Dit is waarom een trauma uit je verleden een rol speelt bij chronische pijn

Heart + Soul

Altijd last van je rug, vaak terugkomende hoofdpijnen, prikkelbare darmsyndroom…. Veel mensen hebben last van  chronische pijn. Chronic Pain Coach Jan van Rosmalen ziet deze, en vele andere langdurige klachten, ontzettend vaak voorbij komen bij zijn cliënten. Gelukkig wordt er steeds meer duidelijk over de herkomst en de oplossingen van deze problemen. Jan deed 5 jaar lang onderzoek naar chronische pijn en ontdekte dat langdurige klachten vaak veroorzaakt worden door een trauma uit het verleden. Hoe dat zit? Hij legt het je graag uit.

Dit is waarom een trauma uit je verleden een rol speelt bij chronische pijn

Jan: “Een trauma klinkt misschien heel zwaar, maar we maken allemaal trauma’s mee in ons leven. Denk bijvoorbeeld maar aan je eigen geboorte: je verlaat je vertrouwde habitat waar je 9 maanden veilig was, je navelstreng wordt doorgeknipt en je wordt door een vreemd iemand vastgepakt. Welkom bij je eerste traumatische ervaring. En er zullen er nog vele volgen: misschien was een leraar op de lagere school een keer heel streng tegen je toen je luidruchtig was. Of je ouders werden boos toen je in huis aan het rondrennen was, terwijl dat een week eerder geen enkel probleem was. Opvoedkundig vinden er een hoop kleine trauma’s plaats, en dat kan ook niet anders, want daardoor groeien we op met normen en waarden. Het probleem is dat we in een maatschappij leven waarin de emoties die aan trauma’s gekoppeld zijn, er vaak niet mogen zijn. Zeker als je een grote traumatische ervaring meemaakt, zoals bijvoorbeeld het overlijden van een ouder, waarbij er een overdaad aan emoties is, leer je als kind vaak onbewust om deze emoties geen ruimte te geven. We willen ons groot en sterk houden. Maar door emoties niet of onvoldoende te uiten worden trauma’s, of ze nou groot of klein zijn, niet verwerkt.”

Holistik Zomerbox

Opgeslagen in je lichaam

“Al deze onderdrukte emoties hopen zich op in je lichaam en daar zit helaas een maximum aan. Uit diverse wereldwijde onderzoeken is gebleken dat zodra je dit maximum hebt bereikt, dit zich kan uiten in diverse lichamelijke klachten. Oftewel: chronische klachten. En dat is niet voor niets, want die chronische klachten zijn er om je iets te vertellen: je kan je emoties niet weg blijven stoppen! Om je een idee te geven: uit gegevens van het Amerikaanse The Chronic Pain Institute blijkt dat mensen met chronische pijn meestal dubbel zo hoog scoren op het gebied van opgelopen trauma’s ten opzichte van het gemiddelde.”

Bewustwording

“Maar er is goed nieuws: zoals je onbewust patronen hebt aangeleerd om je emoties te onderdrukken, kan je deze patronen ook weer veranderen. Dat gaat niet vanzelf, want om dit te veranderen zal je (weer) moeten leren om je emoties te voelen en ze toe te laten, terwijl je dat zo lang niet gedaan hebt. Je zal je brein moeten trainen dat emoties niet ‘gevaarlijk’ zijn, maar dat je ze mag en kan voelen. Dit proces vindt plaats in de prefrontale cortex: dit is het gebied van je brein waar je bewustzijn zich bevindt en waarmee je dus heel bewust ‘kiest’. Als je dit leert, kan je onbewuste, niet wenselijke patronen veranderen. Door je oude gedachtepatronen te veranderen in nieuwe gedachten, her-programmeer je je brein en word je een nieuwe versie van jezelf. Een versie die zich niet door je onderbewuste brein met alle onverwerkte trauma’s laat besturen, maar iemand die bewust kiest voor een nieuwe staat van zijn, zonder chronische pijn.”

4 tips om je brein te her-programmeren

1) Word je bewust van onderdrukte emoties. Deze hoef je niet verstandelijk te analyseren. Je hoeft je trauma’s ook niet volledig te gaan herleven, maar ga je emoties gewoon eens voelen. We zijn er in onze huidige maatschappij heel goed in om emoties te vermijden; we doen er alles aan om onszelf af te leiden met allerlei prikkels. Word weer eens prikkel-loos.
2) Zoek de stilte op. Maak een wandeling, alleen, in de natuur en vraag jezelf eens wat je voelt op dat moment. Luister naar jezelf! Dit zal je hart openen.
3) Doe Yoga Nidra: dit is een fantastische body-scan methode. Voel de emotionele sensaties en laat ze er zijn. Dit is een mooi begin om minder weerstand te voelen tegen je emoties.
4) Ga floaten in een magnesium bad. Ook hier maak je gebruik van de stilte en omdat je gewichtloos wordt, ontspan je automatisch. Zo kan je de emotionele processen in je lichaam goed monitoren.

Wil je meer weten over chronische pijn en wat je er aan kan doen om het op te lossen? Kijk dan eens op de website van The Chronic Pain Coach.

Kom thuis in je lichaam meditatiepakket

  • 60 minuten geleide meditaties voor een liefdevolle relatie met je lijf
  • Ingesproken door holistisch therapeut Suze Retera
  • Inclusief 30 pagina dik dossier + mini podcast
Bestel nu!Meditatie Guide
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.