Hoe lang mag je een daglichtlamp gebruiken?

Artikelen
hoe lang daglichtlamp gebruiken
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
24.01.2022

Daglicht is heel belangrijk voor je gezondheid. Het speelt een grote rol bij de regulering van je biologische klok en stimuleert de aanmaak van de ‘natuurlijke pijnstiller’ endorfine. In de herfst en winter kan het moeilijk zijn om jezelf aan voldoende daglicht bloot te stellen. Met als gevolg mogelijk somberheid, slaapproblemen en vermoeidheid. Een daglichtlamp kan uitkomst bieden. Vraag je je af hoe lang je een daglichtlamp mag gebruiken? Dat lees je hieronder.

Hoe lang mag je een daglichtlamp gebruiken?

Hoe werkt een daglichtlamp eigenlijk? Een daglichtlamp bootst zonlicht na met wit of blauw licht. Misschien vraag je je af of gewoon kunstlicht ook werkt, maar dat heeft een veel minder grote verlichtingssterkte dan de zon. Speciale daglichtlampen komen wel in de buurt van daglicht. Je wilt op zoek gaan naar een daglichtlamp met een intensiteit van zo’n 10.000 lux, te vergelijken met daglicht op een dag met sluierbewolking. Er zijn ook daglichtlampen die minder sterk zijn. Daar zul je een stuk langer voor moeten zitten om een positief effect te merken.

20-30 minuten per dag

Het is belangrijk dat je niet langdurig recht in een daglichtlamp kijkt – je wilt de lamp schuin voor je plaatsen. Ga er ook niet te lang achter zitten en plaats de lamp niet te dichtbij je gezicht. Dan kun je onder andere last van hoofdpijn krijgen. Het is wel belangrijk dat het licht op je netvlies terechtkomt. Je wilt namelijk dat het licht de zogeheten retinale ganglioncellen in het oog activeren. Deze cellen sturen vervolgens een seintje naar het gebied in je brein dat je hormonen, lichaamstemperatuur en andere basisfuncties van je lichaam reguleert. Blootstelling aan het licht van een daglichtlamp heeft op deze manier een directe invloed op je energieniveau, je alertheid, je stemming en je slaapkwaliteit. Heb je een daglichtlamp met een intensiteit van 10.000 lux? Zet de lamp dan op zo’n 40 tot 60 cm afstand van je gezicht en ga er 20-30 minuten schuin voor zitten. Doe dit het liefst ’s ochtends. Je kunt de lamp bijvoorbeeld tijdens het ontbijt tegenover je zetten. Merk je dat je ’s avonds heel vroeg moe wordt? Het is ook mogelijk om de daglichtlamp vroeg in de avond te gebruiken om je slaapritme te herstellen.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.