Klinisch psycholoog: déze 3 processen bepalen hoe goed (of slecht) jij slaapt

Body
85 slaapstoornissen

Wie Holistik volgt, weet misschien dat ik een slechte slaper ben. Ook afgelopen nacht was het weer raak. En ik ben er he-le-maal klaar mee. Hoogste tijd om dieper in de materie te duiken en uit te vogelen met welke van de 85 (!) slaapstoornissen ik precies te maken heb. En daarvoor moet ik eerst begrijpen welke 3 processen er op de achtergrond spelen.

Eye opener: déze 3 processen bepalen hoe goed (of slecht) jij slaapt

Ik ben een gelukkig mens en geniet intens van het leven, alleen slapen is een probleem. Supplementen, slaapmaskers, kruidenthee… Noem slaapverwekkende hulptroepen en ik heb ze laten uitrukken. De afgelopen weken had ik zelfs slaappillen nodig om in slaap te komen. Ze helpen wel, alleen niet op structurele basis. Bovendien zijn slaappillen verrekte ongezond. Ik voel dus aan alles dat het tijd wordt om tot op de bodem uit te zoeken waarom ik zo slecht slaap. Want als je het mij vraagt is slaap het fundament van een gelukkig, gezond en energiek leven.

Vele gezichten

Dat ‘slecht slapen’ vele gezichten heeft, blijkt uit het feit dat er meer dan 85 verschillende slaapstoornissen zijn. Dat concludeert althans klinisch psycholoog Stefan Lucius. Hij is auteur van Welterusten, over slaap en slaapstoornissen (een must read voor slechte slapers). En hij trekt nóg een interessante conclusie: slechts 30% van alle slaapstoornissen heeft een medische oorzaak. De rest van de problematiek is mentaal en gedragsmatig van aard. Maar hoe kom je er dan achter welk slaapprobleem je hebt? Ook daar heeft Lucius onderzoek naar gedaan. Volgens hem zijn er 3 processen betrokken bij slapen en waken: slaapdruk, bioritme en aurousal.

Drie processen: slaapdruk, bioritme en arousal

1. Slaapdruk

Slaapdruk kun je het beste zien als de toenemende behoefte om te slapen naarmate je langer wakker bent. Hoe meer je doet op een dag, hoe hoger de slaapdruk oploopt. Je kunt het vergelijken met honger. Neem je een banaan dan neemt je honger af. Ga je slapen, dan vermindert je slaapdruk. Je lichaam zorgt zelf dat dit proces in evenwicht is.

2. Bioritme

Als je lichaam alleen op slaapdruk zou reageren, dan zou je de hele dag korte beetjes slapen en weer wakker zijn. Het tweede proces, je bioritme, is er op ingesteld dat je overdag actief bent en ’s nachts tot rust komt. Zie het als een interne biologische klok die je helpt om een 24-uurs ritme te volgen. Je biologische klok reageert op allerlei signalen: licht (het belangrijkste signaal), lichaamstemperatuur, eetgedrag (je bloedsuikerspiegel) en lichamelijke activiteit.

3. Arousal

De beste vertaling van arousal is alertheid. De mate van arousal bepaalt hoe makkelijk je in staat bent om in slaap te vallen. Hoe alerter je bent, hoe moeilijker het is om in slaap te vallen. Het arousal-niveau fluctueert de hele dag door en volgt daarbij een natuurlijk ritme. Maar er zijn allerlei psychologische processen zoals stress en piekeren die van invloed zijn op je arousal niveau. Daarnaast kunnen ook een verhoogde schildklierwerking en medicijngebruik van invloed zijn.

Thuiskomen in je eigen lichaam?

Download nu de gratis Mini Guide en ontvang tips van Karlijn, Evelyn & een team van experts.Download gratis mini-guideBody Guide Mini Guide

Bron: Welterusten, Stefan Lucius

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.