BESTEL NU JOUW HOLISTIK GUIDE MET GRATIS ANSICHTKAARTENSET T.W.V. €7,95

Een tragere stofwisseling na je 40e? 10 tips om het vuur op te stoken

Body
roofbouw 40 plus

Zodra je de 40 bent gepasseerd zul je merken dat allerlei processen in je lichaam trager gaan verlopen. Ook je stofwisseling schakelt een tandje terug. Kijk dus niet gek op als de broek die eerst nog als gegoten zat plots begint te knellen. Wat je in ieder geval niet moet doen is in paniek raken en jezelf op dieet zetten. Veel slimmer is het om wat extra houtblokken op je spijsverteringsvuurtje te gooien. Deze 10 tips helpen je op weg.

Een tragere stofwisseling na je 40e? 10 tips om het vuur op te stoken

Hoe ouder je wordt, hoe trager allerlei processen in je lichaam zich afspelen. Dat geldt ook voor je stofwisseling. Met de jaren verloopt je stofwisseling steeds een tikje langzamer. Dit heeft tot gevolg dat je Basaal Metabolisme (BMR) daalt. Je BMR is het aantal calorieën dat je lichaam verbrandt in ruststand. Dit dalende percentage heeft vooral te maken met de hoeveelheid spier- en vetweefsel in je lichaam. Je spierweefsel neemt af naar mate je ouder wordt. En dat is slecht nieuws als je op gewicht probeert te blijven, want spierweefsel verbrandt meer calorieën dan vetweefsel. Zo simpel is het.

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

Wat je ook doet: volg géén (crash)dieet

metabolisme

Het kan natuurlijk zo zijn dat je het helemaal geen punt vindt dat je na je 40e wat zwaarder wordt. Mocht je echter liever geen stijgende lijn zien in het getal op de weegschaal, dan doe je er slim aan om je levensstijl iets te veranderen. Wat je in ieder geval niet moet doen is in paniek raken en een crashdieet volgen. Je lijf kan namelijk geen onderscheid maken tussen zelfopgelegde honger in de vorm van een crashdieet en echte hongersnood. Na elke mislukte dieetpoging gaat je lijf alleen maar nóg fanatieker vetreserves opbouwen. Wat je beter kunt doen is je metabolisme een zetje in de juiste richting geven. Met deze 10 houtblokjes stook je jouw spijsverteringsvuurtje op.

1) Eet ‘clean’

Als er één moment is om ‘cleaner‘ te gaan eten, is het wel als je de 40 passeert. Suiker en junk food zijn funest voor je stofwisseling en zorgen ervoor dat je meer vet vasthoudt. En dan gaat het niet alleen om chocoladerepen en taart, maar ook om producten die je lijf zelf omzet in suikers. Denk aan wit brood, witte pasta en fruitsap.

3) Eet regelmatig

Houd je stofwisseling ‘wakker’ door regelmatig en voldoende te eten. Sla geen maaltijden over en eet ook zeker niet minder dan 1500 calorieën per dag als vrouw, of 2500 als man. Je lichaam heeft energie nodig om goed te kunnen functioneren.

4) Ga voor een eiwitrijk ontbijt

‘s Ochtends voldoende eiwitten eten kan je eetlust gedurende de rest van de dag verminderen en je zo helpen voorkomen dat je gaat snaaien. Maak bijvoorbeeld een omelet met groenten of een (groene) smoothie met een schepje eiwitpoeder.

5) … én een eiwitrijke lunch en diner

Probeer ook bij je andere maaltijden een eiwitbron te eten. Onderzoek laat zien dat eiwitrijke voeding als vlees, peulvruchten, vis, eieren, noten en zaden je stofwisseling met 15 tot 30% kunnen versnellen. Je metabolisme kan tot 2 uur na de maaltijd verhoogd blijven. Eiwitrijke voeding helpt je ook om je spiermassa te behouden, wat, zoals je hierboven las, na je 40e een stukje lastiger wordt.

6) Drink groene thee

Groene thee zit vol antioxidanten en wordt vaak als dé natuurlijke ondersteuner bij vetverbranding gezien. Drie kopjes per dag drinken kan je stofwisseling met zo’n 4 tot 10% versnellen. Groene thee bevat wel wat cafeïne, dus drink het liever niet na 14.00 uur. Anders kan het je nachtrust verstoren.

7) Beweeg

Zorg dat je je spiermassa en conditie zo veel mogelijk behoudt door regelmatig te sporten. Omdat je spiermassa afneemt naarmate je ouder wordt, is krachttraining een must. Niet alleen omwille van je uiterlijk maar vooral ook om je botten en gewrichten te beschermen, én je stofwisseling op peil te houden. Probeer 2-3 keer per week krachttraining te doen en 1-2 keer intensieve cardio, zoals een korte maar krachtige HIIT-workout. Nu de sportscholen hun deuren hebben gesloten is het een aanrader om thuis te gaan trainen. De online platforms in dit artikel helpen je op weg.

8) Waak over je nachtrust

Als je consistent slecht en/of weinig slaapt, raakt je biologische klok in de war en vertraagt je stofwisseling. De hormonen die honger en verzadiging reguleren – leptine en ghreline – raken bovendien verstoord, en je bloedsuikerspiegel raakt ontregeld. Deze verstoringen kunnen op de lange termijn leiden tot obesitas en diabetes type II.

9) Ontstress

Als je gestresst bent maakt je lichaam cortisol aan, een ‘stresshormoon’. Ons lichaam heeft cortisol nodig, maar er ontstaat een probleem wanneer de aanmaak ervan niet stopt. Cortisol zorgt namelijk voor een toename van insuline in het lichaam. Wanneer deze extra toevoer van energie niet wordt gebruikt, wordt deze opgeslagen als vet. Je lever is dan non-stop bezig om de afvalstoffen van de cortisol en extra energie op te lossen. Daardoor kan zijn gewone taak, het afbreken van vet, minder goed worden uitgevoerd. De vetten worden vervolgens opgeslagen rondom het middel en de organen. Meer lezen over de relatie tussen cortisol en je gewicht? Check dan vooral ook dit artikel.

10) Spice it up

Voeg lekker veel verwarmende kruiden aan je gezonde maaltijden toe, zoals cayennepeper, chili, komijn, gember, kaneel en kurkuma. Dit maakt ze niet alleen lekkerder, maar kan ook nog eens je stofwisseling met wel 25% versnellen. Bovendien kunnen pittige kruiden je eetlust verminderen.

Voedingstips

Zit jij al klaar om je boodschappenlijstje samen te stellen? Voeg de volgende items daaraan toe om je metabolisme een handje te helpen:

  • Eiwitten: biologische kip, biologische vis (zalm, makreel, garnalen, kabeljauw), biologisch rundvlees, biologische eieren, linzen, Griekse yoghurt, kefir, tempeh
  • Vetten: olijfolie, chiazaad, lijnzaad, rauwe ongezouten noten en notenpasta, biologische kokosolie, avocado olie, ghee, avocado’s
  • Koolhydraten: quinoa, boekweit, zilvervliesrijst, zoete aardappel, pompoen
  • Fruit: bessen, groene appel, bananen, grapefruit, sinaasappel, peer, pruim, kiwi, limoen, citroen
  • Groenten: alle donkere bladgroenten, broccoli, spruiten, kool, bloemkool, boerenkool, asperge, paprika, wortel, selderij, komkommer, venkel, courgette, ui, sperziebonen

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.