Negatieve gedachten: zo wakkeren ze chronische pijnklachten aan

Body
chronische pijn, blokkade, emoties, brein

Heb je last van chronische pijn? Nu weer op de ene, dan weer op de andere plek? Dan is er een grote kans dat er iets anders aan de hand is. Je brein zou zomaar eens pijnprikkels naar je lichaam kunnen sturen als afleidingsstrategie. Chronic Pain Coach Jan van Rosmalen legt uit waarom dit gebeurt en hoe je je brein kunt trainen om dit niet meer te doen.

Negatieve gedachten: zo wakkeren ze chronische pijnklachten aan

Altijd hoofdpijn? Steeds terugkomende pijn in je gewrichten? Fibromyalgie? Zomaar een paar veel voorkomende klachten waar vaak geen blijvende oplossing voor is. In principe vallen alle klachten die langer dan 6 weken duren onder chronische klachten. Uitzonderingen hierop zijn virussen, bacteriële infecties en welvaartsziekten en het is dus belangrijk dat je je klacht medisch laat onderzoeken zodat je acute levensbedreigende situaties uitsluit.

Symptoombestrijding

Chronische klachten worden vaak plaatselijk behandeld, maar wat nou als de oorzaak van de pijn zich helemaal niet in je rug, nek of schouders bevindt? Wat als de échte oorzaak in het sturende orgaan van dit alles ontstaat, in het brein? Zijn we dan niet al jaren met symptoombestrijding bezig? Tot dat inzicht kwam de Amerikaanse arts en professor in de revalidatiegeneeskunde dr. John Sarno toen zijn patiënten na behandeling consequent terug bleven komen. Opmerkelijk was dat de pijn tussentijds verschoof. De rugpijn van een paar maanden geleden was overgaan in tinnitus, een stijve nek of voetpijn. Terwijl daar lichamelijk totaal geen aanleiding voor was. Geen gehoorschade, geen slechte houding of overbelasting. Kerngezonde mensen met extreme pijnklachten. Hoe kán dat toch?

Pijn als afleidingsstrategie

Uit het onderzoek van dr. John Sarno kwam de conclusie dat je brein de pijnveroorzaker is. Door jou te laten geloven dat je een zwakke plek hebt en daar pijn naartoe te sturen, probeert je brein je aandacht af te leiden van negatieve, onderdrukte emoties die je diep vanbinnen ervaart. Dit zijn emoties die je niet meer bewust kunt voelen en opgeslagen liggen in je onderbewuste. Bij mensen met chronische pijn zijn dat er zoveel dat je brein ze niet meer kan verwerken. Gevaar, denkt je brein. Met als gevolg dat iedere keer wanneer een onderdrukte emotie naar je bewustzijn komt, je brein je afleidt met een pijnprikkel.

Bescherming tegen pijnlijke emoties van vroeger

Je brein wil je beschermen tegen de emotionele spanningen uit het verleden. Nu hoeft een ‘emotionele spanning uit het verleden’ niet meteen een traumatische jeugd te zijn geweest: het ‘verleden’ kan ook het moment zojuist in de supermarkt zijn, waarbij je een irritatie had met een andere klant en daarna gefrustreerd wegliep. Meestal is er niet zo veel aan de hand; je bent even geïrriteerd, maar al snel dwalen je gedachten weer af naar iets anders en zo wordt de emotionele energie vanzelf gestopt. Het krijgt gewoon je aandacht niet meer. Maar wat nou als er iets voorvalt dat je niet kan parkeren? Als het je aandacht, onbewust, wél steeds blijft krijgen? Dan kom je in een negatieve gedachtespiraal terecht: je denkt aan de negatieve gebeurtenis, je brein probeert je aandacht daar van af te leiden door een pijnprikkel te geven, je gaat je zorgen maken over de pijn die je voelt waardoor je nog meer negatieve gedachten krijgt en dan begint de cirkel opnieuw.

Het chronische denkpatroon

Maar er is een weg terug uit deze negatieve gedachtespiraal door deze stappen te volgen:

1. Ten eerste is het belangrijk dat je begrijpt, en vooral 100% overtuigd bent, dat er niks lichamelijks aan de hand is. Daarom is het altijd belangrijk om acute medische situaties uit te sluiten.

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

2. Zodra je overtuigd bent dat er niks lichamelijks aan de hand is (dit kost tijd en training), maar dat je brein je gewoon probeert af te leiden van je emoties, kan je beginnen de pijnklachten bij de oorsprong aan te pakken: je gedachten. Hiermee begeven we ons in het gebied van de metafysica. Want stel jezelf maar eens de vraag: bén jij je gedachten? Hopelijk zie je in dat dat niet zo is, en dat jij diegene bent die de gedachtes kan sturen. Dit sturen van je gedachten kan je trainen en als je dit langzaam gaat beheersen kan je ervoor zorgen dat je het chronische denkpatroon doorbreekt. Je kunt zelf kiezen om niet meer in de oude patronen te stappen.

3. Vervolgens kan je zelfs je negatieve gedachten vervangen door gedachtes die een positiever gevoel opwekken. Maak eens een lijstje met 10 gedachtes die je heel plezierig vindt. Zoals het denken aan de zomervakantie, je droompartner, de aankomende verjaardag van je kind, enzovoorts. Elke keer als je merkt dat je een negatieve gedachte ervaart, focus je op een van de positieve gedachten van je lijstje.

Train je je brein en stop je de pijn

Door nieuwe patronen aan te leren, wordt je steeds meer baas in je eigen brein: je leert je gedachtes te sturen in een positieve richting en dit heeft vervolgens positieve emoties tot gevolg. Zo hoeft je brein geen pijnprikkels meer te creëren om je af te leiden van alle  negatieve, onderdrukte emoties die je diep vanbinnen ervaart. En doordat er geen pijnprikkels meer gecreëerd worden, verdwijnt je chronische pijn. Kijk voor meer informatie op thechronicpaincoach.com.

Meer lezen over chronische pijn?

1. Dit is waarom een trauma uit je verleden een rol speelt bij chronische pijn
2. Chronische pijn in je lichaam? Deze rol spelen onderdrukte emoties
3. Last van chronische pijn? Zo verander jij je reactie erop en zorg je voor verzachting
4. (Chronische) hoofdpijn: deze remedies uit de Chinese geneeskunde brengen verlichting
5. Pijn: dit is hoe je leert luisteren naar het belangrijkste (nood)signaal van je lichaam

Thuiskomen in je eigen lichaam?

Download nu de gratis Mini Guide en ontvang tips van Karlijn, Evelyn & een team van experts.Download gratis mini-guideBody Guide Mini Guide
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.