Ayurveda & de zomer: met deze 6 selfcare tips blijf je koel

Heart + Soul
ayurveda zomer
Hanneke Peeters

Hanneke Peeters
24.07.2019

Ayurveda komt uit India en betekent ‘kennis van het leven’. Het is de oudste gezondheidsleer ter wereld. Deze geneeskunst geeft kennis over lichaam, ziel en geest en vertelt ons hoe je – door middel van lifestyle en voeding – een disbalans van deze drie-eenheid kunnen voorkomen. En hoe beter de balans, hoe kleiner de kans dat je ziek wordt. Hoe je hartje zomer goed voor jezelf zorgt weet Ayurveda therapeut Hanneke Peeters. In dit artikel deelt ze 6 summer selfcare tips.

Ayurveda & de zomer: met deze 6 selfcare-tips blijf je koel

Hanneke: Ayurveda legt de focus op de vijf elementen: lucht, vuur, ether, water en aarde (en hun rol in de natuur). Wij mensen bestaan uit deze elementen. De onderlinge verhouding tussen de elementen verschilt per individu: ieder mens is uniek. Een belangrijk onderdeel in de Ayurvedische geneeskunst is de leer van de drie dosha’s. De drie dosha’s zijn elk opgebouwd uit twee elementen:

Ayurveda

Ether en lucht: Vata Dosa Vuur en water: Pitta Dosha
 Water en aarde: Kapha Dosha

Zomer = pitta

Volgens de Ayurveda heeft ieder seizoen invloed op ons lichaam en geest. De zomer vindt haar wortels in Pitta Dosha. De kwaliteiten van Pitta zijn heet, oily, scherp, intens en vloeibaar. Wanneer deze dosha in balans is heb je een gezonde huid, een sterke eetlust en vertering, een goed gevoel voor humor en zijn je inzichten helder. Maar op hete dagen kan het zijn dat de bijbehorende dosha uit balans raakt en te extreem wordt. Of misschien had je al behoorlijk wat Pitta kwaliteiten in je en vormt een dagje zonnen op het strand de druppel. Te veel Pitta in je lijf kan zorgen voor onder andere de volgende klachten: warmte-uitslag, snel geïrriteerd of jaloers zijn. Ik heb behoorlijk wat Pitta in mijn constitutie en persoonlijk kan ik in de zomer minder goed tegen koffie (gejaagd gevoel + transpiratie), heb ik het heel snel warm in de zon (mijn huid wordt snel rood) en heb ik wat minder geduld.

Herkenbaar? Hier zijn 6 makkelijke tips om je Pitta deze zomer in balans te houden!

1. Eet voeding die verkoelt en vermijd voeding die verhit 

In Ayurveda draait het allemaal om balans. Dit betekent dat je op een hete dag koele dingen eet. Zo logisch als wat, toch? Dus in de zomer eet je komkommer, meloen, courgette, bessen, spinazie, licht verteerbare salades en drink je bijvoorbeeld kokoswater. Beperk het gebruik van tomaten (zeer irriterend voor Pitta!), noten, cafeïne en knoflook.

2. Eet pitta kalmerende kruiden

Cooling herbs zijn: koriander, basilicum, munt, venkel, kardemom en komijn.

3. Eet wat minder en net even anders dan je gewend bent

Ja, het helpt echt. Je lichaam zal je er dankbaar voor zijn! Eet kleinere porties en minder vaak. Verminder zure producten zoals citroen, koffie, augurken, zuurkool en alcohol. Eet geen gerechten met scherpe en pittige kruiden en vermijd gefrituurd voedsel. Dierlijke producten zijn lastiger te verteren: eet hier ook even zo min mogelijk van bij hitte. Eet het liefst na 19.00 uur zo min mogelijk, of als je dat echt niet redt na 20.00 uur.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Facebook!
Ga naar facebook

4. Sleep baby, sleep

Ga uiterlijk om 23.00 uur slapen en sta vroeg op. Slaap is zó belangrijk. Het gaat niet alleen om hoeveel uur (liefst minimaal 8, maar hoeveel je precies nodig hebt hangt af van de persoon) maar ook om hoe laat je naar bed gaat en hoe laat je er weer uit gaat.

5. Kokosolie, kokosolie, kokosolie

De lijst met kokosolie benefits is lang. Ayurvedisch gezien heeft kokosolie een verkoelende werking en daarmee is deze olie geschikt om de Pitta energie te balanceren. Je kunt er mee koken, het gebruiken als zonnebrand of smeer je voetzolen er mee in als je niet kunt slapen vanwege de hitte.

6. Keep the balance: invest in rest

rozenkwartsDe zomer is gezellig, je bent meer buiten, er zijn meer feestjes en je drinkt waarschijnlijk daardoor wat meer drankjes dan in de winter. Helemaal geen probleem: geniet er lekker van en zoek die balans. Kies op drukke dagen eerder voor een rustige yogales, wissel sociale afspraken af met tijd voor jezelf en laad je batterij op met meditatie of een verkoelende boswandeling. Vind je het moeilijk om te mediteren? Even op bed liggen met een rozenkwarts in je hand en een rustgevend muziekje op de achtergrond doet wonderen. Rozenkwarts heeft verkoelende en kalmerende kwaliteiten en helpt je lief te zijn voor jezelf. Essentiële oliën die een verkoelende werking hebben op Pitta zijn o.a.: kamille en lavendel. Je vindt deze in de Rock Your Night Calming Pillow Spray (om lekker te slapen!).

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link