Magnesium: een slim supplement om mee te nemen op reis

Body
magnesium reizen

Magnesium wordt ook wel ‘de vonk van het leven’ genoemd en dat is niet voor niets. Het mineraal is betrokken bij meer dan 300 biochemische reacties in je lichaam en helpt je te ontspannen en stress te verminderen. Zeker wanneer je lange reis voor de boeg hebt en je je draai moet vinden op plaats van bestemming is het slim om een flinke pot magnesium in je koffer te stoppen.  

Als er één supplement is dat mee gaat in je koffer op vakantie dan is het…

Reizen is leuk maar zorgt tegelijk voor een hoop stress. Ben ik niets vergeten? Haal ik mijn vliegtuig en hoe vind ik mijn weg op de nieuwe bestemming? En eenmaal daar: hebben ze het soort eten waar ik van houd, hoe zit het met de hygiëne, kan ik goed slapen en zal mijn spijsvertering verstoord raken door de stress en het tijdverschil? Dit bij elkaar opgeteld kan op reis gaan een aardige aanslag vormen op je gevoel van well-being. Om je een beetje te helpen met het loslaten van gedachtes die genieten in de weg staan, is het een goed idee om een pot magnesium mee te nemen op vakantie. Magnesium is goed voor zo’n beetje alles. Het mineraal stuurt enzymen aan die ervoor zorgen dat ruim 300 biochemische processen in je lichaam goed verlopen. Ze allemaal benoemen gaat wat ver, maar denk bijvoorbeeld aan:

  • De ontspanning van je spieren
  • Het vrijmaken van energie uit je voeding
  • De vorming van gezonde tanden en botten
  • Het verhogen van je weerstand tegen spanning en stress
  • De overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren van je spieren

Je lichaam kan zelf geen magnesium aanmaken. Je moet het dus uit je voeding zien te halen. In donkergroene bladgroenten, ongeraffineerde noten en granen zit veel van dit mineraal. Met stip op nummer 1 staat spinazie. In 100 gram spinazie, zowel rauw als gekookt, zit maar liefst 79 mg magnesium! Ook amandelen, zonnebloempitten, walnoten en zilvervliesrijst zijn goede bronnen van magnesium. In 100 gram gekookte zilvervliesrijst zit 40 mg magnesium. Als je in relatief rustig vaarwater zit, kom je een heel eind met gezond eten. Maar als je stress hebt, is het geen gek idee om wat extra magnesium in de vorm van een supplement te slikken. Zodra je lijf stress ervaart, plas je namelijk 4 keer meer magnesium uit dan normaal. En om nou kilo’s spinazie naar binnen te werken… Er zijn grenzen ;-).

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Symptomen tekort

Uit onderzoek blijkt dat meer dan 60% van de mensen in de westerse wereld een tekort aan magnesium heeft. Dat terwijl veel mensen zich daar helemaal niet van bewust zijn. In Amerika schijnt zelfs 68% van de bevolking de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) niet te halen. Sterker nog: 19% van de Amerikanen haalt nog niet eens de hélft van de ADH. En die mensen hebben hoogstwaarschijnlijk te maken met één of meerdere van deze symptomen:

1) gevoelens van onrust
2) prikkelbaarheid
3) spierkrampen (je spieren ontspannen onvoldoende)
4) slapeloosheid
5) verminderde weerstand

400 mg per dag

Zit je midden in een drukke periode of ga je op reis en herken je één of meerdere symptomen? Haal dan vooral een pot magnesium in huis en probeer het gedurende een paar weken. Een dagelijkse dosis van 400 mg magnesium citraat kan in drukke tijden geen kwaad. Maar let op: door het innemen van extra magnesium kan een tekort ontstaan aan een ander belangrijk mineraal: kalk. Daarom is het slim om naast 400 mg magnesium óók 400 mg calcium te slikken. En dan het liefst voor het slapengaan. Zit je in een super stressvolle periode? Overweeg dan om gedurende de hele dag om de paar uur wat magnesium te slikken. In tijden van (vakantie)stress vragen je cellen namelijk voortdurend om magnesium. Vrouwen hebben volgens de ADH 250 – 350 mg nodig. Je zou je dit tijdelijk kunnen opvoeren tot 500 mg per dag. Luister echter altijd naar je eigen lichaam en overleg bij twijfel met je huisarts. Wat voor de één een prima dosis is, kan voor de ander weer net too much zijn. Neem je iets te veel magnesium dan kun je last krijgen van klachten als diarree en misselijkheid. Heb je een verzwakte nierfunctie? Bel dan sowieso je huisarts voordat je op eigen houtje supplementen gaat slikken.

PS. hoewel magnesium supplementen uitkomst bieden, is het van belang om de oorzaak van stress aan te pakken. Een goed startpunt is uitvogelen met welk type stress je te maken hebt. Want stress heeft meerdere gezichten.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bronnen: De Houdbare Vrouw, Pim Christiaans & Hanny Roskamp, Jesse van der Velde

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Dr. Hauschka Winactie
Laat hieronder je gegevens achter om kans te maken op één van de 350 producten!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link