Slim eten volgens de spijsverteringsklok: hoe laat eet je wat?

Body
hoe laat eet je wat

Om je gezond te voelen, is niet alleen wat je eet van belang, maar ook wannéér je wat eet. Zo is een appel  je maag binnen een uur gepasseerd, maar doet zetmeel er gerust 3 uur over. Waarom dat belangrijk is? Wel, onhandige voedselcombinaties verlengen de verteringstijd. En iets dat langer in je maag zit dan strikt noodzakelijk gaat gisten met een opgeblazen buik tot gevolg. Eten volgens de spijsverteringsklok kan uitkomst bieden.

Slim eten volgens de spijsverteringsklok: hoe laat eet je wat?

Je staat er misschien niet zo bij stil, maar alles wat je eet heeft z’n eigen ‘spijsverteringstijd’. Zo verlaat fruit je maag binnen no time terwijl eiwitten er gerust 4 tot 7 uur vertoeven. En precies om die reden is het niet handig om fruit in combinatie met voedsel uit andere voedselgroep te eten. Zelfs niet in combinatie met groente. Doe je dat wel, dan blijft fruit langer in je maag dan de bedoeling is (de rest van het voedsel ligt in de weg) en gaat het gisten. Hierdoor krijg je niet alleen een opgezette buik, maar gaan ook kostbare voedingsstoffen verloren. Alleen bladgroenten vormen een uitzondering en kun je goed combineren met fruit. Deze groenten zijn namelijk neutraal en verteren snel. Hieronder vind je een handig overzicht van verschillende verteringstijden.

Foto collage Evelyn Twee foto's Evelyn

Volg Evelyn op Instagram

Volg hoofdredacteur Evelyn van Hasselt als je alles wilt weten over conscious aging en holistisch leven met beide benen op de grond.
Volg mij op Instagram

Verteringstijden volgens de spijsverteringsklok

– fruit: blijft 0,5 uur tot 1,5 uur in je maag (afhankelijk van de fruitsoort)
– groente: blijft 2 uur in je maag
– zetmeel (o.a. aardappelen en graanproducten): blijft 2 tot 4 uur in je maag (afhankelijk van de aan- of afwezigheid van vet)
– eiwit: blijft 5 tot 8 uur in je maag (afhankelijk van de hoeveelheid en eiwitsoort)
– alle maaltijden met vet: blijft 1 uur langer in je maag (vet vertraagt de vertering en verlengt alle verteringstijden)
– een verkeerd gecombineerde maaltijd: blijft 8 tot 12 uur in je maag

Als je eet volgens de spijsverteringsklok betekent dit dat je:
– Na een fruitmaaltijd het beste 2 uur kunt wachten voor je iets eet
– Na een groentemaaltijd het beste 2,5 uur kunt wachten voor je iets eet
– Na een zetmeelrijke maaltijd het beste 2,5 uur tot 4,5 uur kunt wachten voor je iets eet
– Na een eiwitrijke maaltijd het beste 2,5 uur tot 4,5 uur kunt wachten voor je iets eet
– Na alle maaltijden met vet: 1 uur langer moeten wachten om weer iets te eten
– Na een verkeerd gecombineerde maaltijd eigenlijk heel lang moeten wachten voor je weer iets eet 🙂

Ontbijten met fruit

Gelet op de verschillende verteringstijden is een fruitontbijt een goed idee. Fruit verlaat je maag snel. Rond lunchtijd is je maag dan weer helemaal leeg en klaar voor de volgende maaltijd. Zetmeel kun je het beste eten tijdens de lunch en eiwitten ‘s avonds. Dit betekent echter niet dat je nu in één keer je hele eetpatroon moet omgooien. Daar krijg je waarschijnlijk alleen maar stress van. Wat je wél zou kunnen proberen is één of twee dagen eten volgens de spijsverteringsklok. Je merkt al snel of je je daar prettig bij voelt en wat het effect is op je energie en darmen. Of maak je ontbijtsmoothie een keer met fruit en bladgroenten. Vaak maken kleine aanpassingen al een groot verschil.

Het belang van een lege maag

Als je voedsel doorslikt, reist het – via je slokdarm – binnen een paar minuten door naar je maag. Hier wordt het voedsel gekneed tot het klein genoeg is om door te stromen naar je darmen. Om je spijsvertering optimaal te laten functioneren moet je maag eigenlijk leeg zijn voordat je aan een volgende maaltijd begint. Daarmee geef je je maag de tijd om beschermend laagje maagslijmvlies op te bouwen voor de volgende maaltijd. Ook voorkom je dat allerlei verschillende voedingsmiddelen een brij vormen die gaat gisten. Een ander voordeel van een paar uur vasten tussen je maaltijden door is dat je lijf niet constant aan de slag hoeft met het verwerken van nieuw binnen gekomen voedsel. Daardoor kunnen er tussen de eetmomenten door allerlei biochemische en moleculaire processen op gang komen. Op het moment dat je gedurende een paar uur stopt met eten, krijgt bijvoorbeeld de productie van groeihormoon een boost. Dit hormoon helpt bij de reparatie en groei van cellen en weefsel. Daarnaast ondersteunt groeihormoon je lichaam bij het verbranden van energie uit vetreserves.

Meer lezen over een optimale spijsvertering?

Ayurveda en spijsvertering: met deze 6 tips stook je het vuurtje op
Ayurveda en onverenigbare voedingscombinaties: draai jij de witte en bonte was in je maag?
Opgeblazen buik? Deze 8 orthomoleculaire tips helpen!

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bron: www.natuurlijklichaam.com

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link