Oxytocine: 10 feiten over dit knuffelhormoon om januari mee door te komen

Heart + Soul
oxytocine
karlijn visser

Karlijn Visser
10.01.2019

Oxytocine – ook wel bekend als hét knuffelhormoon – is een belangrijk stofje in je hersenen dat verantwoordelijk is voor een gevoel van intimiteit en verbondenheid. En als iets je geluksniveau een boost geeft, dan is het zoveel mogelijk van die twee woorden toevoegen aan je leven. Daarnaast geeft oxytocine je zelfvertrouwen, maakt het je vrolijk en helpt het je ontspannen. Oxytocine vermindert ook stress en onderdrukt angstgevoelens die jou flink kunnen belemmeren. Deze 10 wetenswaardigheden geven je een extra dosis oxytocine waarmee je de sombere januarimaand als een zonnetje doorkomt. 

Oxytocine: 10 feiten over dit knuffelhormoon om de sombere januarimaand mee door te komen

Door aanraking, knuffelen, vrijen, massage en zelfs oogcontact maak je oxytocine aan dat gevoelens van ontspanning, geluk en verbondenheid stimuleert. Super fijn dus om te weten hoe je dit hormoon op een natuurlijke manier een boost kunt geven op momenten dat je het even nodig hebt.

10 feiten over oxytocine

1. Oxytocine als zwangerschapshormoon
Oxytocine stond vroeger vooral bekend als zwangerschapshormoon. Uit onderzoek bleek namelijk dat oxytocine de weeën opwekt. Al tijdens de zwangerschap maakt het lichaam extra oxytocine aan. Het effect hiervan wordt door de hoeveelheid progesteron geremd waardoor je niet te vroeg bevalt. Tijdens de bevalling maakt het lichaam, stootsgewijs, nog meer oxytocine aan, ofwel weeën. Ook na de bevalling speelt dit hormoon een belangrijke rol bij het op gang brengen van de borstvoeding en de verbinding tussen moeder en kind.

2. Fysieke aanrakingen
Bij gewenste aanraking stijgt je oxytocine niveau onmiddellijk: van handdruk tot schouderklopje of een intieme vrijpartij. Door het toegenomen oxytocine gehalte in je lichaam voel je je gelukkiger, je huid gaat ervan stralen en het hormoon vergroot gevoelens van verbinding.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

3. Compliment geven én krijgen
Naast liefdevolle aanrakingen kan een oprecht compliment je ook voorzien van een boost oxytocine. Dus laten we die vriendelijke woorden vooral niet opsparen tot nationale complimentjesdag ;-). Kijk elkaar gerust wat secondes langer in de ogen tijdens het geven of ontvangen van een compliment and feel the good vibes!

4. Oxytocine en de kracht van (huis)dieren
Oxytocine komt niet alleen vrij wanneer je je verbonden voelt met je medemens. Ook dieren spelen een belangrijke rol in de aanmaak van het wereldberoemde knuffelhormoon. Knuffelen met een (huis)dier maakt een wereld van verschil voor je stemming; je komt direct in een zachtere en liefdevolle staat van zijn. Het opbouwen van een vertrouwensband met een dier is helend.

5. Luister naar muziek
Door naar muziek te luisteren komt er naast oxytocine ook dopamine vrij; een ander gelukshormoon. Samen luisteren naar muziek en meezingen, helpt je te verbinden met mensen en anderen te vertrouwen. Ben je nog opzoek naar een fijne track? Deze aardetonen ondersteunen je tijdens het mediteren. Deze andere track van producer Daniel Schotsborg helpt om negatieve blokkades op te heffen.

6. De hart-tot-hart knuffel
Oxytocine heet niet voor niets ‘knuffelhormoon’. Hoe langer je knuffelt, hoe meer geluksstofjes er door je lijf gieren. Wij adviseren de ‘hart tot hart hug’ die we leerden van healer en onze contributor Toña Wong Chung. Kies om te beginnen een knuffel-compagnon en steek beiden je rechterarm omhoog. Dit is de arm waarmee je de omhelzing begint. Zo raken jullie beiden harten elkaar.

7. Eet pure chocolade
Pure chocolade stimuleert de aanmaak van oxytocine en reguleert serotonine. Cacao is een natuurlijke hart opener die je wijze inzichten kan geven en milder naar jezelf en andere mensen laat kijken. Hoe puurder de cacao is, hoe groter het transformerende effect van de cacao op je health & spirit.

8. Oxytocine bij autisme 
Verschillende universiteiten voeren op dit moment een meerjarig onderzoek uit naar de invloed van oxytocine bij autisme. Kinderen met de ‘autisme spectrumstoornis’ worstelen onder andere met hun communicatie en gevoelens van empathie. Onderzoekers aan de Yale University testten een ‘oxytocine spray’ op 17 autistische kinderen tussen de 8 en 16 jaar. Elke kind ontving 2 neusspray’s: één met en één zonder toegevoegde oxytocine. Als onderdeel van het experiment vroegen de onderzoekers de kinderen om de emotionele toestand van de persoon op een foto te beoordelen op basis van de ogen. Bij het gebruik van de oxytocine neusspray vertoonden de jongeren meer hersenactiviteit in de gebieden, die verband hielden met sociaal functioneren.

9. Omgaan met post-traumatische stress
Uit recent onderzoek blijkt wederom dat oxytocine trauma’s bij PTSS (post traumatisch stress syndroom) een plekje helpt te geven. Oxytocine remt namelijk de activiteiten in het rechter deel van de amygdala. Dat is een deel in de hersenen dat betrokken is bij emotionele reacties. Word je geconfronteerd met angstige of boze gezichten? Dan veroorzaakt oxytocine een minder heftige reactie in je systeem, waardoor je minder snel in de stress schiet of overprikkeld raakt.

10. Liggen op spijkermat voor meer oxytocine
Flowee spijkermat oxytocineHet klinkt gek: liggen op een rubberen spijkermat voor meer gevoelens van geluk. Ik testte ‘m uit met een lichte angst voor al die gemene prikkers. De acupressuurmat werkt ter ontspanning en verlichting van pijn in spieren, nek/schouders of hoofdpijn. Acupressuur werkt puur oppervlakkig op de huid en stimuleert de doorbloeding. Daarnaast maken je hersenen endorfine en oxytocine aan, de twee gelukshormonen waar het allemaal om te doen is. Sinds kort lig ik voor het slapengaan 10 minuutjes op mijn nieuwe mat (die maar liefst 8.500 drukpunten bevat) en merk dat er, eenmaal in bed, een stuk minder gedachten door mijn hoofd ronddwalen. Als Holistik lezer krijg je met code HOLISTIK 10% korting op een Flowee matje (€29) bij Oxytocine.com. Zie hier voor meer info.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link