Je zit gemiddeld 9,3 uur per dag (en dít is wat dat met je doet)

Body
zitten ongezond

Hoe gelukkig ik ook word van Holistik, er kleeft één groot nadeel aan het runnen van een eigen magazine: dat doe ik hoofdzakelijk vanuit mijn luie stoel. Het grootste deel van de dag zijn mijn bureaustoel en ik aan elkaar overgeleverd. En daar word ik knap lamlendig van.

3 redenen waarom zitten zo ongezond is

Je hebt de uitdrukking ‘Zitten is het nieuwe roken’ vast wel eens gehoord. Dat we gemiddeld 9,3 uur per dag zitten, daar schrik ik best van. Langdurig zitten heeft namelijk allerlei nadelen voor je gezondheid. De 3 belangrijkste zet ik voor je op een rij. Lees en huiver…

1) Je wordt sneller oud

Dr. Joan Vernikos, voormalig directeur van de Life sciences division van NASA en auteur van Sitting Kills, Moving Heals heeft veel onderzoek gedaan naar vaak en lang zitten. Waar zij achter is gekomen, is dat zwaartekracht een belangrijke rol speelt bij het verouderen van je lichaam. Vernikos is er van overtuigd dat je het verouderingsproces kunt vertragen door te bewegen. En dan niet zozeer in de sportschool, maar vooral door meer ‘gewone’ beweging gedurende de dag. Denk aan traplopen, rondjes lopen én uit je stoel komen. Er worden namelijk allerlei belangrijke processen op cel-, en spierniveau geactiveerd binnen 90 seconden nadat je opstaat vanuit een zittende houding. Dit komt simpelweg door de zwaartekracht: door je eigen gewicht dat bij het opstaan op je benen leunt.

2) Je gewicht neemt toe

Zitten vertraagt je stofwisseling. Je verbrandt ongeveer 1 calorie per minuut als je zit. Onderzoeken tonen aan dat mensen gemakkelijker een gezond gewicht krijgen en behouden als ze vaker opstaan tijdens hun werkdag. Regelmatig uit je stoel komen helpt je lichaam om vetten niet op te slaan maar te verbranden, aldus Dr. Vernikos.

3) Je wordt er depressief van

Onderzoek onder bijna 9000 vrouwen rond de vijftig stelde dat de vrouwen die ongeveer zeven uur per dag zittend doorbrachten en daarnaast weinig bewogen 47% meer kans hadden op depressieve gevoelens dan vrouwen die minder dan 4 uur per dag zitten. Volgens de onderzoekers werkt het twee kanten op: depressie ontneemt mensen de energie en motivatie om te bewegen en veel zitten maakt de depressieve gevoelens erger. Vrouwen die totaal niet fysiek actief waren hadden 99% meer kans op het ontwikkelen van depressie dan vrouwen die regelmatig bewegen en sporten.

3 tips om meer te bewegen

Je ziet, meer bewegen is ontzettend belangrijk. Maar hoe zorg je er voor dat je minder stil zit op een dag? Deze 3 tips brengen broodnodige dynamiek in je leven.

1) Zorg dat je elk uur 10 minuten beweegt

In een ideale wereld zitten we maximaal drie uur per dag. Maar dat is voor veel mensen met een zittend beroep niet haalbaar. Probeer in ieder geval 10 minuten per uur te staan en bewegen. Zeker als je een baan hebt waarbij je de hele dag achter de computer zit.

2) Sta elke 20 minuten op

Uit onderzoeken van Dr. Vernikos blijkt dat de nadelen van lang zitten enigszins beperkt blijven als je elke twintig minuten minstens één keer opstaat. Het gaat volgens haar vooral om de verandering van houding. Daarbij is het opstaan zelf effectiever dan bijvoorbeeld een stukje lopen. Het meeste effect heb je als je het opstaan verdeelt over de dag (en dus niet snel een aantal keer opstaat en weer gaat zitten).

3. Beweeg meer tijdens het zitten

Meer bewegen tíjdens het zitten, dus af en toe verschuiven op en regelmatig en veranderen van houding, lijkt misschien een druppel op een gloeiende plaat, maar is zeker een aanrader. Bedenk maar dat alle beetjes helpen…

Bron: Jesse van der Velde

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link