Meer doen in minder tijd: 3 inzichten om afleiding te voorkomen

Heart + Soul
hidde de vries, slimmer werken
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
14.10.2021

Meer tijd voor jezelf hebben, maar nog wel net zoveel werk gedaan krijgen. Zeker onder millennials is dit vaak het streven. En met de toekomst van hybride werken wordt dit ook voor mensen met een vaste baan haalbaarder dan voor de coronacrisis. Hidde de Vries, founder van The Recharge Company, onderzoekt al 10 jaar manieren om slimmer te werken en beter te ontspannen. Hij deelt 3 onmisbare inzichten met je.

Meer doen in minder tijd: 3 inzichten om afleiding te voorkomen

hidde de vries, slimmer werken

Hidde: ‘Slimmer werken en beter kunnen ontspannen begint bij de basis. Ik deel in dit artikel dan ook geen concrete tips of methoden, maar inzichten die ik jaren geleden heb opgedaan in mijn zoektocht naar een meer holistische kijk op slimmer werken. Het zijn de onmisbare dingen die mijns inziens aan de basis liggen van ‘slim werken’ en meer gedaan krijgen.

1. Je monkey mind trainen

Eén van de grootste eye openers die ik jaren geleden opdeed, was het belang van het trainen van je brein. Focus- en productiviteitsexperts zoals Mark Tigchelaar en Tim Ferriss genieten vandaag de dag grote populariteit. Dat is een goede ontwikkeling. Met hun tips kun je extra tijd en ruimte creëren. Maar wil je deze ook omzetten in daadwerkelijke focus, dan moet je je brein trainen. Dit heeft te maken met hoe je brein in elkaar zit. Voor het gemak delen we het brein even op in twee systemen. Het eerste systeem is al honderden miljoenen jaren in ontwikkeling en bestaat uit ons reptielenbrein en ons limbisch brein. Omdat dit deel van je hersenen zo impulsief is, instinctief reageert en emotioneel is, noem ik dit gedeelte de monkey mind. Net als een aap laat het zich graag entertainen en verleiden.

Thuiskomen in je eigen lichaam?

Download nu de gratis Mini Guide en ontvang tips van Karlijn, Evelyn & een team van experts.Download gratis mini-guideBody Guide Mini Guide

Je interne professor

Het tweede, nieuwere deel van onze hersenen onderscheidt ons van andere dieren. Dit is onze neocortex. Dit rationelere, cognitieve deel noem ik ‘onze professor’. Onze professor is een echte denker. Hij herbergt ons bewustzijn, onze intelligentie en wilskracht. Om gefocust te kunnen werken en welke productiviteitstip dan ook toe te kunnen passen, zal je professor getraind moeten zijn. Want je kunt je notificaties uitzetten of jezelf opsluiten in een stilteruimte, als jouw professor niet gewend is om hard te werken en zich te focussen op wat je aan het doen bent, vindt jouw monkey mind wel een manier om afgeleid te raken.

Neuroplasticiteit

Gelukkig is het mogelijk om je interne professor te trainen. Er bestaat namelijk een fenomeen genaamd neuroplasticiteit: het vermogen van je hersenen om zich te blijven ontwikkelen. Door iets (zoals focussen) vaker te doen, maak je nieuwe connecties aan in je hersenen waardoor het steeds makkelijker zal gaan. Begin met korte focusblokken waarin je alles uitzet wat af kan leiden en probeer je volledig te focussen op één project. Begin met 20 minuten en bouw het rustig op. Je focus zal nog sneller vergroten als je regelmatig een mindfulness oefening of meditatie doet. Bouw ook deze rustig op. Net zoals je zou doen met het trainen van je spieren in de sportschool of het vergroten van je flexibiliteit op de yogamat.

2. Kom in beweging en verbeter je geheugen

Niet voor niets zei de 19e eeuwse filosoof Henry David Thoreau: ‘Op het moment dat mijn benen in beweging komen, komen mijn gedachten op gang.’ Ook dit heeft weer alles te maken met de monkey mind en je interne professor. Als deze twee systemen goed samenwerken, ben je in staat om de beste prestaties te leveren. Als een van de twee de overhand krijgt, gaat het al snel mis. Een simpel voorbeeld hiervan deed zich voor toen ik laatst de CEO sprak van een groot detacheringsbureau. ‘Het is heel gek, maar ik herinner me nog precies dat wij elkaar ruim een anderhalf jaar geleden hebben ontmoet. Dat was op een terras, op een vrijdagmiddag. Ik vertelde je toen over de verbouwing van mijn huis. Een prachtige nazomermiddag, weet ik nog,’ zei hij. ‘Maar als je me nu vraagt met wie ik afgelopen weken in een Zoommeeting heb gezeten, dan kan ik dat nauwelijks navertellen. Laat staan dat ik weet waar het over ging.’

