Vitamine D en depressie: dit is het verband

Body
vitamine D depressie
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
27.10.2021

Een depressie kan verschillende oorzaken hebben, waaronder een tekort van bepaalde voedingsstoffen. Zo laten verschillende studies een verband zien tussen depressies en vitamine D. En dan te bedenken dat zo’n 40% van de Nederlanders last zou hebben van een vitamine D tekort! Vooral als je momenteel een depressie hebt, in het verleden depressief bent geweest of erg gevoelig bent voor somberheid, kan het – in overleg met je huisarts – verstandig vitamine D te suppleren. Vooral in de donkere maanden van het jaar. Hieronder vertellen we je meer.

Vitamine D en depressie: dit is het verband

Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar het verband tussen depressies en andere mentale gezondheidsklachten en voedingstekorten. Verschillende studies laten een verband zien tussen depressies en een vitamine D tekort. Uit onderzoek van het Women’s Health Initiative (WHI) bleek dat vrouwen die dagelijks genoeg vitamine D binnenkrijgen aanzienlijk minder last hebben van depressieve klachten dan vrouwen met een tekort.

Thuiskomen in je eigen lichaam?

Download nu de gratis Mini Guide en ontvang tips van Karlijn, Evelyn & een team van experts.Download gratis mini-guideBody Guide Mini Guide

Oorzaak of gevolg?

Vaak wordt een vitamine D tekort als oorzaak van de depressieve klachten gezien. Hoe dit precies zit, wordt nog onderzocht. Sommige onderzoekers suggereren dat vitamine D receptoren in bepaalde delen van het brein de stemming en productie van belangrijke neurotransmitters zoals serotonine en dopamine reguleren. Een tekort kan echter ook ontstaan als gevolg van depressieve klachten. Mensen die depressief zijn komen namelijk vaak minder buiten, en de hoeveelheid vitamine D die we nodig hebben wordt voor 95% onder invloed van zonlicht in de huid gevormd.

Risicogroepen

Over de link tussen depressies en een vitamine D tekort is dus nog niet alles duidelijk. Toch is het in verschillende gevallen nuttig om deze herfst en winter met vitamine D te suppleren. Enerzijds als je momenteel depressief bent, in het verleden depressief bent geweest (veel mensen worden opnieuw depressief), of erg gevoelig bent voor somberheid. Anderzijds als je (ook) extra risico loopt op het ontwikkelen van een vitamine D tekort. Risicogroepen zijn ouderen, zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven, vrouwen boven de 50, gesluierde vrouwen en mensen met een donkere huidskleur.

Vitamine D als medicijn

Sommige onderzoeken laten een vermindering van depressieve klachten zien bij de inname van extra vitamine D, maar andere niet. In de meeste gevallen kan het suppleren van een normale hoeveelheid hoogwaardige vitamine D geen kwaad, dus onderzoek vooral wat het voor jou doet. Overleg bij twijfel altijd even met je huisarts. Je kunt ook via je voeding je vitamine D gehalte wat opkrikken; zet meer vette vis, vlees en eieren op het menu. Probeer ook zo veel mogelijk naar buiten te gaan. Lukt het niet vanwege somberheid en vermoeidheid? Op dagen dat tijd buiten doorbrengen erbij inschiet, biedt een daglichtlamp uitkomst. Deze lamp bootst de van nature stimulerende kracht van daglicht op een zonnige dag na. Zo worden speciale receptoren in je ogen gestimuleerd, die de natuurlijke reactie van het lichaam op zonlicht activeren.

Meer lezen

Natuurlijke antidepressiva: 10 zachte methodes om uit het dal te komen
Een vitamine D tekort? Je herkent het aan dít rijtje symptomen
Herfstdip: hoe herken én bestrijd je somberheid in het najaar?
Somberheid: 5 natuurlijke remedies om uit het dal te komen

Kom thuis in je lichaam meditatiepakket

  • 60 minuten geleide meditaties voor een liefdevolle relatie met je lijf
  • Ingesproken door holistisch therapeut Suze Retera
  • Inclusief 30 pagina dik dossier + mini podcast
Bestel nu!Meditatie Guide

bron: gezondheidsplein.nl

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.