaam meditatiepakket

  • 60 minuten geleide meditaties voor een liefdevolle relatie met je lijf
  • Ingesproken door holistisch therapeut Suze Retera
  • Inclusief 30 pagina dik dossier + mini podcast
Bestel nu!Meditatie Guide
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.