Klinisch psycholoog: déze 3 processen bepalen hoe goed (of slecht) jij slaapt

Body
85 slaapstoornissen

‘Slecht slapen’ heeft vele gezichten. Wist je dat er meer dan 85 verschillende slaapstoornissen zijn? Dat concludeert althans klinisch psycholoog Stefan Lucius. Hij is auteur van Welterusten, over slaap en slaapstoornissen (een must read voor slechte slapers). En hij trekt nóg een interessante conclusie: slechts 30% van alle slaapstoornissen heeft een medische oorzaak. De rest van de problematiek is mentaal en gedragsmatig van aard. Maar hoe kom je er dan achter welk slaapprobleem je hebt? Ook daar heeft Lucius onderzoek naar gedaan. Volgens hem zijn er 3 processen betrokken bij slapen en waken: slaapdruk, bioritme en aurousal.

Deze drie processen bepalen hoe goed (of slecht) jij slaapt

Wil jij graag achterhalen wat de oorzaak is van jouw slaapprobleem? Inzoomen op onderstaande drie processen is een slim startpunt.

1. Slaapdruk

Slaapdruk kun je het beste zien als de toenemende behoefte om te slapen naarmate je langer wakker bent. Hoe meer je doet op een dag, hoe hoger de slaapdruk oploopt. Je kunt het vergelijken met honger. Neem je een banaan dan neemt je honger af. Ga je slapen, dan vermindert je slaapdruk. Je lichaam zorgt zelf dat dit proces in evenwicht is.

2. Bioritme

Als je lichaam alleen op slaapdruk zou reageren, dan zou je de hele dag korte beetjes slapen en weer wakker zijn. Het tweede proces, je bioritme, is er op ingesteld dat je overdag actief bent en ’s nachts tot rust komt. Zie het als een interne biologische klok die je helpt om een 24-uurs ritme te volgen. Je biologische klok reageert op allerlei signalen: licht (het belangrijkste signaal), lichaamstemperatuur, eetgedrag (je bloedsuikerspiegel) en lichamelijke activiteit.

3. Arousal

De beste vertaling van arousal is alertheid. De mate van arousal bepaalt hoe makkelijk je in staat bent om in slaap te vallen. Hoe alerter je bent, hoe moeilijker het is om in slaap te vallen. Het arousal-niveau fluctueert de hele dag door en volgt daarbij een natuurlijk ritme. Maar er zijn allerlei psychologische processen zoals stress en piekeren die van invloed zijn op je arousal niveau. Daarnaast kunnen ook een verhoogde schildklierwerking en medicijngebruik van invloed zijn.

Yoga Nidra

Heb je moeite om te ontspannen en in slaap te komen? Probeer dan Yoga Nidra. Yoga Nidra betekent letterlijk ‘slaap van de yogi’. Maar het is alles behalve slapen zoals je ’s nachts doet. Zie het als een zeer diepe vorm van meditatie. Via Yoga Nidra kom je in de ruimte tussen waken zijn en slapen. Het brengt je in een schemergebied waarin je rationele brein slaapt, maar je onderbewuste actief blijft. Door de diepe ontspanning verwerk je prikkels, neemt de spierspanning in je lichaam af en dalen je bloeddruk en hartslag. Precies wat je nodig hebt om in slaap te komen. Wil je Yoga Nidra zelf proberen? Bestel dan voor slechts €19,95 het Holistik Yoga Nidra &Slaap Pakket met 3 nidra’s van één van de beste teachers van Nederland: Suze Retera.

Nieuw! Yoga Nidra & Slaap Pakket

Jouw gids naar je diepste slaap ooit
Bestel nu! Holistik Slaap Pakket Diepste slaap ooit

Bron: Welterusten, Stefan Lucius

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link