Neurowetenschapper legt uit: dit is de impact van de overgang op je brein

Body
overgang brein

Nathalie Meertens
22.09.2022

Wist je dat de meeste symptomen die je kunt ervaren in de overgang beginnen in je brein? Het zijn neurologische symptomen, zegt neurowetenschapper Lisa Mosconi. Je hormonen, en dan vooral het hormoon oestrogeen, spelen namelijk een hele grote rol in de gezondheid van je brein. Hoe dat zit, lees je hieronder.

Dit is de impact van de overgang op je brein

De neurowetenschapper Lisa Mosconi doet onderzoek naar de verschillen tussen het brein van mannen en vrouwen. Veel fundamentele verschillen zijn er niet. Maar wist je dat onze hersenen bijvoorbeeld wel anders verouderen? De overgang speelt een belangrijke rol in dit verhaal. Je hersenen staan namelijk in verbinding met je voortplantingsorganen. Ze communiceren de hele dag door met elkaar en beïnvloeden elkaars gezondheid. Dat geldt trouwens voor zowel mannen als vrouwen. Het is alleen zo dat bij mannen het hormoon testosteron de hoofdrol speelt. Dit hormoon neemt relatief weinig en langzaam af naarmate mannen ouder worden. Bij vrouwen speelt oestrogeen de hoofdrol, en dit hormoon daalt veel én snel als je in de overgang komt.

Neurologische symptomen

Dat proces brengt zoals je waarschijnlijk weet voor veel vrouwen nare symptomen met zich mee. Denk aan depressie, angstklachten, opvliegers, nachtzweten, geheugenproblemen, en meer. Die symptomen beginnen niet in je eierstokken, maar in je brein, zegt Mosconi. Het zijn neurologische symptomen. De daling van oestrogeen beïnvloedt voornamelijk specifieke regio’s in het brein, zoals de hypothalamus, die onder ander je lichaamstemperatuur reguleert. Yep, vandaar de opvliegers. Dan is er de hersenstam, die onder andere je slaap-waakritme regelt. Vandaar dat je slaapproblemen kunt krijgen in de overgang. Ook de amygdala – het ‘emotionele centrum’ van je brein – en de hippocampus – verantwoordelijk voor je geheugen – worden getroffen door een daling van oestrogeen. Insert mood swings en geheugenproblemen. Nu ken je de anatomie van het brein in de overgang. Het goede nieuws is dat de cognitieve prestaties – dus hoe scherp je bent – niet blijken te dalen als gevolg van de overgang.

Alzheimer

Oestrogeen zorgt er ook voor dat je brein voldoende energie heeft en je neuronen gezond blijven. Onderzoek laat dan ook zien dat een daling van oestrogeen ervoor kan zorgen dat je neuronen sneller verouderen en langzamer worden, dat het brein minder energie beschikbaar heeft, en zelfs uiteindelijk tot de vorming van zogeheten ‘Alzheimer plaques’ in het brein kan leiden. Die geven natuurlijk geen garantie op een Alzheimer diagnose, maar vergroten het risico erop wél. Mede daarom vindt Mosconi het zo belangrijk om bewustwording te creëeren rondom het brein en de overgang. Want wist je dat in de VS tweederde van de mensen die Alzheimer krijgen vrouw zijn? Mogelijk kunnen we met deze nieuwe informatie over het brein in de overgang voorstadia van Alzheimer veel eerder gaan herkennen en behandelen bij vrouwen.

Je brein beschermen in de overgang

Hoe bescherm je je brein tegen deze veranderingen? Sommige vrouwen kiezen ervoor om bio-identieke hormonen te gebruiken. Overleg met een specialist als je hier interesse in hebt. Ook met je leefstijl kun je gelukkig heel wat bereiken. Zo laat onderzoek zien dat vooral een Mediterraans dieet de hormonale gezondheid van vrouwen kan beschermen. Vrouwen die deze eetwijze volgen hebben een kleiner risico op cognitieve achteruitgang, depressie, hartziekten, beroertes, kanker, en hebben ook minder opvliegers. Interessant is dat dit dieet vrij rijk is aan voedingsmiddelen die fyto-oestrogenen bevatten, die zich als milde oestrogenen gedragen in ons lichaam. Sommige fyto-oestrogenen zijn gelinkt aan een hoger risico op kanker, maar de fyto-oestrogenen uit bijvoorbeeld lijnzaad, sesamzaad, gedroogde abrikozen, peulvruchten, pure chocolade en bepaalde soorten fruit lijken juist goed te zijn. Verder is het ook belangrijk om dingen te vermijden die de oestrogenen in je lijf verder doen dalen, zoals stress. Stress steelt letterlijk oestrogenen uit je voorraad. Als je je stress vermindert, kan je oestrogeen weer stijgen.

Herbolist Collageen Poeder
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.