videocam Ben jij één van de miljoen Nederlanders die last heeft van hooikoorts?

Overgang: déze supplementen ondersteunen jouw lichaam en geest

Body
overgang

Holistik
04.01.2023

Veel mensen denken dat de menopauze na de laatste menstruatie begint, maar niets is minder waar. De peri-menopauze kan tot wel tien jaar voor de ‘echte’ menopauze beginnen en leiden tot fysieke én emotionele klachten. Toch kan de overgang ook veel moois met zich meebrengen. In dit artikel lees je welke supplementen jou het beste ondersteunen in deze bijzondere periode in je leven.

Overgang: deze supplementen ondersteunen jouw lichaam en geest

Hoe ouder je wordt, hoe minder oestrogeen je eicellen produceren. Dit heeft weer effect op de aanmaak van twee neurotransmitters: serotonine en oxytocine. Serotonine wordt ook wel ons ‘gelukshormoon’ genoemd en oxytocine het ‘knuffelhormoon’. Dus wat minder lekker in je vel zitten en minder behoefte hebben aan mensen om je heen is heel normaal.

Verdieping

overgang

Emotionele klachten of verminderde energie tijdens de overgang zorgen er vaak voor dat vrouwen kritischer kijken waar ze hun energie instoppen. Wat is werkelijk van waarde? Ze gaan bewuster leven en onderzoeken hoe ze hun welbevinden kunnen vergroten. Met verdieping, meer zelfbewustzijn en vaak meer ruimte voor spiritualiteit als resultaat. Zeker niet alleen maar ellende dus!

Het begin van de overgang

Met peri-menopauze wordt het begin van de overgang bedoeld. Dit is een fase waarin hormonen op zoek gaan naar een nieuw evenwicht. In deze fase kan de onbalans zorgen voor klachten zoals:

  • opvliegers
  • nachtzweten
  • stemmingswisselingen
  • vermoeidheid
  • en (vaginale) droogte.

Dus als je hormonen niet goed in balans zijn, dan kun je dit als een vervelende periode ervaren. Belangrijk is om deze fase holistisch te benaderen. Probeer daarom aan ‘stressmanagement’ te doen. Beweeg, en eet gezond (vermijd geraffineerde suikers, vetten, cafeïne en alcohol). Daarnaast zijn er, naast basissuppletie zoals een multivitamine , magnesium en vitamine D3, ook andere belangrijke stofjes die je lichaam kunnen helpen om de balans te herstellen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste supplementen.

Voor iedereen: Omega 3

Voldoende omega 3 vetzuren in de voeding of suppletie kan menopauze klachten voorkomen of verminderen. Omega 3 vetzuren zijn voorlopers van hormoonachtige signaalstoffen. Ze spelen onder andere een rol bij immuun- en ontstekingsreacties, hormonen, stressresponse, bloeddruk en cholesterolhuishouding. Kies voor een kwalitatief hoogwaardig visolie supplement of voor een hoog gedoseerde algenolie met DHA en EPA.

Bij onrust en somberheid: Ashwagandha

Ashwagandha staat bekend als een adaptogeen. Adaptogenen (letterlijk ‘aanpassers’) kunnen ons helpen om onze hormoonbalans te ondersteunen. Naast het verlagen van stress en angst, zijn er gunstige resultaten op het vlak van depressie en helpt Ashwagandha ook de natuurlijke aanmaak van de hormonen te stimuleren. Studies wijzen uit dat bij vrouwen in de overgang duidelijk de symptomen van angst, stemmingswisselingen en opvliegers verlaagd werden.

Bij een energietekort, laag libido en somberheid: Maca

Maca is een plant van de kruisbloemenfamilie. Het reguleert de activiteit van hormonen, met name van oestrogeen en testosteron, en heeft dus een gunstig effect op menopauzale klachten zoals opvliegers, nachtzweten, slaapstoornissen, prikkelbaarheid, depressieve gevoelens en verlaagde energie. Daarnaast werkt maca libido verhogend.

Bij opvliegers, slecht slamen, en stemmingsproblemen: Cimicifuga racemosa, Vitex Agnus Castus, Isoflavonen

Veel vrouwen hebben tijdens de overgang last van opvliegers. Deze ontstaan doordat de bandbreedte van je thermoregulatie smaller wordt en daardoor eerder ‘aan’ gaat. De volgende middelen hebben daar een goede werking op. Cimicifuga racemosa (zilverkaars) is een plant die al heel lang gebruikt wordt voor het verlichten van opvliegers en andere menopauze klachten. Het activeert oestrogeen en het verhoogt de activiteit van progesteron. Het heeft ook een serotonine-achtig effect in de hersenen. Oestrogeen en serotonine regelen de thermoregulatie, het slaappatroon en de stemming. Dat is de reden waarom cimicifuga racemosa opvliegers vermindert en het slaappatroon verbetert.

Vitex

De bessen van de monnikspeper (Vitex) worden in de kruidengeneeskunde gebruikt voor klachten van hormonale aard, vooral voor premenstrueel syndroom. Maar uit verschillende studies blijkt dat Vitex ook opvliegers en angst vermindert. Dit komt door het dopamine-achtige effect. Dopamine zorgt voor vreugde, motivatie, concentratie en geheugen. Ook speelt het een rol in thermoregulatie. Eigenschappen die in overgangsfase zeker van pas komen!  In een recente placebo gecontroleerde studie bij postmenopauzale vrouwen verminderde 60 mg Vitex Agnus Castus extract per dag gedurende 8 weken opvliegers en angst en in mindere mate depressie.

Isoflavonen

De meest gebruikte fyto-oestrogenen in supplementen zijn isoflavonen, vooral de soja-isoflavonen. Uit onderzoek blijkt dat hogere doseringen vanaf 80 mg soja-isoflavonen beter werken voor het verminderen van opvliegers tijdens de peri- en postmenopauze dan lagere doseringen. De hogere dosering heeft niet alleen een sterker effect, maar het effect is ook sneller voelbaar. Verdelen over de dag werkt beter dan in 1 keer innemen.

Complete formule voor de overgang

Het makkelijkst is om een combinatie supplement te gebruiken waar een aantal van deze stoffen al in de juiste dosering inzitten. Als je deze combineert met een Omega 3 supplement heb je een hele mooie ondersteuning. Afhankelijk van je klachten kun je dan ook nog Maca (bij energietekort) of Ashwagandha (bij veel onrust en spanning) toevoegen.

Vitamine opbergtas

Al jouw potjes bij de hand

Deze stijlvolle storage bag biedt ruimte voor 6 potjes en is perfect voor thuis en onderweg.
Bestel tas voor €34,95 Vitamine storagebag

Meer lezen over de overgang?

Overgangsklachten: déze 10 komen het meeste voor
Neurowetenschapper: dit is de impact van de overgang op je brein
Wanneer begint de overgang?
(Bijna) in de overgang? Ondersteun jezelf met déze 3 essentiële oliën

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide mini
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Ontvang nu jouw gratis Herfst Meditatie
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Woonboek
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop!
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.