30 tips tegen hooikoorts: dit kan je zelf doen om pollen te slim af te zijn

Body
hooikoorts tips
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
30.05.2021

Vroeger kwam hooikoorts vooral in de hooimaand juni voor, vandaar ook de naam. Tegenwoordig vliegen de pollen echter van februari tot oktober door de lucht. En wist je dat naast hooi ook bomen, grassen en kruiden klachten kunnen triggeren? Hoe dan ook: het hooikoortsseizoen breidt zicht uit. En daar kun je als hooikoorts patiënt veel last van hebben. Gelukkig heb je zelf enige invloed op de heftigheid van je klachten. Onderstaande 30 tips tegen hooikoorts helpen je op weg. 

30 tips tegen hooikoorts: dit kan je zelf doen om pollen te slim af te zijn

Naar schatting twee miljoen Nederlanders kampen elk jaar met hooikoortsklachten. Als je last hebt van hooikoorts, ofwel allergische rinitis, reageert je lichaam ‘abnormaal’ op een normale stof. Er ontstaat met andere woorden een ongewenste ontstekingsreactie van je immuunsysteem. Deze lichamelijke reactie wordt veroorzaakt door het stofje histamine.

Histamine

Histamine is een natuurlijk eiwit. Het stofje is altijd in kleine hoeveelheden in je lichaam aanwezig en ligt voor een groot deel opgeslagen in je mestcellen. Deze cellen spelen een rol bij je afweer en staan in contact met de buitenwereld. Ze bevinden zich in je huid, je gehemelte, je slokdarm, maag, darmen, luchtpijp en longen. Zodra mestcellen in contact komen met ongewenste indringers zoals pollen, komen ze in actie en geven ze histamine af. Door de vrijgekomen histamine ga je niezen en beginnen je ogen te jeuken. Feitelijk veroorzaken dus niet de pollen je allergische klachten, maar de histamine. Onderstaande 30 tips helpen je de productie van histamine te remmen en/of op een andere manier je klachten te verlichten. PS: het is handig om te weten voor wat voor pollen je precies allergisch bent, zo kun je écht treffende maatregelen nemen. Neem hiervoor contact op met je huisarts.

