videocam Ben jij één van de miljoen Nederlanders die last heeft van hooikoorts?

Van onzekerheid naar ‘body neutrality’: de 4 stadia van deze helende reis

Body
body neutrality
Anita Mulderij

Anita Mulderij
28.03.2023

Liefdevol zijn naar jezelf en je lichaam lijkt steeds belangrijker te worden, dat is een mooie ontwikkeling. Als je echter je hele leven al in strijd bent met je lichaamsbeeld en gewicht kan van je lichaam houden een stap te ver en niet realistisch zijn. Het kan druk geven als je die zelfliefde (nog) niet voelt. In plaats daarvan een neutrale relatie met je lichaam creëren – ook wel body neutrality genoemd – kan veel rust en vrijheid geven. In dit artikel vertelt body confidence coach Anita Mulderij je wat body neutrality betekent en de verschillende stadia die je doorloopt om het te bereiken. Ook deelt ze 7 tips die je ondersteunen op jouw reis.

Van onzekerheid naar ‘body neutrality‘: de 4 stadia van deze helende reis

Body neutrality gaat over een neutrale relatie met je lichaam creëren. Het gaat over het niet labelen van je lichaam met goed of slecht, mooi of niet mooi, dik of dun. Maar vrienden worden met je lichaam doe je niet zomaar; het is een proces en kost tijd. Body neutrality gaat ook over accepteren waar je bent in dat proces. Voel jij je verdrietig als je in de spiegel kijkt en je lichaam ziet? Dan is dat waar je bent en wat er gevoeld wil worden. Voel jij ook een verlangen dat je lichaam er slanker uitziet en je er blij mee bent? Dat mag er ook zijn. Hoe meer je accepteert waar je bent zonder er tegen te strijden, des te sneller komt er ruimte om stappen te zetten richting body neutrality. 

Zelfonderzoek en bewustzijn creëren

Lichaamsacceptatie gaat ook over jezelf vragen durven stellen en je patronen leren herkennen. Vaak projecteren we uitdagende emoties zoals verdriet, teleurstelling, wanhoop en boosheid op ons lichaam. We geven als het ware het lichaam daar de schuld van. Leren herkennen wanneer je dat doet en ontdekken wat je nodig hebt om die emoties te reguleren zijn van belang. Waar komt je emotie vandaan? Kun je het verwelkomen en er mee zijn zonder dat er in het moment iets verandert aan je lichaam? Als je kunt accepteren waar je staat en kunt voelen wat er gevoeld wilt worden zonder dat op je lichaam te projecteren, kun je stap voor stap naar body neutrality toe bewegen.

De 4 stadia van body neutrality

De meeste mensen doorlopen de volgende 4 stadia als ze van lichaamshaat naar body neutrality bewegen.

Stadium 1: Je haat je lichaam, bent er obsessief mee bezig, legt jezelf restricties op rondom eten en bewegen, je praat continu negatief tegen jezelf en je lichaam. Het kost veel energie. Je staat er mee op en gaat er mee naar bed.

Stadium 2: Je worstelt met je lichaam en de verzorging ervan, maar je bent bezig er een verandering in aan te brengen. Je zet de eerste stappen om beter voor jezelf te zorgen en je negatieve gedachten te herkennen. Het is nog wel iets waar je dagelijks veel mee bezig bent en goed voor je lichaam zorgen kost nog moeite.

Stadium 3: Je bent zachter naar jezelf en zorgt steeds beter voor je lichaam. Je voelt steeds beter wat voor jou een fijne balans is qua eten, bewegen en self-care, en hebt af en toe een dag dat je niet bezig bent met hoe je lichaam eruit ziet.

Stadium 4: Je zorgt goed voor je lichaam, net zoals je goed voor andere mensen of dierbare dingen zorgt. Hier voel je je prettig bij. Dat heeft als gevolg dat je niet meer echt met je lichaam bezig bent, het is er gewoon. Soms is er echt nog wel een negatieve gedachte of een rotgevoel maar over het algemeen heb je een neutraal gevoel bij je lichaam. Je kijkt zonder moeite in de spiegel en wat anderen vinden is steeds minder belangrijk. Jij zorgt goed voor jezelf en hebt energie en dat is het belangrijkst.

Ontwikkel body neutrality met deze 7 tips

Het kan zijn dat het onvoorstelbaar voor je lijkt om in stadium 4 terecht te komen. Maar de reis van stadium 1 naar stadium 4 verloopt bij de meeste mensen op een vrij natuurlijke manier zodra er meer bewustzijn ontstaat rondom hun patronen. Onderstaande 7 tips kunnen je verder onderstenen in het proces.

