Met déze 5 tips werkt jouw vochthuishouding voortaan optimaal

Body
vochthuishouding
Natalja De Vos

Natalja De Vos
28.02.2019

Het menselijk lichaam bestaat voor ongeveer 65 procent uit water. Met zoveel vocht in je lijf is een gezonde vochthuishouding dus zeker geen overbodige luxe. Een hoofdrolspeler in dit verhaal is je lymfesysteem. Dit is een ingenieus netwerk dat je organen voorziet van voldoende vocht. Toch zijn er verschillende oorzaken die ervoor zorgen dat je lymfesysteem niet optimaal werkt en je vocht gaat vasthouden. Hierdoor komt hét zuiveringsstation van je lichaam – de nieren – onder druk te staan en kunnen ze niet voldoende afvalstoffen uit je lichaam filteren. Met deze 5 tips houd je jouw vochtbalans optimaal.

Met deze 5 tips werkt jouw vochthuishouding voortaan optimaal

Onder normale omstandigheden is de vochthuishouding in je lichaam in balans. Een goede vochtbalans wil zeggen: een juiste verdeling van vocht (water) over de verschillende compartimenten van je lijf. Er is dan sprake van een natuurlijke balans tussen de druk in het bloedvat en de tegendruk van de omgeving (het weefsel). Afvoer van vocht uit weefsel vindt plaats via je haarvaten en lymfebanen. Toch kan het soms zijn dat je lichaam extra vocht gaat vasthouden.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

Waarom je lichaam vocht vasthoudt

Er zijn verschillende redenen waarom je lichaam vocht gaat vasthouden. Tijdens de zomer – bij hoge temperaturen – kan je lichaam ontregeld zijn en vocht vasthouden. Dan zetten je haarvaten uit om je lichaam op een natuurlijke manier af te koelen, maar hierdoor hebben je lymfebanen minder ruimte om het overtollige vocht af te voeren. Daarnaast kan je menstruele cyclus ook van invloed zijn op je vochthuishouding. In de week voor de eerste dag van je menstruatie verandert je hormoonhuishouding. Door schommelingen in de hoeveelheden oestrogeen en progesteron houdt je lichaam in die periode meer vocht vast, wat kan leiden tot dikke voeten, opgezwollen gezicht of vingers en vocht in benen of enkels. Ook tijdens de zwangerschap is het hormoon progesteron de grote boosdoener. Het lichaam van een zwangere vrouw houdt gemiddeld twee tot drie liter (!) extra vocht vast. Dit is normaal, maar het kan wel leiden tot vervelende klachten. Naast dikke enkels, voeten en handen kunnen zwangere vrouwen last krijgen van beknelde zenuwen en pijnlijke gewrichten. Maar ook een bekneld lymfesysteem of nierziekten kunnen ervoor zorgen dat je vochthuishouding uit balans raakt. Bij deze laatste twee oorzaken is het van belang een arts te raadplegen.

5 tips voor een optimale vochthuishouding

Gelukkig zijn er manieren om je vochthuishouding zelf in goede banen te leiden. Deze 5 tips helpen je op weg.

1) Drink brandnetelthee

Er zijn theesoorten die bekend staan om hun vochtafdrijvend werking. De meest bekende is brandnetelthee. Deze thee zit namelijk vol vitamine C, flavonoïden, foliumzuur, magnesium, ijzer en kiezelzuur. Allemaal stofjes met een vochtafdrijvende werking. Geen fan van brandnetelthee? Ook paardenbloementhee, venkelthee en groene thee kunnen helpen om vocht kwijt te raken.

2) Eet vochtafdrijvende groenten

Bleekselderij, andijvie, artisjok, komkommer en wortels hebben een vochtafdrijvend effect. Ze bevatten veel kalium, een mineraal dat betrokken is bij de bloeddruk en de vochthuishouding. Meer zin in zoet? Eet dan een flinke schijf watermeloen. Deze heerlijke groente – jazeker, watermeloen is familie van de komkommer – bevat een grote hoeveelheid water, wat het afdrijven van vocht stimuleert.

3) Leer van de ayurveda

Binnen de ayurveda heeft men een geheel eigen kijk op vocht vasthouden. De juiste remedie hangt af van je constitutie: Vata, Pitta of Kahpa. Maar wat voor alle drie de types geldt, is dat voeding een goed startpunt is om van overtollig vocht af te komen. Wat je volgens de ayurveda wat meer zou moeten eten als je vocht vasthoudt is ghee (geklaarde boter), honing, bittere groenten (en dan met name radijs) en droge granen (spelt, geen tarwe). Wat je juist beter niet kunt eten is zout, rijst, sesamolie, yoghurt, kwark, kaas en voeding uit pakjes en blikken.

4) Slik vochtafdrijvende supplementen

Het is misschien niet de eerste remedie waar je aan denkt, maar er zijn supplementen die bekend staan om hun vochtafdrijvende werking. De meeste bekende vitamine is B6, maar die helpt vooral als je vocht vasthoudt tijdens je menstruatie. Ook vitamine B5, vitamine B1 en vitamine D kunnen er voor zorgen dat je minder vocht vasthoudt. Net als de mineralen calcium, magnesium, mangaan en kalium. Maar voordat je op eigen houtje allerlei vitaminen en mineralen gaat slikken, is het raadzaam om je goed te laten informeren.

5) Kom in beweging

Door één been voor het andere te zetten en je voet te flexen helpen je kuitspieren op een natuurlijke wijze de doorbloeding en vochtafdrijving in je benen te bevorderen. Dit is verreweg de snelste manier om van dikke enkels af te komen. Ga na de wandeling op de bank liggen met je benen omhoog. Ook dat drijft vocht af.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link