Dit zijn de 5 grootste yogastijlen van dit moment en hier doe je ze

Body
onefit, yoga, vinyasa, yoga nidra
karlijn visser

Karlijn Visser
20.06.2018

Sinds ik begonnen ben met mijn Yoga Teacher Training gebruik ik OneFit serieus bijna elke dag. Vanuit de opleiding die ik volg wordt een OneFit abonnement ook geadviseerd. Zo kunnen we als yoga-teachers-in-the-making overal lessen van onze hoofddocenten volgen, die voornamelijk les geven bij de grotere yogascholen. Allen aangesloten bij OneFit. Yes! Ik herinner me nog hoe verloren ik me voelde toen ik net begon, om wegwijs te worden in het ruime aanbod yogalessen. Daarom zet ik de 5 grootste yogastijlen van nu voor je op een rij. Zo kun je gemakkelijk een keus maken welke bij jou past. Natuurlijk kon ik het ook niet laten bij elke yogastijl mijn favoriete adresjes prijs te geven in Amsterdam :-). 

Dit zijn de 5 grootste yogastijlen van dit moment en hier doe je ze

Eerder maakte ik samen met Yoga teacher Suze Retera dit artikel over hoe je als ‘Yoga groentje’ je eerste yogales overleeft. Met deze 10 tips voel je je een stuk minder onbeholpen en krijg je er vast zin in om onderstaande yogastijlen te onderzoeken!

1. Yoga Nidra

Yoga Nidra is een vorm van diepe meditatie en ontspanning waarbij je liggend de stem van de docent volgt, die je door een geleide meditatie heen praat. Het doel? Het bereiken van een relaxte staat van zijn en een hoger bewustzijn. Iedereen kan het, aangezien je enkel hoeft te liggen. Letterlijk vertaald betekent Yoga Nidra ‘yoga slaap’ of ’slaap van de yogi’. Maar het is alles behalve slapen zoals je ’s nachts doet. Door Yoga Nidra beland je in een diepe, droomloze slaap en ben je nog steeds bewust en in verbinding met je omgeving. De diepe ontspanning zorgt voor theta en delta hersengolven, zo kom je een trance-staat waarin ervaringen en herinneringen worden verwerkt, de spierspanning en stress in het lichaam afneemt en de bloeddruk en hartslag daalt. Dit heeft een zeer helende werking op lichaam en geest. Via OneFit doe ik regelmatig Yoga Nidra bij The Conscious Club of Yoga Spot. Yoga Nidra thuis proberen? Dan is deze video practice echt iets voor jou en pak je 4 uur slaap in 30 minuten. 

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

2. Asthanga Yoga

Ashtanga is een zeer dynamische vorm van yoga waarin je een serie houdingen (asana’s) altijd in een bepaalde volgorde uitvoert en 5 ademhalingen vasthoud. Ashtanga Yoga betekent ‘het achtvoudige pad’ of ‘de 8 ledematen’, verwijzend naar de Yoga Sutra’s van Patanjali. Pattabhi Jois is de grondlegger van deze specifieke stijl. Doordat je Ashtanga altijd in een zelfde serie doet, wordt het een bijna meditatieve practice en zie je al snel in welke houdingen je groeit en degenen die om extra aandacht vragen. Begin je net met Ashtanga? Boek dan eerst een basisles waarin je in 90 minuten de ‘Primary Serie’ oefent. De gehele primary series duurt echter langer dan 90 minuten. Een Ashtanga les is dan ook eigenlijk nooit de gehele series, maar een deel ervan. Meestal worden er wat zittende houdingen en of inversions uitgehaald. Traditioneel wordt Ashtanga zes dagen per week in de vroege ochtend beoefent, met uitzondering van de dagen van volle- en nieuwe maan. En officieel beoefenen vrouwen ook geen Ashtanga tijdens hun menstruatie, of in ieder geval niet de eerste 2 dagen. Zelf ga ik graag met OneFit naar The Conscious Club of De Nieuwe Yoga School. 

