5 healthy aging adviezen van een expert die jarenlang onderzoek deed

Body
Wies Verbeek, 'n beetje leuk ouder worden, boek, anti-aging, healthy aging, overgang
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
26.01.2023

Healthy aging expert Wies Verbeek heeft absoluut geen moeite met ouder worden, maar ze wil wel zo lang mogelijk fit en gezond blijven. Daarover ging ze in gesprek met meer dan 80 wetenschappers en gezondheidsexperts. De wijsheid die ze opdeed bundelde ze in n Beetje leuk ouder worden: een gids met maar liefst 101 feitjes, weetjes en tips over healthy aging. Wij gingen met Wies in gesprek. 

5 healthy aging adviezen van een expert die jarenlang onderzoek deed

wies verbeek healthy aging

Welke healthy aging voedingsmiddelen staan er bij jou het liefst elke dag op je menu?

Wies: ‘Als het om voeding gaat zijn er drie dingen waar ik heilig in geloof. Ten eerste eet ik zo veel mogelijk onbewerkte voeding en héél veel groenten. Iedere dag een enorme bak sla bij de lunch en ’s avonds een pan vol met roerbakgroenten Ten tweede, op mijn leeftijd, 58, moet je ervoor zorgen dat je ongeveer 1 gram eiwitten binnenkrijgt per kilogram lichaamsgewicht. Dat is belangrijk voor spierbehoud. Ondanks dat ik gezond eet, kom ik daar maar moeilijk aan. Via de Eetmeter app van het Voedingscentrum kun je dat handig achterhalen. Nu eet ik meer kwark en vaker peulvruchten.

Ten derde: vezels! Vezels zijn koolhydraten die niet door de darm afgebroken kunnen worden. Ze zitten vooral in groente, fruit, aardappelen, volkorenbrood, ontbijtgranen, peulvruchten en noten. We kunnen vezels niet in het lichaam opnemen en toch zijn ze essentieel. Ze dragen bij aan een voldaan gevoel, zorgen voor een goede darmwerking en vertragen de opname van suikers waardoor de bloedsuikerspiegel beter in balans blijft. En, misschien wel het belangrijkst; voedingsvezels, met name de in wateroplosbare vezels uit groente fruit of paddenstoelen, zijn perfect voedsel voor de goede darmbacteriën. Hoe meer van deze vezels, hoe meer gezonde stoffen de darmbacteriën kunnen afgeven aan de bloedbaan. En daar heeft je immuunsysteem weer baat bij. Ik doe iedere dag een paar eetlepels haverzemelen in mijn yoghurt, dan weet ik zeker dat ik voldoende vezels binnenkrijg.’

Wat zijn een aantal van jouw favoriete tips uit je boek?

‘Een tip die tegenwoordig goed van pas komt is het lager zetten van de verwarming. Vroeger werden we warm bij 13 tot 15 graden. Als we de verwarming op 18 graden of meer zetten, hoeft ons lichaam niet meer te werken om op temperatuur te blijven. Je lichaam aan het werk zetten door een lagere temperatuur is goed voor de aanmaak van bruin vet en je doorbloeding. Nog een andere tip: Bijna iedereen gaat zitten om zijn sokken en schoenen aan te doen. Maar het is de perfecte balansoefening om dit staand te doen. En mensen hebben als ze uit de douche komen de neiging ergens tegenaan te leunen om hun tenen af te drogen. Wat als je dat ook staand doet? Tenslotte: brisk walking (snelwandelen). Het is nu een hype, maar er zijn dan ook vele onderzoeken die aantonen hoe goed deze manier van wandelen is. Het is eigenlijk gewoon flink de pas erin en je armen gebruiken. Je hartslag gaat omhoog, maar je kunt nog wel praten. Het is niet alleen goed ter preventie van mogelijke ziektes, ook je brein is erbij gebaat.”

Welk taboe over ouder worden hoop je met ’n Beetje Leuk Ouder Worden te doorbreken? 

‘Dat ouder worden niet leuk is. Als je altijd maar denkt dat ouderen er niet meer toe doen, of dat je alleen maar aftakelt, dan ben je niet goed bezig. Mensen die een negatieve houding hebben ten opzichte van veroudering of oude mensen, hebben vaker ziekten. Ze zijn minder gezond, herstellen langzamer, slikken meer medicijnen en hebben een slechter geheugen dan mensen die een zonnigere kijk hebben op ouder worden. De eerste groep gaat als het ware leven naar de negatieve gedachten die ze over ouder worden hebben. Een fenomeen dat ‘stereotype embodiment’ wordt genoemd en werd ontdekt door Becca Levy, een sociaal psychologe van de Universiteit van Yale. Bedenk dus een positieve tegenhanger als je een negatieve denkwijze over ouder worden bij jezelf opmerkt. Verward? Nee, een ouder iemand is wijs. Traag en zwak? Ouderen zijn juist vitaal en zelfredzaam. Niks verbitterd, maar juist liefdevol. Ook in Nederland groeit steeds meer de behoefte om mensen af te brengen van negatieve stereotypen rondom ouderdom. Wil je een gezonde oude dag? Dan moet je er anders naar kijken. En wat ik ook met mijn boek wil laten zien, is dat je met kleine dingen veel kunt bereiken. Dat je niet hoeft af te zien. Als je elk uur een kniebuiging maakt ben je qua beweging al goed bezig.’

Van wie kreeg je in je zoektocht naar ’n Beetje Leuk Ouder Worden een treffend inzicht waar je nog vaak aan terugdenkt? 

‘Ik heb in mijn zoektocht veel geestelijk en lichamelijk fitte tachtigplussers gesproken. Als ik ze vroeg naar wat hen zo fit en jong hield, zei 9 op 10: nieuwsgierig blijven, openstaan voor nieuwe dingen. Ook al kost het soms moeite. Daar heb ik zelf veel aan gehad. Je moet altijd een beetje je best blijven doen. Toch weer even leren hoe die nieuwe app werkt, toch naar die ene voorstelling gaan, even informeren bij de buren hoe het met hun kinderen gaat. Erop uitgaan. Maak het je zelf niet te makkelijk, en blijf jezelf uitdagen op lichamelijk en geestelijk vlak.’ ’n Beetje Leuk Ouder Worden, Wies Verbeek, €20,99, verkrijgbaar via Bol.com.

Het Energy Meditatiepakket & Dossier

Jouw holistische gids uit het doolhof van vermoeidheid.
Bestel nu! Holistik Energy Pakket Karlijn en Evelyn

Fotograaf: Ester Gebuis

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.