Waar zit vitamine K in?

Artikelen
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
30.08.2021
Ben je benieuwd waar vitamine K in zit? Er zijn verschillende voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine K. Hieronder vind je een handig lijstje van 20 soorten voeding die veel vitamine K bevatten.

Waar zit vitamine K in?

1. Gekookte boerenkool

Per 100 gram bevat gekookte boerenkool 817 mcg vitamine K.

2. Gekookte mosterdgroenten

Per 100 gram bevatten gekookte mosterdgroenten 593 mcg vitamine K.

3. Rauwe snijbieten

Per 100 gram bevatten rauwe snijbieten het 830 mcg vitamine K.

4. Natto

Per 100 gram bevat natto 1103 mcg vitamine K.

5. Rauwe spinazie

Per 100 gram bevat rauwe spinazie 483 mcg vitamine K.

6. Spek

Per 100 gram bevat spek 35 mcg vitamine K.

7. Gekookte broccoli

Per 100 gram bevat gekookte broccoli 141 mcg vitamine K.

8. Gekookte spruitjes

Per 100 gram bevat het 140 mcg vitamine K.

9. Runderlever

Per 100 gram bevat runderlever 106 mcg vitamine K.

10. Varkenskotelet

Per 100 gram bevat varkenskotelet 69 mcg vitamine K.

waar zit vitamine k in

11. Kip

Per 100 gram bevat kip 60 mcg vitamine K.

12. Ganzenleverpaté

Per 100 gram bevat ganzenleverpaté 369 mcg vitamine K.

13. Gekookte sperziebonen

Per 100 gram bevatten gekookte sperziebonen 48 mcg vitamine K.

14. Pruimen

Per 100 gram bevatten pruimen 60 mcg vitamine K.

15. Kiwi’s

Per 100 gram bevat kiwi 40 mcg vitamine K.

16. Soja

Per 100 gram bevat soja 184 mcg vitamine K.

17. Harde kaas

Per 100 gram bevat harde kaas 87 mcg vitamine K.

18. Avocado

Per 100 gram bevat avocado 21 mcg vitamine K.

19. Gekookte groene erwten

Per 100 gram bevatten gekookte groene erwten 26 mcg vitamine K.

20. Zachte kaas

Per 100 gram bevat zachte kaas 59 mcg vitamine K.

Gezondheidsvoordelen vitamine K

Vitamine K heeft verschillende voordelen voor je gezondheid, waaronder:

  • Bloedstolling: Vitamine K draagt onder andere ​​bij aan een goede bloedstolling in je lichaam. Bloedstolling is belangrijk om beschadigde bloedvaten te genezen, bijvoorbeeld door een wond. Zo wordt bloedverlies voorkomen, het is daarom een ​​sterk mechanisme van het lichaam.
  • Botten: Vitamine K draagt ook ​​bij aan het behoud van sterke botten en is daarom goed voor je skelet. Als je botten niet sterk genoeg zijn, kunnen ze gemakkelijker breken.

Bron: vaud.nl

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.