Yoga in de buitenlucht: dit is waarom het extra helend is

Body
yoga buitenlucht
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
31.03.2021

Yoga is eigenlijk meditatie in beweging. Je keert naar binnen, verbindt je met je ademhaling en laat je levensenergie tot in de stoffigste hoekjes van je lijf stromen. Sommige mensen kunnen dit prima in een overvolle yogales of in hun eigen woonkamer. Maar in de buitenlucht is yoga vaak nóg fijner. Nu de lente is begonnen, is het geen gek idee om je yogamat eens mee te nemen naar een rustig bos of park om dat zelf te ervaren. Hieronder vertellen we je alvast waarom je waarschijnlijk helemaal zen op de fiets terug naar huis stapt…

Dít is waarom yoga in de buitenlucht extra helend is

Yoga kan overal en altijd helend zijn. En de kans is groot dat jij in deze tijd júist die lessen bij je favoriete yogastudio mist. Maar gelukkig kun je buiten extra van de heilzame effecten van je favoriete flow profiteren. Nu de dagen steeds langer en lichter worden is het dus geen slecht idee om eens op een vroege rustige ochtend of zonnige avond met je mat naar het park of bos te vertrekken. Hieronder vertellen we je waarom precies.

Kom thuis in je lichaam meditatiepakket

  • 60 minuten geleide meditaties voor een liefdevolle relatie met je lijf
  • Ingesproken door holistisch therapeut Suze Retera
  • Inclusief 30 pagina dik dossier + mini podcast
Bestel nu!Meditatie Guide

1. Beter aarden

Een zonnegroet doen met alleen een dun yogamatje tussen jou en de aarde, dat is wel even wat anders dan bewegen op een houten vloer. Helemaal als je op twee of drie hoog zit… De afstand tussen jou en de aarde is dan letterijk groter, en (onbewust) kan het dan moeilijker zijn om goed te aarden. Terwijl yoga daar juist zo goed voor is. Buiten is het makkelijker om je te verbinden met de energie van de aarde, blokkades los te laten en bij je ademhaling te blijven.

2. Frisse lucht

Over je ademhaling gesproken, reken maar dat die blij wordt van de frisse buitenlucht. Helemaal als je lekker tussen de bomen of vlakbij de zee bent kun je met elke ademteug een flinke dosis medicinale energie van Moeder Natuur binnenkrijgen. Daar kan geen roomspray, wierookje of airco tegenop…

3. Heldere geest

Ken je dat, ergens in je flow of tijdens de laatste rustpose bekruipen je alweer allerlei gedachtes aan je to do lijst. Buiten is het makkelijker om je geest open en helder te houden. Wanneer je een uitgestrekte horizon ziet, de wolken in de lucht of de zonsondergang achter de bomen, is het makkelijker om je geest helder en scherper te houden. Ook tijdens een meditatie kunnen de subtiele geluiden van de natuur voor meer rust en concentratie zorgen. 

4. Verscherpte waarneming

De helende kracht van de natuur wordt vaak gelinkt aan de attention restoration theory van Stephen en Rachel Kaplan. Deze theorie suggereert dat de gerichte aandacht die je nodig hebt om je te concentreren op dagelijkse taken beperkt is en snel uitgeput raakt. Als je je lang of intensief moet concentreren, bijvoorbeeld op een beeldscherm of een boek, ontstaat er ‘aandachtsvermoeidheid’. Je herstelt het beste van deze aandachtsvermoeidheid in een omgeving waar je een andere vorm van aandacht gebruikt. En juist in de natuur gebruik je een heel ander soort aandacht. Je kijkt bijvoorbeeld verder van je af en gebruikt meer zintuigen. Je voelt het zonlicht op je gezicht, de wind waait langs je armen, je ruikt het gras en ziet de wolken voorbij zweven. Tijdens yoga combineer je deze zintuiglijke waarneming met momenten van introspectie en een focus op je ademhaling; een perfect recept voor innerlijke rust.

5. Activatie van het vuurelement

Als je lichaam warm wordt en zonlicht je huid raakt tijdens de yogaoefeningen, wakkert dit het vuurelement in je lichaam aan. Dit element maakt je enthousiast, gepassioneerd, assertief en wilskrachtig. Het versterkt de wil om te creëren en te voltooien. Vuur is een enorme bron van energie die door het doen van yogaoefeningen in de buitenlucht flink wordt versterkt.

Maak bewegen in de buitenlucht onderdeel van je leven

Het beoefenen van yogahoudingen in de buitenlucht een krachtige manier om verbinding met jezelf te ervaren. De natuur helpt je hier enorm bij. Maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor yoga. Een wandeling over de hei of in het bos waarbij je bewust let op je ademhaling en je gedachtes focust op alles wat je waarneemt (in plaats van alle mogelijke zorgen) kan net zo helend zijn. Dus, ga naar buiten, haal diep adem, laat los en geniet.

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

Bron: yogaoutdoors.nl

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.