Spierspanning: dit is waarom je er meer last van kunt krijgen na je 40e

Body
spierspanning overgang

Vanaf je 40e levensjaar maakt je lichaam een fundamentele verandering door. Je lijf is minder gericht op groei en je stofwisseling vertraagt. Ook vinden er allerlei hormonale schommelingen plaats waardoor je langzaam maar zeker op de overgang afstevent. Dat je in deze fase van je leven meer last kunt krijgen van spierspanningen, is iets dat veel vrouwen niet weten. Dat terwijl gespannen spieren – na opvliegers en nachtzweten – de meest voorkomende overgangsklacht is. Wat de oorzaken zijn van spierspanning en wat je er aan kunt doen lees je hier.

Spierspanning: dit is waarom je er meer last van kunt krijgen na je 40e

De overgang is de periode waarin je van een vruchtbare naar een onvruchtbare fase in je leven gaat. In totaal kan deze periode wel 10 jaar duren. Gemiddeld begint de overgang rond een leeftijd van 45 jaar, maar je kunt er ook eerder mee te maken krijgen. De meest voorkomende overgangsklachten zijn opvliegers en nachtelijk zweten. Minder bekend is dat veel vrouwen in (aanloop naar) de overgang last krijgen van spierspanning, vaak in combinatie met pijnlijke gewrichten. Vooral de spieren in je nek, schouders en rug kunnen na je 40e stram en stijf gaan aanvoelen. Zeker als je ‘s ochtends je bed uit komt. Je zou misschien denken dat dit komt door slijtage of overbelasting, maar onderschat vooral de rol niet van de hormonale veranderingen die zich in jouw lichaam afspelen. Er namelijk een verband tussen gespannen spieren en hormonen.

Bestel jouw exemplaar van Het Holistik Handboek!

Daarmee heb je alle tools in handen om jouw holistische levenspad te kiezen.
Bestel nu!

Zenuwstelsel

Vanaf ongeveer je 40e begint je lichaam met het afbouwen van de aanmaak van de vrouwelijke geslachtshormonen oestrogeen en progesteron. Dit is een teken dat er een einde komt aan de vruchtbare periode in je leven. Je lichaam gaat op zoek naar een nieuw, hormonaal evenwicht. Helaas gaat dit vaak niet zonder slag of stoot. Zo kunnen schommelde hormoonspiegels zorgen voor spierspanningen. Door de afname van oestrogeen daalt namelijk ook de hoeveelheid collageen in je lichaam.

Collageen

Collageen is een lijmvormend eiwit dat niet alleen verantwoordelijk is voor de elasticiteit van je huid, maar óók bijdraagt aan gezonde spieren, pezen en kraakbeen. Vanaf je 25e levensjaar loopt de hoeveelheid collageen in je lijf elk jaar terug met ongeveer 1%. Om na je 40e pas echt een snoekduik te nemen. Het gevolg? Een slapper wordende huid én stramme spieren. Wat ook meespeelt is dat je kraakbeen (een speciaal soort bindweefsel dat het oppervlak van bot-uiteinden bekleedt) met het klimmen van de jaren steeds dunner, zachter en brozer wordt. Hierdoor neemt de beweeglijkheid van je gewrichten af. Dit kan pijnklachten veroorzaken waardoor je spieren onder spanning komen te staan.

Natuurlijke remedies bij spierspanning

Tot je 40e zorgt je lichaam voor jou. Na je 40e moet jij voor je lichaam gaan zorgen. Als je spierspanning wilt voorkomen doe je er goed aan regelmatig een massage te nemen én meer te gaan bewegen. Een massage is een effectieve manier om spierspanning te bestrijden. Masseren bevordert de doorbloeding van je spieren en zorgt ervoor dat afvalstoffen zich niet in het bindweefsel ophopen. Verder komt door masseren oxytocine vrij. Dit stofje vermindert de aanmaak van het stresshormoon cortisol. En als jij minder gespannen bent, zijn jouw spieren dat ook.

Beweeg voldoende

yoga poseNaast masseren is voldoende bewegen een natuurlijke remedie tegen spierspanning. Bij bewegen hoef je niet direct aan zware krachttraining te denken. Met alledaagse beweging zijn zoals het huis schoonmaken of wandelen kom je een heel eind. Daarnaast zijn er speciale oefeningen waar je spierspanning mee kunt verminderen. Probeer bijvoorbeeld eens de ‘Cat Cow’ yoga oefening. Steun met de handen en knieën op de grond. Houd je rug horizontaal en duw je rug zover bol als mogelijk als je uit ademt. Trek nu een zo hol mogelijke rug bij het inademen en laat je nek en hoofd de beweging van de rug volgen. Herhaal dit 10 keer. Je zult zien dat de spanning hierdoor afneemt. Zeker als je de oefening regelmatig doet.

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bron: A. Vogel

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link