Oxytocine: 7 verrassende feiten over hét knuffelhormoon

Heart + Soul
oxytocine
karlijn visser, holistik

Karlijn Visser
01.01.2020

Oxytocine – ook wel bekend als hét knuffelhormoon – is een belangrijk stofje in je hersenen dat verantwoordelijk is voor een gevoel van intimiteit en verbondenheid. En als iets je geluksniveau een boost geeft, dan is het zoveel mogelijk van die twee woorden toevoegen aan je leven. Daarnaast geeft oxytocine je zelfvertrouwen, maakt het je vrolijk en helpt het je ontspannen. Oxytocine vermindert ook stress en onderdrukt angstgevoelens die jou flink kunnen belemmeren. Reden genoeg om 7 verrassende wetenswaardigheden over het knuffelhormoon op een rijtje te zetten. 

Oxytocine: 7 verrassende feiten over hét knuffelhormoon

1. Zwangerschapshormoon

Oxytocine stond vroeger vooral bekend als zwangerschapshormoon. Uit onderzoek bleek namelijk dat oxytocine de weeën opwekt. Al tijdens de zwangerschap maakt het lichaam extra oxytocine aan. Het effect hiervan wordt door de hoeveelheid progesteron geremd, waardoor je niet te vroeg bevalt. Tijdens de bevalling maakt het lichaam, stootsgewijs, nog meer oxytocine aan, ofwel weeën. Ook na de bevalling speelt dit hormoon een belangrijke rol bij het op gang brengen van de borstvoeding en de verbinding tussen moeder en kind.

2. Fysieke aanrakingen

Bij gewenste aanraking stijgt je oxytocine niveau onmiddellijk: van handdruk tot schouderklopje of een intieme vrijpartij. Door het toegenomen oxytocine gehalte in je lichaam voel je je gelukkiger, je huid gaat ervan stralen en het hormoon vergroot gevoelens van verbinding.

3. Compliment geven én krijgen

Naast liefdevolle aanrakingen kan een oprecht compliment je ook voorzien van een boost oxytocine. Dus laten we die vriendelijke woorden vooral niet opsparen tot nationale complimentjesdag ;-). Kijk elkaar gerust wat secondes langer in de ogen tijdens het geven of ontvangen van een compliment and feel the good vibes!

4. De kracht van (huis)dieren

Oxytocine komt niet alleen vrij wanneer je je verbonden voelt met je medemens. Ook dieren spelen een belangrijke rol in de aanmaak van het wereldberoemde knuffelhormoon. Knuffelen met een (huis)dier maakt een wereld van verschil voor je stemming; je komt direct in een zachtere en liefdevolle staat van zijn. Het opbouwen van een vertrouwensband met een dier is helend.

5. Luister naar muziek

Door naar muziek te luisteren komt er naast oxytocine ook dopamine vrij, een ander gelukshormoon. Samen luisteren naar muziek en meezingen helpt je te verbinden met mensen en anderen te vertrouwen. Ben je nog opzoek naar een fijne track? Deze aardetonen ondersteunen je tijdens het mediteren. Deze andere track van producer Daniel Schotsborg helpt om negatieve blokkades op te heffen.

6. Eet pure chocolade

Pure chocolade stimuleert de aanmaak van oxytocine en reguleert serotonine. Cacao is een natuurlijke hart opener die je wijze inzichten kan geven en milder naar jezelf en andere mensen laat kijken. Hoe puurder de cacao is, hoe groter het transformerende effect van de cacao op je health & spirit.

7. Omgaan met post-traumatische stress

Uit recent onderzoek blijkt wederom dat oxytocine trauma’s bij PTSS (post traumatisch stress syndroom) een plekje helpt te geven. Oxytocine remt namelijk de activiteiten in het rechter deel van de amygdala. Dat is een deel in de hersenen dat betrokken is bij emotionele reacties. Word je geconfronteerd met angstige of boze gezichten? Dan veroorzaakt oxytocine een minder heftige reactie in je systeem, waardoor je minder snel in de stress schiet of overprikkeld raakt.

Meer lezen

Endorfine: 5 manieren om deze ‘natuurlijke morfine’ zelf te boosten
Spanning in je lijf? Dit zijn de 3 meest effectieve manieren om stress te ontladen
Dansen: zó stimuleert het een biologisch herstelproces in je lichaam
Aanraking als medicijn: dit is hoe een massage helpt bij depressie
Huidhonger: dit is hoe wij mensen elkaar ‘repareren’ door aanraking

Kom thuis in je lichaam meditatiepakket

  • 60 minuten geleide meditaties voor een liefdevolle relatie met je lijf
  • Ingesproken door holistisch therapeut Suze Retera
  • Inclusief 30 pagina dik dossier + mini podcast
Bestel nu!Meditatie Guide
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.