Déze 5 wijsheden van natuurvolkeren kun je toepassen in je eigen leven

Body
natuurvolkeren

Ze zijn er helaas minder en minder: traditioneel levende natuurvolkeren. Dat terwijl mensen die van en ín de natuur leven over waardevolle kennis beschikken die kan helpen bij het bevorderen van onze gezondheid. Sterker nog: steeds meer wetenschappers zoeken naar remedies voor moderne ziektebeelden bij traditioneel levende samenlevingen.

Déze 5 wijsheden van natuurvolkeren kun je toepassen in je eigen leven

Ken je De Kleine Dokter van A. Vogel? Zodra mijn broers of ik uit het klimrek waren gevallen of begonnen te snotteren haalde mijn moeder dit boek uit de kast op zoek naar een natuurlijke remedie. En ze was niet de enige. Want met een oplage van 1 miljoen behoort De Kleine Dokter tot de meest verkochte boeken ooit in het Nederlands verschenen. Het boek is geen vervanging van je huisarts, maar vertelt wat je zélf kunt doen om je gezondheid te bevorderen. En precies dat spreekt mij er zo in aan.

Natuurvolkeren

bevat allerlei raadgevingen voor een goede gezondheid afkomstig uit een schat van volksgeneeskunde. Alfred Vogel (1902 – 1996) was namelijk een echte wereldreiziger. Hij zocht alle uithoeken van de planeet op om zoveel mogelijk te leren van traditioneel levende stammenTelkens als hij tijd met natuurvolkeren doorbracht viel hem op hoe gezond en sterk deze mensen waren. Ziektes die in onze Westerse samenleving veel voorkomen zoals hart- en vaatziekten, diabetes, slapeloosheid, depressie, acné en overgewicht zag hij bij natuurvolkeren niet of nauwelijks. En dat geeft te denken… Nu is het in onze samenleving nagenoeg onmogelijk om exact zo te gaan leven als natuurvolkeren, maar de 5 wijze lessen hieronder zijn wél toepasbaar. Sterker nog: je kunt er vandaag al mee beginnen!

1) Beweeg zo veel mogelijk

Misschien wel de belangrijkste les die we van natuurvolkeren kunnen leren is dat we meer moeten bewegen. We zitten gemiddeld 9,3 uur per dag en dat is veel te veel. Als je veel beweegt transporteert je hart meer zuurstof naar je cellen. Je conditie wordt daardoor beter en je krijgt meer energie. In dit artikel lees je wat 30 minuten extra bewegen per dag doet voor je gezondheid. Probeer ook minimaal twee keer per week aan krachttraining te doen om je spiermassa in tact te houden.

2) Volg het ritme van de natuur

Als ik als stadsbewoner íets lastig vind om te doen, dan is het wel het volgen van het ritme van de natuur. In grote steden is het door het omgevingslicht van lantarenpalen, reclames en grote gebouwen namelijk nooit meer helemaal donker. Dit heeft tot gevolg dat de productie van het slaaphormoon melatonine verstoord raakt. Dat terwijl melatonine een ontzettend belangrijk stofje is. Het is essentieel voor het functioneren van je biologische klok en maakt dat je lijf ‘op tijd ‘ loopt met het ritme van dag en nacht. Het is dus zeker geen slecht idee om lichtvervuiling zelf binnen de perken proberen te houden. Bijvoorbeeld door lichten ‘s avonds te dimmen en blauw licht afkomstig van o.a. beeldschermen zoveel mogelijk te vermijden.

3) Eet niet uit pakjes en zakjes

Ook al verschilt het voedingspatroon van traditioneel levende volkeren enorm, één ding hebben ze gemeen. Alles wat ze eten komt uit de natuur en niet uit een pakje of zakje. Voorverpakte producten – ja, ook die bio speltcrackers! –  zitten vaak vol ‘dode’ ingrediënten als zout, suiker, transvetten, laagwaardige eiwitten, conserveermiddelen en kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen. Draai de verpakking maar eens om en lees het etiket. Van hoeveel van de ingrediënten weet je wat het is? Hoeveel zullen er goed zijn voor je energielevel en je spijsvertering? Bar weinig vrees ik. Beeld je de volgende keer als je in de supermarkt bent in dat je een jager-verzamelaar bent en vul je mandje met biologische groenten, fruit, paddenstoelen, noten, eieren, vis, vlees of plantaardige vleesvervangers.

 4) Maak deel uit van een clan

Diep in onze genen weten dat het ergste wat ons kan overkomen is om uit de stam verstoten te worden. Als we de beschutting van de stam verliezen kunnen we minder goed overleven. Wij mensen zijn sociale wezens en hebben anderen nodig voor ons geluk, ons welzijn en onze veiligheid. Wees je daarom bewust van het feit dat je deel uitmaakt van een clan en investeer in je familie en vrienden.

5) Breng meer tijd door in de natuur

Een stads bestaan veroorzaakt nogal wat stress. Zonder dat je je er bewust van bent, zijn je hersenen namelijk 24/7 bezig met het registreren van omgevingsgeluiden. Onderin je hersenstam – in je reptielenbrein – wordt voortdurend geanalyseerd of een geluid veilig is of niet. Natuurlijke geluiden zoals de wind die door de bomen waait en het ruisen van de zee worden van oudsher herkend als veilig. Dit in tegenstelling tot mechanische en industriële geluiden. Telkens als een auto toetert of een tram voorbij raast registreert je brein dat als gevaar. Dat terwijl we ons het prettigst voelen op plekken waar omgevingsgeluiden ons onbewust een veilig gevoel geven. Zoek dus vaker het bos of de zee op. Een natuurlijke omgeving helpt je om op een diep niveau te ontspannen en de productie van het stresshormoon cortisol binnen de perken te houden.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bron: a.vogel.nl

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link