1. Leer je innerlijke criticus door en door kennen

Ontdek op welke momenten je innerlijke criticus het meest aanwezig is en voelen wat er op die momenten gevoeld wilt worden. Als je bewust wordt van hoe kritisch je spreekt tegen jezelf en dit stop leert zetten verandert er veel. Doe dit keer op keer tot dat de kritische stem meer naar de achtergrond verdwijnt. Dat gebeurt in de meeste gevallen naarmate je beter voor jezelf gaat zorgen en het vertrouwen ontwikkelt dat je dit ook blijft doen.

2. Gezonde routines

Wat heb jij nodig om je goed te voelen? Wat kun jij jezelf geven qua slaap, ontspanning, beweging, voeding, kleding, expressie, ondersteuning? Schrijf het allemaal tot in detail op en bouw routines die dit ondersteunen. Start op een frisse manier elke dag weer. Als het soms eindigt in een ‘ongezonde’ of minder prettige dag is dat prima, die dagen horen erbij maar pak het elke dag weer op. Zo bouw je stap voor stap zelfvertrouwen op en ga je ook je lichaam weer meer vertrouwen.

3. Ga het gesprek met jezelf aan

Als je de deur uit loopt en in de spiegel kijkt, stel jezelf dan de vraag hoe je je voelt over hoe je eruit ziet. Voel je je fijn in wat je aan hebt? En als dat niet zo is, is dat dan omdat je zelf niet mooi vindt wat je draagt of omdat je denkt dat anderen er wat van vinden? Waar komt dat vandaan? En is het wel waar dat anderen iets van je vinden?

4. Spiegeloefening

Ga eens per week voor de spiegel staan. Kijk jezelf een tijdje aan en observeer wat er ondertussen in jezelf gebeurt. Welke gedachten zijn er? Wat wil er gevoeld worden? Laat alles er zijn en zeg hardop tegen jezelf: ik accepteer wat er nu is en sta mezelf toe alles te voelen. Schrijf daarna voor jezelf op welke gedachten er waren en welke gevoelens. Wat valt je op? Ontdek wat er verandert als je dit een tijdje iedere week een keer doet.

5. Dankbaarheid

Het kan zijn dat het perspectief dat je hebt over je lichaam erg eenzijdig is omdat je jarenlang een hyperfocus hebt gehad op dat wat niet ‘goed of mooi’ was. Bij veel mensen is dit het buikgebied of putjes in de benen. Sluit elke dag af met één ding benoemen waar je je lichaam dankbaar voor bent. Het liefst hardop naar jezelf, je partner of door het op te schrijven. Je perspectief zal langzaam veranderen als je leert zien hoeveel je lichaam voor je doet.

6. Samenwerken met je lichaam

Als je altijd negatief naar je lichaam bent geweest kan het zijn dat je je lichaam ergens als vijand bent gaan zien. Misschien negeer je daarom de signalen die het je geeft. Leer de taal van je lichaam weer spreken. Het communiceert niet met woorden maar wel met de adem, door sensaties, emoties, de manier waarop het graag wilt bewegen. Vertraag, observeer en ontdek wat jouw lichaam je te vertellen heeft!

7. Beweeg

Is het je wel eens opgevallen dat als je lekker aan het bewegen bent, zoals dansen of wandelen, dat je vergeet hoe je eruit ziet? Dat is waar je wilt zijn. Ontdek wat jij een fijne manier vindt om te bewegen en doe het dagelijks!

Mini-cursus Holistisch afvallen

Speciaal voor Holistik lezers ontwikkelde Anita de online mini-cursus ‘Holistisch afvallen’. Met deze cursus leg je de basis voor een gezond gewicht op fysiek, mentaal, emotioneel én spiritueel niveau. In 4 weken tijd zet je belangrijke stappen naar het gewicht dat van nature bij je past. De cursus kost €49,99. Bestellen kan via deze link.

Meer lezen van Anita Mulderij

Hoogsensitief? Dan zijn deze ayurvedische (voedings-)adviezen voor jou
Holistisch afvallen: in 5 stappen naar het gewicht dat past bij je ziel
Zo blijf je fit, vrolijk en gezond na je 40
Zo accepteer je het lichaam dat je van nature hebt gekregen
Overgewicht hebben en toch gelukkig zijn, gaat dat samen? 
Holistisch afvallen na je 40e doe je zo
Emotioneel overgewicht: waarom déze 3 emoties vragen om heling

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide mini
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Ontvang nu jouw gratis Herfst Meditatie
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Woonboek
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop!
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.