Voel je angst en verdriet? Deze 3 ademoefeningen van Max Strom creëren rust in je systeem

Heart + Soul
ademhaling max strom
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
30.03.2020

Volgens Breath Master Max Strom zijn er niet één maar twee pandemieën gaande momenteel: die van het Coronavirus en die van angst. Om iedereen die nu last heeft van angst, woede of verdriet wat meer ademruimte te geven, is Max’ Strategic Breathing app de komende 30 dagen gratis beschikbaar. Daarmee kun je via zijn bekende Inner Axis methode jezelf naar innerlijke rust en een betere gezondheid ademen. Dit is vast een voorproefje van zijn ademtechnieken die speciaal ontwikkeld zijn voor het verminderen van angstige gevoelens. Max Strom is internationaal een bekende auteur en expert op het gebied van ademhalingstechnieken. 

Voel je angst en verdriet? Deze 3 ademoefeningen van Max Strom creëren rust in je systeem

max strom, inner axis, breath, methode

Oefening 1: Omgaan met angst of woede

Max: ‘Als je te maken hebt met de sterke emoties van angst of woede, raad ik je aan om op je rug te gaan liggen en je handen op je buik te leggen, tussen je ribbenkast en je navel. Als je inademt, laat je bovenbuik dan uitzetten en wanneer je uitademt, laat je buik dan weer zakken. Adem rustig, maar niet zo langzaam dat het stress veroorzaakt. Als je gedurende één tot twee minuten op deze manier ademt, zal de angst en woede die je ervaart verminderen. Over de manier van ademen: als je geen ervaring hebt met specifieke ademhalingstechnieken, adem dan op elke manier die je maar wilt. Als je ervaring hebt met ocean breathing, ook wel Ujjayi-breathing genoemd, doe dat dan. Je mond kan open of gesloten zijn.’

Oefening 2: Omgaan met verdriet

Max: ‘Als je verdriet ervaart in deze spannende tijd, raad ik je aan om op een stoel met rechte rug of op een kussen op de vloer te gaan zitten. Plaats je handpalmen voorzichtig op de zijkant van je ribben (dus niet op je voorste ribben maar echt je zijribben). Adem diep in de onderkant van de longen, zodat de zijribben uitzetten en in je handen bewegen (je handen zijn er alleen voor biofeedback, zodat je weet dat je lichaam de seintjes vanuit je hersenen goed oppakken). Je ribben zullen nou eenmaal meer bewegen als je je handen er zachtjes op legt. Adem in zodat je je longen vult en je ribbenkast zich in alle richtingen strekt. Je ademt dus horizontaal en niet verticaal. Op deze manier ademen zal je waarschijnlijk helpen om te huilen. Dit is belangrijk om te doen als we diep verdriet voelen. Als je de tranen tegenhoudt, komt het verdriet op een andere manier naar buiten, zoals via paniekaanvallen en dat is niet prettig. Huil dus maar.’

Oefening 3: Laat los na de uitademing

Max: ‘Een van de trucs om het meeste uit een ademhalingsoefening te halen, is door aan het einde van je uitademing, je volledig te ontspannen. Alsof je op een dik bed met veren valt en volledig tot rust komt. Door tegen jezelf te zeggen dat je mag ontspannen en verzachten, wordt het veel kalmer. Omgekeerd, als je probeert te ademen als een machine terwijl je ‘correct’ ontspant, kan dit juist meer stress veroorzaken. De sleutel is om te ontspannen aan het einde van de uitademing.’

Bonustip

Hier vind je nog een visualisatie-oefening van Max Strom om instant dankbaarheid mee te cultiveren wanneer je even door de bomen het bos niet meer ziet.

max strom, strategic breathing, app, angst, adem

Strategic Breathing App van Max Strom

In de Strategic Breathing staat de baanbrekende Inner Axis methode van Max Strom centraal. In slechts enkele minuten kunnen zijn ademhalingsoefeningen je emotionele en fysieke welzijn verbeteren. Max ontwikkelde de Inner Axis methode in de eerste instantie voor mensen met zware PTSS (post traumatisch stress syndroom) en professionals met een stressvol beroep waarin absoluut geen fouten mogen worden gemaakt. Denk aan militairen, eerstehulpverleners of chirurgen. Maar, zoals Max zelf zegt: Als je ademt, werkt de methode. Voor iedereen met stressgerelateerde klachten, geven de ademhalingsoefeningen en bepaalde lichaamshoudingen direct verlichting. En als je al optimaal ontspannen bent, kan de app je helpen verbinding te maken met je lijf en levensenergie. Je kunt de app gedurende 30 dagen gratis downloaden via de App Store. En als je ‘m eenmaal hebt, blijft hij gewoon (gratis) beschikbaar.

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link