OCD: dit is waarom deze angststoornis nu zoveel lijkt voor te komen…

Heart + Soul
ocd, psychologie, stress, angst stoornis
karlijn visser

Karlijn Visser
24.07.2018

Het gas tien keer checken, de auto controleren op het slot en daar gerust nog drie keer voor terug lopen of het muziekvolume in de auto áltijd op een even getal hebben staan. Of wat te denken van een netjes geordende badkamer waarin de producten állemaal met de merknaam naar voren staan. Je hoort vast regelmatig iemand zichzelf met de nodige zelfspot als ‘OCD’er’ betitelen, bij wat dwangmatige handelingen. Maar wat nu als je echt dagelijks in meer of mindere mate lijdt aan OCD (Obsessive Compulsive Disorder of Obsessieve Compulsieve Stoornis in het Nederlands)? Dat is balen. OCD kan het leven van de patiënt volledig overnemen: de angststoornis staat gezonde relaties in de weg, zorgt dat je niet meer geconcentreerd kunt werken en kan aanleiding zijn van een depressie. En het komt steeds vaker voor lijkt het wel. Stress is wereldwijd ziekteoorzaak nummer één en ook dat heeft zo zijn weerslag op geestelijke stoornissen. We vroegen psychologe Suze Retera naar haar visie en wat je er aan kunt doen.

OCD: dit is waarom deze angststoornis nu zoveel lijkt voor te komen…

Suze ReteraOCD is een angststoornis waarbij het gedrag gericht is op het vermijden of verlichten van die angst. Suze: “Het gaat hierbij om gedrag dat obsessief én compulsief is. Dit wil zeggen dat er een obsessie is met het uitvoeren van bepaalde handelingen, dwang gedachten, het vermijden van handelingen, voorwerpen, kleuren of bepaald eten, of met bepaalde aantallen/herhalingen”. Dit gedrag heeft rationeel gezien geen functie, maar is compulsief; je moet het doen anders is de stress of angst die volgt te overweldigend. Het uitvoeren van de handelingen geeft een tijdelijk gevoel van controle en veiligheid die anders ontbreekt. “De dwanggedachten en handelingen veroorzaken echter hun eigen pijn. Ze nemen het leven van de patiënt over en staan gezonde relaties, je kunnen concentreren op je werkzaamheden en de vrijheid die je nodig hebt om gelukkig te kunnen zijn in de weg. Depressie kan dan ook vaak een gevolg zijn van OCD” aldus Suze. Reden genoeg om dieper met haar in gesprek te gaan.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

Waarom lijkt het of tegenwoordig zoveel mensen last hebben van OCD?

Suze: Of het werkelijk zo is dat er nu meer mensen last van hebben durf ik niet te stellen. Huidige cijfers zijn dat 1-3% van de bevolking een dwangstoornis heeft. Wel wordt er meer over gesproken en is er meer aandacht voor, waardoor mensen zich wellicht makkelijker in de symptomen herkennen. Daarnaast betitelen we ons gedrag al snel half grappend als ‘OCD’ wanneer we sterk gehecht zijn aan bepaalde gewoonten of rituelen. Maar dit is geen gedrag wat daadwerkelijk ons leven negatief beïnvloed en onze gedachten beheerst.

Kun je ook OCD hebben zonder er last van te hebben?

Suze: Als je OCD hebt ben je dwangmatig met gedachten of handelingen bezig, en is er een duidelijke angst die je ervaart als je dit niet zou doen. OCD is dus echt iets anders dan gehecht zijn aan bepaalde gewoontes of sterke voorkeuren hebben en het vervelend vinden als het een keer niet op jouw manier gaat. Als je bijvoorbeeld liever geen oliedressing over je salade wilt, maar dat doen ze in het restaurant wel en je vraagt om een nieuwe salade, dan heb je nog geen OCD ;-). Als het vermijden van olie je lang bezig houdt en het in aanraking komen met olie een sterke angst oproept (sterker; de olie mag niet eens op tafel staan) en je hebt angstige gedachten over wat er kan gebeuren als je de olie aan zou raken én rituelen die je uit moet voeren om jezelf te reinigen als dat toch zou gebeuren,  is het een ander verhaal. Iedereen kan van tijd tot tijd wat neurotisch gedrag vertonen, wat zeker een teken aan de wand is om bij jezelf te raden te gaan waarom je zekerheid zoekt in de structuur van je gedrag, maar dat zegt nog niet dat je OCD hebt. Afhankelijk van hoe de OCD zich uit, zijn er wel mensen die een vorm van OCD hebben en een manier hebben gevonden om hiermee te leven. Maar er geen last van hebben is te positief gesteld.

Wat kun je er aan kunt doen? Medicijnen? Therapie?

Suze: OCD is een angststoornis waar absoluut therapie voor is. Het is ook zeker aan te raden om hier hulp bij te zoeken, omdat het anders naar verloop van tijd erger kan worden en lastiger te behandelen. Het is interessant om na te gaan wanneer het gedrag begonnen is, en wat de gevoelens zijn die naar boven komen wanneer het gedrag níet uitgevoerd kan worden of indien er blootstelling is aan dat wat vermeden wordt. Veelal ligt er een trauma aan ten grondslag. Een vorm van therapie kan dus zijn om te kijken welke gebeurtenis voor de angst heeft gezorgd, die vervolgens geprojecteerd en onder controle gehouden wordt met het compulsieve gedrag. Regelmatig wordt een vorm van therapie ingezet waarbij de patiënt bewust wordt blootgesteld aan datgene waar hij/zij bang voor is, of de compulsieve handelingen om de angst te onderdrukken niet uit mag voeren. Dit gebeurt geleidelijk aan zodat stapje voor stapje de patiënt ervaart dat de angst irrationeel is. Soms kan medicatie een onderdeel zijn van de therapie. Veelal als depressie een onderdeel is geworden van de symptomen. Daarnaast kunnen therapieën als Ayurveda (Vata balancerende levensstijl) en vormen van stress ontlading via het lichaam zoals TRE (Trauma Release Exercises) een onderdeel zijn van een holistische behandeling.

Is er een online test om te checken of je OCD hebt?

Suze: Er zijn verschillende testen die je kunt doen, hier een voorbeeld. Wel goed om te onthouden dat een dergelijke test nooit bedoeld is als middel om een diagnose te stellen. Het kan je wel een idee geven of je misschien die kant op neigt en wellicht eens een gesprek aan kunt gaan met een psycholoog of therapeut. Suze is psychologe en geeft TRE (Trauma Release Exercise) sessies. Iets voor jou? Mail suze@globalflow.org

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link