Déze cyclus van 4 seizoenen doorloopt jouw lichaam elke 28 dagen

Body
lijf hormonen seizoenen
lijf hormonen seizoenen


19.08.2019

Bij leven volgens de seizoenen denk je waarschijnlijk aan vallende blaadjes in de herfst en groene knoppen in het voorjaar. Maar vergeet niet dat je zelf ook één brok natuur bent. Sterker nog: jouw eigen lichaam doorloopt elke maand een cyclus van 4 seizoenen. En in elke fase gebeurt er op hormonaal gebied van alles in je body en mind. Iemand die daar meer over weet is Laura van de Vorst. Laura is gecertificeerd voedingscoach en mede-oprichter van healthcoachFX

Déze cyclus van 4 seizoenen doorloopt jouw lichaam elke 28 dagen

Laura: Om de paar dagen veranderen je hormonale levels. Als vrouw ben je in feite 365 dagen per jaar onder invloed van hormonen. En al dat ‘eb en vloed’ kan je lichaam behoorlijk op zijn kop zetten. Wist je bijvoorbeeld dat:

  • Je iedere maand door niet 2 maar wel 4 hormonale fases gaat?
  • Je in elke fase van nature andere vaardigheden hebt waar jij van kunt profiteren?
  • Je iedere hormonale fase kunt uitbalanceren met de juiste voeding, sport en leefstijl?
    Je zo PMS klachten, hoofdpijnen, huidproblemen, opgeblazen gevoel en stemmingswisselingen kunt verminderen of laten verdwijnen?
  • Dat hoe meer je over de natuurlijke schommelingen in jouw lichaam ontdekt, hoe meer begrip en respect je voor jezelf krijgt? Je relatie er zelfs door kan verbeteren omdat jij en je partner elkaar beter begrijpen.

Hieronder zet ik de 4 fasen van jouw cyclus op een rij.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

Deze cyclus doorloopt jouw lichaam elke 28 dagen

Lente: Folliculaire fase (7-10 dagen)

In deze fase zijn je hormonale niveau’s relatief laag. De hypothalamus stimuleert de hypofyse om het follikelstimulerend hormoon (FSH) naar de eierstokken te sturen. Naarmate ‘de lente’ vordert neemt het vrouwelijk hormoon oestrogeen toe. Je krijg meer energie, bent creatiever en staat open voor nieuwe dingen. Een goede tijd voor brainstorms en nieuwe sportklasjes.

Zomer: Ovulatie fase (3-4 dagen)

In de ‘zomer’ van je cyclus neemt het FSH hormoon toe. Dit heeft een positief effect op jouw charisma. Je hebt een natuurlijke gloed, je energieniveaus bereiken een absolute piek en je hele lichaam is afgestemd op reproductie. Het FSH signaleert de eierstokken om een eicel vrij te laten. Dit heeft tot gevolg dat vele follikels (eiblaasjes) zwellen totdat het luteïniserend hormoon (LH) één eiblaasje stimuleert om op te zwellen en te barsten. Hiermee komt het eitje in de eileiders waarna het zich naar de baarmoeder kan verplaatsen. Daar kan het 12-24 uur overleven. Je oestrogeen niveau bereikt een hoogtepunt. Dit helpt om zowel het baarmoederslijmvlies te verdikken als de groei van immuuncellen in de baarmoeder te ondersteunen. Testosteron neemt snel toe en daalt precies rond de eisprong. Onderzoek toont aan dat tijdens de ovulatie fase je verbale vaardigheden het hoogst is. Je weet jezelf goed te uiten in dit seizoen. De ‘zomer’ fase is overigens uitermate geschikt voor dates!

Herfst: Luteale fase (10-14 dagen)

Na de ovulatie stimuleert het corpus luteum (ook wel: “het gele lichaam”) de progesteron-productie. Dit houdt de baarmoederwand intact en stopt de FSH en LH. Als het eitje niet wordt bevrucht, neemt progesteron af zodat uiteindelijk aan het eind van deze fase de menstruatie begint. Gedurende de eerste helft van ‘de herfst’ voel je je positief, energiek en gesterkt met uithoudingsvermogen. Het progesteron helpt tegelijk om je kalm te voelen en om lekker te slapen. Maar met het afnemen van het progesteron in de tweede helft van deze fase dalen ook je energieniveau en reserves. Als er sprake is van een hormonale onbalans, kunnen er premenstruele symptomen optreden. Een aangewezen moment in je cyclus om goed voor jezelf te zorgen!

Winter: Menstruatie (3-7 dagen)

De productie van progesteron stopt en activeert de afbraak van het baarmoederslijmvlies. Daarmee begint de menstruatie. Oestrogeen is nu laag. Tijdens het ‘winterseizoen’ voel je je wat vermoeider, rusteloos en ervaar je een sterkere drang je tot je innerlijke kern te wenden. Er kunnen symptomen optreden zoals een opgeblazen gevoel, onderrugpijn, kramp, lage energie en meer behoefte aan zoetigheid. Een behoefte aan chocolade is eigenlijk heel logisch! De magnesium in cacao helpt om kramp te verminderen. Daarnaast stimuleert cacao serotonine in de hersenen, waardoor het een natuurlijke stemmingsbooster is. Blijf echter weg van suikerrijke repen en kies liever een rauwe of donkere chocolade (met meer dan 85% cacao).

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Female Cycle Superpowers

Wil jij meer weten over je maandelijkse hormooncyclus? Hoe je gedurende de hele maand je energie op peil houdt? Dan is Laura’s 12-delige video cursus Female Cycle Superpowers misschien wel iets voor jou. In elke video behandelt Laura een bepaald onderwerp. Zo staat de eerste video bijvoorbeeld in het teken van cycle syncing en leer je in de vijfde video wat je het beste kunt eten tijdens je ovulatie. Super interessant! Check it out: Female Cycle Superpowers

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link