Moe terwijl je dag nog moet beginnen? Misschien heb je een ijzertekort

Body
ijzer, tekort, health
Karlijn Hoebe

Karlijn Hoebe
12.11.2018

Voel je je als een vaatdoek terwijl de dag nog moet beginnen. En eet je overwegend vegetarisch of zelfs helemaal plantaardig? Dan zou je moeheid veroorzaakt kunnen worden door een ijzertekort. Ook een heftige menstruatie kan bijdragen aan een fikse afname van dit belangrijke mineraal. We vroegen orthomoleculair therapeut Karlijn Hoebe over de ins & outs. Want lukraak een pot ijzerpillen gaan slikken is ook weer niet de bedoeling aangezien een ijzersupplement de nodige bijwerkingen met zich mee kan brengen.

Moe terwijl je dag nog moet beginnen? Misschien heb je een ijzertekort

Waar wordt een ijzertekort meestal door veroorzaakt?

Karlijn: “Veelvoorkomende oorzaken van ijzergebrek zijn onder andere onvoldoende ijzerinname door slechte voedingsgewoontes, het volgen van strenge diëten, inflammatoire darmziektes, bloedverlies door hevige menstruaties of interne bloedingen én een verhoogde behoefte tijdens de zwangerschap”.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Facebook!
Ga naar facebook

Welke symptomen kun je hebben bij een ijzertekort?

Karlijn: “Veelvoorkomende tekenen en symptomen zijn onder andere vermoeidheid, bleekheid, hartkloppingen, hoofdpijn en duizeligheid, kortademigheid, droge en beschadigde huid, droge haren, haaruitval, een pijnlijke of gezwollen tong en mond, rusteloze benen en broze nagels. Ook het hebben van angstige gevoelens kunnen te maken hebben met een tekort aan ijzer door het gebrek aan zuurstof”.

Komt een ijzertekort vaak voor tegenwoordig?

Karlijn: “Exacte cijfers kan ik helaas niet vinden. Jonge kinderen en zwangere vrouwen zijn in elk geval het meest kwetsbaar voor een ijzertekort. Menstruerende vrouwen verliezen bloed en daarmee ook ijzer. Helemaal als je hevig menstrueert is het belangrijk dat je je ijzergehalte goed in de gaten houdt. Als je vegetarisch of veganistisch bent moet je ook goed uitkijken, evenals wanneer je een dieet volgt. Zorg altijd voor vervangende producten om je ijzergehalte op peil te houden”.

Wat kun je aan een ijzertekort doen?

Karlijn: “Als je een tekort aan ijzer blijkt te hebben dan zou je meer van de volgende voedingsmiddelen kunnen eten: rood vlees, gevogelte, vis, donkergroene bladgroenten (zoals spinazie en boerenkool), gedroogd fruit (zoals rozijnen en abrikozen), peulvruchten, zaden en noten. De inname van vitamine C je kan je lichaam helpen om ijzer beter op te nemen. Zorg ervoor dat je voldoende fruit en groenten eet. Vermijd daarnaast zoveel mogelijk voedingsmiddelen die de ijzeropname kunnen remmen. Het gaat dan om bijvoorbeeld thee, koffie en calciumrijke voeding zoals zuivelproducten en volkorengranen.

Hoe denk je over suppletie?

Karlijn: “Vitamine B12 zorgt samen met vitamine B6 en foliumzuur voor de opname van ijzer door het lichaam. Bij onvoldoende inname van deze vitamines door middel van voeding kan het helpen om een ondersteunend voedingsmiddel te gebruiken. Ik adviseer je daar wel goed in te laten adviseren door een orthomoleculair therapeut of een andere deskundige op dat gebied. Gebruik alleen een ijzersupplement als laatste redmiddel en als je dokter het voorschrijft. Dit is waarschijnlijk het geval als je het ijzerniveau niet via de voeding alleen kunt herstellen. Een nadeel van deze supplementen is dat er vervelende bijwerkingen kunnen ontstaan, zoals maagpijn, misselijkheid, brandend maagzuur, obstipatie of diarree. Deze bijwerkingen nemen meestal na verloop van tijd wel af. Mochten er problemen ontstaan, dan kan je behandelend arts ook besluiten om ijzer toe te dien via een intramusculaire injectie”.

Meer lezen van Karlijn

Afvallen? Deze rol speelt je darmflora
Xeno-Oestrogenen: waarom je deze nep hormonen beter kunt vermijden
Last van acné als volwassene? Dit kun je er aan doen
Candida: zo genees je van deze ziekmakende schimmel
Orthomoleculaire tips bij PMS
Dit vertelt jouw lichaamsvorm over jouw hormoonhuishouding

Bestel jouw exemplaar van Het Holistik Handboek!

Daarmee heb je alle tools in handen om jouw holistische levenspad te kiezen.
Bestel nu!

Kijk voor meer informatie op karlijnhoebe.nl.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link