videocam Ben jij één van de miljoen Nederlanders die last heeft van hooikoorts?

In de overgang? Déze hormonen zorgen dat je constant honger hebt

Body
overgang honger

Holistik
26.05.2022

Dat de hormonen oestrogeen, progesteron en testosteron schommelen tijdens en na de overgang weten veel mensen al. Maar wist je dat er met de hormonen ghreline en leptine in deze periode óók van alles gebeurt? En dat kan ervoor zorgen dat je constant zin hebt om te snaaien. Hieronder lees je hoe dat zit en vertellen we je hoe je je bloedsuikerspiegel stabiel kunt houden.

Dít is waarom je tijdens de overgang constant honger hebt

Leptine en ghreline zijn twee hormonen die direct van invloed zijn op je eetlust. Leptine zorgt voor een vol gevoel en ghreline geeft je juist een seintje dat het tijd is om te eten. Onderzoek uit 2009 liet zien dat tijdens en na de overgang ghreline bij sommige vrouwen een vlucht neemt, terwijl leptine juist daalt. Met als gevolg: honger die niet te stillen lijkt.

Cortisol en insuline

Ook cortisol en insuline spelen een rol in dit verhaal. Insuline zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel niet te hoog wordt, en cortisol zorgt er juist voor dat ‘ie niet te ver daalt. Bij veel vrouwen zijn de levels van deze hormonen flink uit balans tegen de tijd dat ze in de overgang raken, meestal door een te drukke en/of ongezonde leefstijl. En je kunt je voorstellen dat ze nog verder in de war raken als vrouwen hun eindeloze honger proberen te stillen met koolhydraat- en suikerrijke snacks. Zo beland je al snel in een rollercoaster van bloedsuikerpieken- en dalen. Het gevolg? Nóg meer trek!

Je stralend & fit blijven voelen na je 40e?

De Conscious Aging guide wijst je de weg. Bestel deze 164 pagina dikke gids nu voor slechts €19,95. Ja, ik wil deze gids! Holistik Conscious Aging Guide Karlijn en Evelyn

Dit kun je doen

Gelukkig kun je zelf dingen doen om je bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk te houden en je honger daarmee te beperken. Probeer deze tips eens:

  • Eet een bord groente voor elke maaltijd.
  • Vermijd suikerrijke snacks. Eet liever noten en zaden, donkere chocolade, avocado, of besjes.
  • Eet elke 4 tot 6 uur een gebalanceerde maaltijd vol complexe koolhydraten, gezonde vetten en eiwitten. Onderzoek laat zien dat het eten van 20-30 gram eiwit per maaltijd de aanmaak van ghreline onderdrukt.
  • Neem rustig de tijd voor elke maaltijd en adem een paar keer diep in en uit voordat je begint met eten. Zo kalmeer je je nervus vagus en help je je lichaam met het verteren van je voedsel.
  • Begin met krachttraining! Krachttraining stabiliseert je bloedsuikerspiegel en verhoogt je basale metabolisme, zodat je meer calorieën verbrandt wanneer je rust!
  • Vermijd stress. We know, makkelijker gezegd dan gedaan. Maar het helpt écht.
  • Gebruik een multivitamine speciaal voor vrouwen om eventuele tekorten in voedingsstoffen aan te vullen.

TIP: Als lezer van Holistik krijg je met de waardebon code ‘Holistik10’ 10% korting op je complete bestelling bij Vitamines.com.

Meer lezen over de overgang?

Signalen overgang: 7 verrassende feiten die je eerder had willen weten
Wanneer is de overgang echt voorbij?
Eerste signalen van de overgang: zo herken je ze
Bio-identieke hormonen: dit kunnen ze voor je betekenen tijdens de overgang

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide mini
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Ontvang nu jouw gratis Herfst Meditatie
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Woonboek
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop!
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.