Een ijsbad: 5 voordelen voor je gezondheid (en wanneer je het beter niet kunt doen)

Body
ijsbad gezondheid
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
01.04.2022

Iets simpels als ijskoud water kan je gezondheid een enorme boost geven. Iceman Wim Hof is er zelfs wereldberoemd mee geworden. Holistik hoofdredacteur en doorgewinterde koukleum Evelyn liet zich zakken tussen de ijsblokjes. Welke 5 gezondheidsvoordelen dit precies heeft (en wanneer je het beter uit je hoofd kunt laten) lees je hier.

Een ijsbad: 5 voordelen voor je gezondheid (en wanneer je het beter niet kunt doen)

ijsbadEvelyn: Leuk, hiken op de Veluwe! Dat het nemen van een ijsbad onderdeel was van het programma zag ik pas toe ik me al had opgegeven. Samen met mijn vriend Bas. En terwijl Bas steeds meer zin kreeg in het ijskoude uitstapje, bouwde bij mij de mentale weerstand op. Want als ik érgens een hekel aan heb, dan is het kou. Zelfs 30 seconden koud afdouchen vind ik al een gruwel. Waarom ik toch overstag ging toen het ijsbad eenmaal voor mijn neus stond? Omdat ik me a) niet wilde laten kennen en b) omdat ijskoud water enorm veel voordelen heeft voor je gezondheid. De 5 belangrijkste voordelen vind je hieronder. Maar let op: een ijsbad is niet voor iedereen. Wanneer je een ijsbad beter uit je hoofd kunt laten, lees je onderaan dit artikel.

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

1. Kou onderdrukt ontstekingseiwitten

Bij een ontsteking denken wij automatisch aan een rode, gezwollen en pijnlijke plek aan de oppervlakte van de huid. Er bestaat echter ook zoiets als laaggradige ontstekingen. Dit zijn sluimerende ontstekingen in het lichaam die je gezondheid en weerstand ondermijnen. Deze kunnen zich overal in het lichaam bevinden. Op dit moment zijn laaggradige ontstekingen een van de belangrijkste risicofactoren voor het ontstaan van onder andere ADHD, diabetes, en burn-out. Ze worden mede veroorzaakt door leefstijlfactoren waar wij in onze hedendaagse maatschappij aan worden blootgesteld: stress, ongezond en vet eten, overgewicht en een gebrek aan lichaamsbeweging. Een koude douche zorgt voor een toename van het stofje interleukine, wat een onstekingsremmende werking heeft. Daarnaast verhoogt het de ‘natural killer cellen’ die de natuurlijke functie hebben om zieke cellen dood te maken.

2. Kou versterkt je immuunsysteem

Ook kan het ervaren van extreem lage temperaturen je immuunsysteem versterken. Dit komt doordat je lichaam meer witte bloedlichaampjes aanmaakt, wat de weerstand verhoogt. Dit kan je al bereiken door dagelijks koud af te douchen. Uit onderzoek van het AMC blijkt dat dit leidt tot 29% minder ziekteverzuim. Hiervoor hoef je dagelijks slechts 30 seconden onder de koude douche te staan. Dat is het proberen waard, toch?

3. Kou maakt gelukkig

Voor koukleumen klinkt dit misschien ongeloofwaardig, maar kou maakt toch echt gelukkig. Door uit je comfortzone te treden en je over te geven aan de kou, kreijgen je gelukshormonen een flinke boost en kan je lichaam gek genoeg zelfs warm worden. Kou stimuleert de afgifte van endorfine, wat weer de afgifte van stresshormonen remt. Daarnaast reguleert endorfine de afgifte van dopamine en serotonine, ook wel gelukshormonen genoemd. Ook krijgt noradrenaline een boost, wat ervoor zorgt dat we ons lekker opgewekt, geconcentreerder en gemotiveerder voelen.

4. Kou houdt je jong

Koudetherapie verhoogt het glutathion in je lichaam. Dit is een van de meest krachtige anti-aging stofjes. Daarnaast helpt dit stofje bij het versterken van je immuunsysteem en het afvoeren van afvalstoffen.

5. Kou draagt bij aan gewichtsverlies

In het menselijk lichaam kan onderscheid worden gemaakt tussen bruin en wit vetweefsel. Het bruine vet wordt gezien als het gezonde vet omdat het de energie die je binnenkrijgt uit voeding omzet in warmte. Dit vet is dus nodig om de lichaamstemperatuur in het lichaam te reguleren. Het witte vet daarentegen zet de energie niet om, maar slaat het alleen op. Dit type vetweefsel bevindt zich voornamelijk rondom de organen en achter de huid – het vet van het welbekende bierbuikje. Hoewel de meeste mensen een negatieve associatie hebben met het woord ‘lichaamsvet’, heeft bruin vet een zeer mooie eigenschap; dankzij bruin vet zijn we in staat het witte ongezonde vet te verbranden. En laat het nou net zo zijn dat een koude douche of ijsbad zorgt voor een toename in de hoeveelheid bruin vet!  

Do it yourself ijsbad

Koudetherapie heeft dus geweldige benefits. Het goede nieuws is dat je geen ijsbad in je tuin hoeft te hebben om hiervan te profiteren. Een koude douche werkt net zo goed! Begin de eerste week rustig met 15 seconden koud afdouchen. Dit kan je steeds verder opbouwen naar 30 seconden en 45 seconden. Beginnelingen kunnen in het begin de nek en schoudes besparen; deze zijn namelijk extra gevoelig voor kou. Probeer daarna niet weer de warme kraan aan te zetten, het is juist lekker verfrissend als je met kippenvel de douche uitstapt. De truc? Laat het over je heen komen, letterlijk, en let op je ademhaling. Als je goed blijft doorademen, kun je je veel makkelijker overgeven aan de kou.

Wanneer je een ijsbad beter uit je hoofd kunt laten

Als je te maken hebt met een ernstige medische aandoening, raad ik je aan om een arts te raadplegen voordat je jezelf blootstelt aan ijskoud water. Neem sowieso geen ijsbad bij:

  • Zwangerschap
  • Epilepsie
  • Hoge bloeddruk (in geval van voorgeschreven medicatie)
  • Coronaire hartziekte (bijv. Angina pectoris; stabiele angina)
  • Een voorgeschiedenis van ernstige gezondheidsproblemen zoals hartfalen of beroerte

Meer lezen over kou training?

1. Wim Hof Iceman training: koukleum Karlijn dook het ijsbad in
2. Zó vind jij spirituele transformatie in de (vries)kou
3. Arts vertelt: dit zijn 7 voordelen van kou voor je gezondheid
4. Ayurveda therapeut vertelt: zó optimaliseer jij je weerstand in deze onrustige tijden
5. Wetenschappelijk bewezen: dit zijn de waanzinnige gezondheidsvoordelen van koud (af)douchen

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.