Holistik Zomerbox

30 tips tegen hooikoorts

  1. Hou rekening met het weer. Hoe warmer het is, hoe hoger de stuifmeelconcentratie. Op winderige dagen verspreidt het stuifmeel zich gemakkelijk. Bij regen wordt het stuifmeel juist uit de lucht gespoeld.
  2. In Gelderland, Brabant en Overijssel komen de meeste pollen voor. Aan de kust is de concentratie pollen het laagst. Zoek als het even kan dus het strand op. Zeker op dagen dat er extreem veel pollen in de lucht hangen.
  3. Vermijd inspanningen en activiteiten in open lucht, zoals wandelen, fietsen, sporten, vooral bij hoge concentraties pollen waar je gevoelig voor bent. Toch graag buiten sporten? Doe dit dan bij voorkeur vroeg ‘s ochtends of direct na een regenbui.
  4. Smeer voor je de deur uitgaat wat Vaseline rond je neus. Een deel van de pollen blijft daarop plakken.
  5. Bijenpollen zijn natuurlijke histamineremmers en zitten ook nog eens vol antioxidanten. Al binnen een paar minuten na het gebruik van bijenpollen zou je verlichting van je klachten kunnen ervaren.
  6. In de stad is er vaak rond drukke autowegen meer stuifmeel dan in de buurt van stillere wegen.
  7. Verruil je koffie verkeerd in deze tijd van het jaar voor brandnetelthee. Brandnetel vermindert de productie van histamine én werkt ontstekingsremmend.
  8. Maai het gras niet zelf en blijf weg van plekken waar het gras wordt gemaaid.
  9. Gingko biloba is een goede natuurlijke allergieblokker. Je kunt er thee van drinken of bijvoorbeeld druppeltjes of capsules met Ginkgo biloba nemen.
  10. Hou ramen en deuren (vooral van de slaapkamer) gesloten, zeker op het einde van de namiddag als de pollenconcentraties het hoogst zijn. Lucht je huis bij voorkeur ‘s ochtends of ‘s nachts of na een regenbui.
  11. Neem meubels en oppervlakken in huis regelmatig met een vochtige doek af. Stofzuig regelmatig, liefst met een stofzuiger die een goede filter heeft. Pollen vallen namelijk snel op de grond als er geen tocht is.
  12. Haal geen kamerplanten of bloemboeketten in huis waarop je mogelijk allergisch kunt reageren zoals klimop, yucca en ficus.
  13. Droog natte was bij voorkeur binnen zodat het stuifmeel niet op de kleding terecht kan komen. Wil je je was toch buiten uithangen, doe dat dan na een regenbui.
  14. Kleed je als je van buiten komt niet om in je slaapkamer.
  15. Rooibosthee staat bekend om zijn histamineremmende werking. Het wordt daarom door sommige artsen ingezet bij voedingsallergie, eczeem, astma én hooikoorts.
  16. Was of spoel je haar uit voor het slapengaan om stuifmeelkorrels te verwijderen.
  17. Hou je autoraam gesloten of installeer eventueel een pollenfilter op de luchtcirculatie.
  18. Draag buitenshuis een goed afsluitende (zonne)bril.
  19. Was je huisdieren regelmatig om het stuifmeel uit hun vacht te halen.
  20. Stress kan je immuunsysteem verzwakken en je hooikoortsklachten verergeren. Probeer dus vooral voldoende te ontspannen.
  21. Vermijd tabaksrook en rokerige ruimtes, deze zorgen voor extra prikkeling en snellere reactie op pollen.
  22. Vermijd ook inademing van niet-allergische prikkels, zoals de lucht van lijm, verf, reinigingsmiddel, toiletreiniger, parfum, baklucht, enzovoorts. Dit kan de allergische reactie versterken.
  23. Wrijf niet in je ogen maar verminder de irritatie door te spoelen met lauw water, of leg een vochtig washandje op je ogen.
  24. Draag bij oogklachten liever geen contactlenzen.
  25. Een tijdje zoenen met je geliefde is volgens Japanse onderzoekers een goede manier om klachten van hooikoorts te verminderen. De onderzoekers ontdekten dat bij hooikoortspatiënten de productie van de stof histamine in het lichaam aanzienlijk afneemt na een half uurtje zoenen.
  26. Een warme douche kan helpen. De warme vochtige lucht zuivert de lucht van pollen in de badkamer. Gebruik tijdens het douchen geen zeep die sterk ruikt, want sterke geuren kunnen de allergische reactie weer versterken.
  27. Bij beginnende klachten kan het helpen om je neus of keel te spoelen met een oplossing zoutwater.
  28. Veel mensen met een boompollenallergie of een allergie voor grassen of onkruiden ontwikkelen een kruisallergie voor bepaalde groenten of fruit. Bepaalde eiwitten in het stuifmeel van berken en hazelaars komen ook voor in bepaalde fruitsoorten, zoals appel, peer, steenvruchten (pruim, perzik, kersen), meloen, kiwi en noten en in sommige groenten zoals peterselie, paprika, wortel en tomaat. Bepaalde eiwitten in gras komen ook voor in bijvoorbeeld pinda, wortel, komkommer, banaan, ananas, selder, peterselie en aardappel. Mensen die allergisch zijn voor het stuifmeel van de bijvoet lopen een hoog risico op een voedselallergie voor selder, wortel en venkel.
  29. Plaats een goede luchtreiniger in huis die de pollen uit de lucht filtert of vernietigt.
  30. Plaats in de ramen pollenhorren, zo hou je de pollen buiten.

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

Bronnen: allergiezorg.nl

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.