Geen beweging, minder geheugen

De reden hiervoor is te herleiden naar het samenspel tussen je monkey mind en je interne professor. Zolang je continu voor een scherm zit, moet je nadenken, gezichten herkennen en daar dingen uit opmaken, een gesprek volgen, alert zijn. Allemaal activiteiten die onze interne professor bezighoudt. Je monkey mind is nagenoeg uitgezoomed (letterlijk). De omgeving is niet stimulerend. Er gebeurt te weinig om hem heen om zijn aandacht te behouden. In je monkey mind zit echter een onderdeel, de hippocampus, waar zowel je motoriek als ook je geheugen en leren wordt gereguleerd. Je voelt hem al aankomen: geen beweging, minder geheugen. Dit is misschien wat kort door de bocht, maar in grote lijnen maakt dit wel duidelijk waarom deze man, en met hem vele anderen, een verlaagde geheugencapaciteit ervoer tijdens de periodes van lockdown.

No Screen Meetings

Het is ook wetenschappelijk bewezen dat beweging effect heeft op de hersenen. Door te bewegen, verbeteren we de cognitieve functies. Als kinderen sporten, worden ze slimmer; door de beweging worden die gedeelten in de hersenen ontwikkeld die in direct verband staan met cognitieve controle. Mensen die een goede conditie hebben en de beweegnorm halen, hebben bewezen meer celgroei in de hippocampus, het gebied in je brein dat dus verantwoordelijk is voor leren en geheugen. Wil jij optimaal kunnen focussen en het maximale uit je hersenen halen? Zorg dan dus dat je voldoende beweegt! Ten minste 2,5 uur per week matig intensief én 2 keer per week activiteiten die je spieren en botten versterken is voldoende. Een simpele tip die je direct kunt toepassen: stop met continu achter het scherm zitten. Bel je collega’s en ga wandelen. NSM’s (No Screen Meetings) zijn top voor je fysieke en mentale veerkracht.

3. Hoe ontspan jij: passief of actief?

Een mens kan maximaal 4-5 uur per dag gefocust werken. Vooraf, tussendoor en achteraf is het belangrijk dat je voldoende ontspant. Zodat je de interne professor, die veel energie verbruikt tijdens het focussen, weer kunt opladen. Voor kwalitatieve ontspanning is het noodzakelijk dat het parasympatische zenuwstelsel, het gedeelte van ons autonome zenuwstelsel dat we ook wel het ‘rempedaal’ van het lichaam noemen, geactiveerd wordt. Als gevolg van deze activatie vertragen je hartslag en ademhaling, daalt je bloeddruk, wordt je spijsvertering bevorderd en worden er stoffen aangemaakt die belangrijk zijn voor groei en herstel.

Netflixen of mediteren?

De kans is echter groot dat als ik jou vraag hoe je ontspant, je antwoordt met ‘een avondje Netflixen’. Waar je lichaam natuurlijk wel ontspant als je languit op de bank naar de tv ligt te staren, is deze vorm van ontspanning een meer passieve waarin je niet je parasympatische zenuwstelsel activeert. Oftewel: je lichaam heeft rust, maar laadt niet op. En juist dat opladen heb je nodig om op een later moment weer vol focus aan de slag te kunnen. Zorg dus voor voldoende momenten van kwalitatieve, actieve rust gedurende je dag. Niet alleen voor je lichaam, maar ook voor je brein. Denk bijvoorbeeld aan het doen van een meditatie, ademhalings- of ontspanningsoefening.

Work Smart, Play Smart

hidde de vries, slimmer werken, boek

Wil je verder lezen over hoe je meer gedaan krijgt in minder tijd? Hoe je slimmer kunt werken en beter kunt ontspannen? Ben je benieuwd naar concrete tips op het gebied van doelen stellen, hoe je stress leert omzetten in veerkracht, het uitzetten van dat pieker stemmetje in je hoofd en kwalitatief ontspannen? Je leest het in mijn boek WorkSmartPlaySmart.nl.’

Kom thuis in je lichaam meditatiepakket

  • 60 minuten geleide meditaties voor een liefdevolle relatie met je lijf
  • Ingesproken door holistisch therapeut Suze Retera
  • Inclusief 30 pagina dik dossier + mini podcast
Bestel nu!Meditatie Guide
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.