Deze 7 kruiden & specerijen houden je gegrond in de herfst

Food
kruiden herfst
Nicole van Kempen

Nicole van Kempen
14.10.2021

De herfst is een periode van verandering. Het ene moment genieten we van een heerlijk najaarszonnetje, even later komt het met bakken uit de hemel. Het weer wordt wisselvalliger, de temperatuur daalt, dagen worden korter en de wind blaast ons alle kanten op. Kruiden en specerijen kunnen je helpen om gegrond te blijven.

Deze 7 kruiden & specerijen houden je gegrond in de herfst

De herfst wordt gedomineerd door de elementen wind en ruimte (die samen Vata dosha vormen in Ayurveda). Deze elementen zie je niet alleen terug in de bladeren die van de bomen worden geblazen om weer ruimte te maken voor nieuwe frisse blaadjes in de lente, ook in je lichaam vind je deze elementen terug. Letterlijk in de vorm van een opgeblazen gevoel of winderigheid, maar ook de onrust in je zenuwstelsel en mind.

Kruiden en specerijen

Kruiden en specerijen kunnen je helpen om in balans te blijven. Ze kunnen bijvoorbeeld warmte en grounding toevoegen, je spijsvertering een handje helpen of teveel wind in je lichaam voorkomen. Nicole van BY VEDA geeft je 7 tips voor kruiden en specerijen die deze herfst niet in je keukenkastje mogen ontbreken:

1. Gember

Als het buiten kouder wordt helpt wat meer warmte om in balans te blijven. Gember is daarvoor een hele goede optie! Gember is verwarmend (gedroogde gember nog iets meer dan de verse variant), het vermindert buikkrampen en helpt tegen misselijkheid. Drink een kopje gemberthee vóór een maaltijd om je spijsverteringsvuurtje te stimuleren. Die kan soms namelijk wat onregelmatig zijn wanneer Vata uit balans is. Gember helpt ook bij constipatie, iets wat in de herfst wat vaker voorkomt.

2. Kaneel

chocolademelk

Kaneel houdt je bloedsuikerspiegel stabiel. Die stabiliteit en regelmaat in energie is precies wat we in de herfst nodig hebben. Kaneel reguleert Vata dosha door onder andere je bloedcirculatie te stimuleren. Een betere doorbloeding en de verwarmende eigenschappen houden je lichaam warm in de koude herfst en wintermaanden. Kaneel is eigenlijk bijna altijd een goed idee. Gebruik kaneel in je warme havermout ontbijtje, warme dranken, stoofschotels, soepen of als kaneelthee. Deze medicinale chocolademelk met kaneel en cayennepeper is favoriet op de Holistik redactie! Alleen als je een heel vurig type bent kan je kaneel (en ook dit recept) het beste niet te vaak gebruiken.

3. Venkelzaad

Venkelzaad is een van de weinige zoete kruiden en misschien wel het allerbeste kruid om je spijsvertering te stimuleren (zonder teveel hitte toe te voegen). Kauw na het eten op hele venkelzaadjes of zet er thee van om gasvorming en een opgeblazen gevoel te verminderen. Venkel een heeft een kalmerende werking op je mind en helpt een oneindige storm aan gedachten tot rust te brengen. Venkel helpt ook je spieren te ontspannen en krampen te verminderen.

4. Kardamom

Kardemom ondersteunt de natuurlijke neergaande beweging van Vata, van je hoofd naar je tenen èn de flow van Prana door je lichaam. Kardemom is een ideale toevoeging aan je dagelijkse havermelk latte, vooral tijdens de herfst. Koffie maakt je namelijk onrustig, dus zeker in de herfst of als je veel stress hebt niet ideaal. Kardemom neutraliseert het effect van cafeïne en helpt een opgeblazen gevoel, gasvorming en winderigheid te voorkomen.

5. Kruidnagel

Kruidnagels zijn gedroogde, bloemknopjes van de kruidnagelboom. De aromatische kruidnagel stimuleert je eetlust, verbetert je spijsvertering, verwarmt je lichaam en verbrand afvalstoffen in je lijf (Ama genoemd in Ayurveda). Het anti-oxidant mangaan speelt daarin een belangrijke rol. Kruidnagel ruimt niet alleen vrije radicalen op, maar zorgt ook voor sterke botten. Een ideale toevoeging dus aan herfstige baksels, stoofpotjes, curries en soepen.

6. Ashwaganda

Misschien wel het bekendste Ayurvedische kruid om Vata dosha in balans te brengen is Een adaptogeen dat je helpt beter om te gaan met stress. Het heeft een kalmerende werking en geeft een uitgeput zenuwstel weer energie. Het reguleert het stresshormoon Cortisol en helpt je lichaam beter om te gaan met stressvolle periodes, vermoeidheid, angst en slapeloosheid. Los een halve theelepel Ashwaganda op in een beker warme (plantaardige) melk of maak deze Moonmilk maken om je nachtrust te verbeteren.

7. Nootmuskaat 

Nootmuskaat is verwarmend, verbetert je concentratie, helpt spieren ontspannen en zorgt voor een betere nachtrust. In Ayurveda wordt een snufje nootmuskaat in warme biologische koemelk of amandelmelk al duizenden jaren gebruikt als natuurlijk slaapmutsje. Nootmuskaat bevat magnesium, een mineraal dat een rol speelt bij de aanmaak van serotonine. Serotonine is een neurotransmitter die wordt omgezet in het ‘slaaphormoon’ melatonine.

Met mate

Vanwege de verhittende werking wordt kan je ashwaganda, kaneel en gedroogde gember beter met mate gebruiken wanneer jouw vuur element sterk uit balans is. Twijfel je of bepaalde kruiden geschikt zijn voor je? Of ben je bijvoorbeeld zwanger, geef je borstvoeding of zijn er andere medische aandachtspunten zijn? Overleg dan eerst even met een arts of Ayurvedisch therapeut.

Meer tips?

Meer tips om jouw voedingspatroon aan te passen aan de herfst vind je hier. Liever persoonlijke begeleiding specifiek voor jouw situatie? Boek dan een (online) consult met Nicole van BY VEDA.

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

Plants for the People – A modern guide to plant medicine (Erin Love Verinder), The yoga of herbs – An Ayurvedic guide to herbal medicine (dr. David Frawley end r. Vasant Lad)

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.