Zwemmen: dit doet 30 minuten in het water liggen met je brein

Body
zwemmen brein

Holistik
20.07.2023

Dat sporten gezond is en verjongend kan werken is bekend. Je conditie verbetert door sporten en je bouwt er spiermassa mee op. Maar wist je dat intensief bewegen ook bijdraagt aan gezonde hersenen? Vooral als je beweegt in het water. Onderzoek laat zien dat zwemmen je brein al na 30 minuten een flinke boost geeft. Hoe dat zit lees je hieronder.

Dit doet een half uur zwemmen met je brein

Onderzoek laat zien dat zwemmen het geheugen, de cognitieve functies, het immuunsysteem en de stemming verbetert. Intensief bewegen in het water kan je ook helpen te herstellen van stress en nieuwe verbindingen creëren in je brein. Onderzoekers zijn echter nog steeds aan het ontdekken hoe en waarom zwemmen zulke unieke brain benefits heeft.

BDNF

Tot de jaren ’60 dachten wetenschappers dat het er een vast aantal neuronen en synaptische verbindingen in je brein waren. Als deze cellen eenmaal beschadigd waren konden ze niet worden vervangen, zo dacht men. Totdat wetenschappers bewijs begonnen te vinden dat er nieuwe neuronen konden ontstaan in het brein van mensen en andere dieren. Dat proces wordt neurogenese genoemd.

Neurogese

Inmiddels is er duidelijk bewijs dat cardiotraining bijdraagt aan neurogenese en een cruciale rol speelt bij het repareren van beschadigde hersencellen en hersenverbindingen. Dat komt deels doordat sporten de aanmaak van het eiwit BDNF (brain-derived neurotrophic factor) stimuleert. Dit eiwit stimuleert weer de aanmaak van nieuwe hersencellen en kan zo cognitieve functies zoals het leervermogen en geheugen verbeteren. Sporten stimuleert ook de aanmaak van belangrijke neurotransmitters zoals serotonine, die je stemming verbeteren en angst verminderen.

Wat maakt zwemmen speciaal?

Bovenstaande geldt voor alle vormen van aerobe activiteit. Maar wat maakt zwemmen speciaal? Als je zwemt gebruik je alle grote spiergroepen en moet je hart hard werken, waardoor de doorbloeding in je hele lichaam verbetert. Dit triggert bovendien de aanmaak van nieuwe bloedvaten, een proces dat angiogenese heet. De verbeterde doorbloeding zorgt ook voor een flinke productie van endorfine, een hormoon dat fungeert als een natuurlijke pijnstiller en je een gelukkig gevoel kan geven.

Zwemmen en je hersenen

Ook als we inzoomen op het brein zien we dat zwemmen unieke voordelen heeft. In onderzoek dat gedaan is met ratten bleek dat zwemmen verbindingen in je brein stimuleert die ontstekingen in het lichaam en celdood tegengaan. De studie liet ook zien dat zwemmen het leven van hersencellen kan verlengen en de cognitieve effecten van veroudering kan verminderen. Een ander onderzoek met ratten liet zien dat zwemmen het korte en lange termijn geheugen en leervermogen aanzienlijk verbetert. Onderzoek onder mensen begint deze resultaten te spiegelen. Een kleinere studie naar de impact van zwemmen op mentale helderheid onder ouderen liet zien dat de zwemmers sneller konden denken en zich beter konden concentreren dan de niet-zwemmers. Een andere studie vergeleek de cognitieve functies van zwemmers met andere atleten en liet zien dat 20 minuten zwemmen met medium intensiteit de cognitieve functies in beide groepen flink verbeterde. We kunnen dus wel degelijk voorzichtig zeggen dat zwemmen een (ere)plekje verdient in een healthy aging protocol.

Ook gezond voor je kinderen

Je kids hebben waarschijnlijk weinig gezondheidsgerelateerde argumenten nodig om een duik te nemen. Maar wist je dat het voor hun brein ook hartstikke gezond is om baantjes te trekken? Een onderzoek liet zien dat kinderen na zwemmen veel beter nieuwe woorden konden leren en onthouden, in vergelijking met de kinderen die hadden gekleurd of een CrossFit-achtige oefening hadden gedaan. Wetenschappers zijn nog bezig met onderzoeken hoe lang je precies op wat voor manier moet zwemmen om van de gezondheidsvoordelen te profiteren en wat er exact in het brein gebeurt. Maar dat zwemmen voor jonge en rijpere hersenen gezond is, is duidelijk.

Je stralend & fit blijven voelen na je 40e?

De Conscious Aging guide wijst je de weg. Bestel deze 164 pagina dikke gids nu voor slechts €19,95. Ja, ik wil deze gids! Holistik Conscious Aging Guide Karlijn en Evelyn

Bron: ieas.ted.com

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide mini
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Ontvang nu jouw gratis Herfst Meditatie
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Woonboek
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop!
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.