3. Vinyasa Yoga

Vinyasa en Ashtanga hebben beiden Hatha Yoga als basis. Vinyasa staat voor de verbinding van ademhaling en beweging. Het is een dynamische vorm en misschien zelfs wel de meest voorkomende stijl op dit moment. De overgang telkens van de ene naar de andere houding gaat met behulp van een Vinyasa: een serie houdingen bestaande uit de upward-facing-dog, downward-facing-dog en de plank positie ofwel ‘chaturanga-dandasana’. Op het rooster van menig yogaschool vind je Vinyasa onder de term ‘Flow yoga’. Dit betekent dat de practice uit een aantal series van houdingen bestaat, waarin je ademhaling de belangrijkste rol speelt en je van de ene houding naar de andere brengt in een flow. De ademhaling helpt je gronden, dieper te gaan of geeft aan dat je je lijf niet verder moet pushen om blessures te voorkomen. Reken maar dat de zweetdruppels standaard vanaf mijn bovenlip naar beneden druppelen tijdens een Vinyasa flow. Zodra je de houdingen beter onder de knie krijgt en ze correct uitvoert (dus zonder ergens te compenseren) wordt de practice zwaarder en blijft uitdagend. Verwacht verrassende variaties op de Zonnegroetjes, Warriors en voor- en achterover buigingen. Ik volg zeker 2 keer per week een Vinyasa les via OneFit en boek deze het liefst bij Yogafest, Yagoy, De Nieuwe Yoga School, Equal Yoga, Great of Luvi. Kennismaken met een Vinyasa flow kan met deze online practice van 30 minuten met Tory Hyndham

4. Yin Yoga

Nu het aantal prikkels dat je dagelijks te verwerken krijgt nog altijd toeneemt, is de vraag naar Yin Yoga groter dan ooit. De houdingen die je bij deze ontspannen vorm van yoga doet, zijn met name gericht op het versterken en het versoepelen van bindweefsel en gewrichten; ze rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. In anderhalf uur reconnect je met jezelf, en ben je klaar om daarna heerlijk rozig je bed in te kruipen. Voor sommigen is Yin Yoga in het begin een pijnlijke kwelling. Gemiddeld genomen verblijf je 3 tot 5 minuten in een houding. Want alleen dan spreek je het taaie bindweefsel aan en dat kan een enorme detox reactie (hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid) opwekken. Je gebruikt de houdingen om je lijf beter te voelen en je grenzen te leren verkennen dus zet vooral door :-). Na afloop van een Yin les voel ik me herboren en compleet uitgerekt. Via OneFit volg ik weleens een Yin les bij Yagoy, Yogafest, Studio 191 of Sukha. Thuis een Yin practice doen kan met deze video van Yin yogateacher Roland-Jan van Mulligen

5. Hatha Yoga

Je lichaam en adem leren beheersen zijn de belangrijkste pijlers van Hatha yoga. Het is waarschijnlijk de meest toegankelijke yogastroming, van waaruit heel veel hippe afleidingen zijn ontstaan zoals Surf Yoga, Beats Yoga en Yoga HIT. In de naam Hatha komen de Sanskriet-woorden ha (zon) en tha (maan) samen. De zon staat voor actie, de maan voor verinnerlijking. In de Hatha yoga komen die tegengestelde energieën samen. Door je concentratie en adem naar punten in het lichaam te verplaatsen, breng je daar bewustzijn. Verwacht tijdens een traditionele Hatha les een actieve start met een aantal zonnegroeten en variaties daarop. Het tweede deel van de les bestaat uit meer ontspannen houdingen waarin het minder draait om kracht maar meer om flexibiliteit en je lichaam verkennen met ademhaling. Ik volg graag Surf Yoga (waarin alles draait om balans en die is in mijn geval vaak ver te zoeken) bij Studio 191 via OneFit. 

HOLISTIK X ONEFIT

Omdat we zelf zo blij zijn met ons OneFit abonnement willen we jou zo’n zelfde soort ervaring geven. Een abonnement in Amsterdam en Den Haag kost €59 per maand, in Utrecht en Rotterdam betaal je €49. Het is maandelijks opzegbaar super relaxed!

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link