Hooikoorts en voeding: dit is wat je beter wel (en niet!) kunt eten nu de pollen in aantocht zijn

Body
hooikoorts voeding

Als we de weerberichten mogen geloven dan wordt het de komende dagen droog weer met veel zon. Ideale omstandigheden voor bloeiende gewassen en grassen om pollen af te geven. En daar kun je als hooikoorts patiënt flink veel last van hebben. Gelukkig heb je zelf invloed op de heftigheid van je hooikoorts klachten. Hier lees je wat je beter wel (en niet!) kunt eten als je last hebt van hooikoorts.

Hooikoorts en voeding: dit is wat je beter wel (en niet!) kunt eten

Als je last hebt van hooikoorts, reageert je lichaam ‘abnormaal’ op een normale stof. Deze lichamelijke reactie wordt veroorzaakt door het stofje histamine. Door de vrijgekomen histamine ga je niezen en beginnen je ogen te jeuken. Feitelijk veroorzaakt dus niet de graspol je allergische klachten, maar de histamine. Uit eigen ervaring weet ik dat je bekaf wordt van hooikoorts (en super chagrijnig). Je zou natuurlijk medicijnen kunnen slikken die de histamine in je lijf blokkeert. Deze medicatie zorgt dat de typische allergische klachten reacties zoals jeuk, tranen en opgezwollen slijmvliezen tijdelijk minder worden. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik voor noodgevallen een strip in mijn badkamerkastje heb liggen. Maar wat ook helpt is letten op wat je eet. Er is namelijk voeding die klachten verergert en voeding die klachten juist vermindert. Hieronder vind je een handig overzicht.

Bestel jouw exemplaar van Het Holistik Handboek!

Daarmee heb je alle tools in handen om jouw holistische levenspad te kiezen.
Bestel nu!

Vermijd deze voeding

  • Bewerkt en bespoten voedsel
  • Voeding waar je een intolerantie voor hebt. Vaak zijn dat tarwe, zuivel, eieren en citrusvruchten (vooral sinaasappel!)
  • Zuivelproducten zijn slijmvormend en kunnen zonder twijfel het probleem verergeren. Vermijd bij acute klachten melk in elke vorm voor minstens een week. Dus ook kaas, chocolade (helaas), verzadigde vetten en producten van witte tarwe
  • Geraffineerde suiker is vergif en verslechtert je immuunsysteem aanzienlijk
  • Verminder zout, cafeïne en alcohol.

Deze voeding helpt je hooikoorts verminderen

  • brandnetelsoepBrandnetel vermindert de aanmaak van histamine waardoor de allergische reactie vermindert. Drink er regelmatig thee van of maak deze overheerlijke brandnetelsoep.
  • Een heerlijk geheim wapen tegen hooikoorts: Honing van je lokale imker
  •  Zuivel vrije alternatieven voor koemelk zijn rijst-, haver- en amandelmelk
  • Verse groentesap. Deze combi geeft je immuunsysteem een boost en helpt gifstoffen afvoeren: biet, artisjok, kleine teen knoflook, gember, appel en wortel.
  • Bioflavonoïde zijn belangrijke beschermers van het slijmvlies, daarom doe je er goed aan een ruime hoeveelheid blauwe bessen, zwarte bessen, aardbeien en kiwi te eten.
  • Lokale koudgeslingerde honing. Neem dagelijks een theelepel een maand voordat het hooikoorts begint. Haal deze bij een lokale imker omdat de bijen dan in jouw omgeving vliegen. Op deze manier bewapent de honing je specifiek tegen de pollen in je omgeving.
  • In knoflook en uien zit veel quercetine, dat kan helpen om de klachten van de allergische reactie te verlichten. Quercetine vermindert de ontstekingsreacties in de luchtwegen.

Nog een paar tips:

  • In Gelderland, Brabant en Overijssel komen de meeste pollen voor. Aan de kust is de concentratie stuifmeel het laagst. Zoek als het even kan dus het strand op. Tijd doorbrengen aan zee is sowieso enorm gezond.
  • Voordat ik de deur uitga, smeer ik wat vaseline rond mijn neus. Een deel van het stuifmeel blijft daar op plakken.
  • Stuifmeel gaat vooral in je kleding en haren zitten. Dus je kunt je beter omkleden in de badkamer dan in de slaapkamer. En was regelmatig je haren.
  • Je mentale gesteldheid is ook van invloed. Zelfs lichte stress en nervositeit kunnen een allergische reactie verergeren. Zorg dus niet alleen voor gezonde voeding, maar ook voor voldoende ontspanning.
  • Ook leuk: Volgens Japans onderzoek helpt een half uur zoenen met een rustig muziekje op de achtergrond de histamine levels in je bloed te verminderen. En zo worden ook je hooikoortsklachten minder. Dus als het lukt tussen het gesnotter en de niesbuien door, dan zou ik zeker een poging wagen.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link