Hoe gebruik je een daglichtlamp?

Artikelen
daglichtlamp gebruiken
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
24.01.2022

Het is heel belangrijk voor je gezondheid dat je elke dag aan voldoende daglicht wordt blootgesteld. Daglicht speelt een grote rol bij de regulering van je biologische klok en stimuleert de aanmaak van het feel good hormoon endorfine. Vooral in de herfst en winter kan het lastig zijn om jezelf aan voldoende daglicht bloot te stellen. Je kunt dan mogelijk last krijgen van somberheid, slaapproblemen en vermoeidheid. Een daglicht lamp kan uitkomst bieden. Hieronder lees je hoe je een daglichtlamp gebruikt.

Hoe gebruik je een daglichtlamp?

Een daglichtlamp kan uitkomst bieden als het je niet lukt om jezelf elke dag voldoende bloot te stellen aan daglicht. Bijvoorbeeld in de winter, als je nachtdiensten werkt, of je geen energie of motivatie hebt om elke dag lang genoeg buiten te zijn. Een daglichtlamp kan ook fijn zijn in periodes waarin je net even wat extra energie kunt gebruiken. Een daglichtlamp ondersteunt je stemming en natuurlijke dag- en nachtritme door zonlicht na te bootsen. Het licht van een daglichtlamp is veel sterker dan gewoon kunstlicht en komt in de buurt van de intensiteit van daglicht. De meeste daglichtlampen hebben een intensiteit van 10.000 lux. Die intensiteit te vergelijken met daglicht op een dag met sluierbewolking. Op een zonnige dag kan de sterkte van het licht wel 100.000 lux zijn.

Wit en blauw licht

Vaak maken daglichtlampen gebruik van wit licht. Er zijn ook daglichtlampen die gebruik maken van blauw licht. Simpel gezegd is blauw licht het ‘werkzame gedeelte’ uit het witte licht dat vaker wordt gebruikt. Het hoeft dus veel minder fel te zijn voor hetzelfde effect. Ook lichttherapiebrillen maken vrijwel altijd gebruik van blauw licht.

Daglichtlamp gebruiken

Kijk om te beginnen altijd goed naar de gebruiksaanwijzing van jouw daglichtlamp. Voor een daglichtlamp van 10.000 lux geldt over het algemeen dat je er het beste elke ochtend 20-30 minuten schuin voor kunt zitten. Kijk niet direct in de lamp en zet ‘m op ongeveer 40-60 cm afstand. Word je ’s avonds heel vroeg moe? Dan kun je de daglichtlamp ook vroeg op de avond gebruiken om je slaapritme te helpen herstellen. Een goede daglichtlamp moet geen UV straling bevatten, geen flikkering hebben en van voldoende intensiteit zijn.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.