BESTEL NU JOUW HOLISTIK GUIDE MET GRATIS ANSICHTKAARTENSET T.W.V. €7,95

Chinese geneeskunde & de winter: 3 tips om warm te blijven op steenkoude dagen

Body
chinese geneeskunde winter

In de wintermaanden is de natuur volledig in haar schulp gekropen en keren ook wij intuïtief naar binnen. Het element dat tijdens de winter overheerst is Water. Kijk dus niet gek op als je je gespannen en vermoeid voelt. Want precies dát is wat er kan gebeuren als je waterelement uit balans is. Goed voor dit element zorgen is het devies. Dan blijf je je gezond en geaard voelen tijdens het ijskoude staartje van de winter. De 3 tips in dit artikel houden je warm als temperaturen dalen…

Chinese geneeskunde & de winter: 3 tips om warm te blijven op steenkoude dagen

De traditionele Chinese geneeskunde onderscheidt 5 elementen: hout, vuur, aarde, metaal en water. Chinezen zien deze elementen als primaire krachten binnen het universum. Tijdens de wintermaanden neemt het element water aan kracht toe. Als je waterelement mooi in balans is, dan vertrouw je op de natuurlijke flow van het leven. Je voelt je kalm en ontspannen. Is je waterelement echter uit balans dan kun je te maken krijgen met allerlei vervelende klachten variërend van gespannen spieren en pijnlijke voeten tot een onaangename lichaamsgeur, blaasontstekingen en stemmingswisselingen. Gelukkig zijn er manieren om je waterelement in balans te krijgen en de winter kalm, fit en happy door te komen. Ook als het buiten vriest dat het kraakt. Hieronder vind je enkele basisprincipes uit de traditionele Chinese geneeskunde die je daar bij helpen.

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

1) Volg een ‘winterdieet’

Qi (spreek uit als Tsjie) wordt vaak uitgelegd als levenskracht. De hoeveelheid Qi die er door je lijf stroomt kun je vergroten met behulp van de juiste voeding. De Chinese Voedingsleer hecht hierbij waarde aan de thermische werking van voeding. Voeding kan grofweg in verwarmende en verkoelende producten worden onderverdeeld. Verwarmende producten brengen je lijf in beweging, warmen het op en helpen bij het afbreken van afvalstoffen. Voorbeelden zijn peper, kaneel, kruidnagel, wortel, venkel en ui. Verkoelende producten helpen je lijf tot rust komen en maken het koeler. Verkoelend werken onder andere fruit, yoghurt, bladgroenten, komkommer en water. Volgens de Chinese voedingsleer heb je als mens zowel verkoelende als verwarmende producten nodig om optimaal te kunnen functioneren. Echter, nu het buiten steenkoud is, doe je er slim aan een ‘winterdieet’ te volgen dat hoofdzakelijk bestaat uit verwarmende voeding zoals havermoutpap voor het ontbijt, een stevige maaltijdsoep voor de lunch en stampotten of stoofschotels als diner.

2) Ga zorgvuldiger om met je energie

Volgens professor Qu van de universiteit van Beijing zouden wij mensen dieren die overwinteren als voorbeeld moeten nemen. Tijdens de koude maanden van het jaar gaan dieren extra zorgvuldig met hun energie om. Sommige dieren houden zelfs een winterslaap. Als mens kun je natuurlijk niet in winterslaap gaan, maar je kunt het wél wat rustiger aan doen. Taoïsten noemen dit ‘in yin gaan‘. Je keert naar binnen en houdt je leven klein en eenvoudig. De energie die je daardoor opslaat kun je straks gebruiken als voorbereiding op het groeiproces in de lente. Nog een tip van professor Qu: ga in de winter wat vroeger naar bed en sta – indien mogelijk – ‘s morgen wat later op. Dit brengt je geest tot rust en houdt je mentaal in balans, aldus Qu.

3) Houd je voeten warm

Volgens de traditionele Chinese geneeskunde is het ontzettend belangrijk om je voeten lekker warm te houden, vooral in de winter. De acupunctuurpunten onderaan je voeten zijn namelijk nauw verbonden met je organen. Als je voeten koud  worden ben je extra vatbaar voor verkoudheid, griep en andere winterse kwaaltjes. Wat helpt is je voeten 2 à 3 keer per week opwarmen met een voetenbadje van 41 – 42 graden celsius. Voor een rustgevend effect kun je 2 druppels essentiële lavendelolie tai chongvermengen met een neutrale badolie (hydrofiele olie). Deze olie is te koop bij natuurvoedingswinkels. Bijkomend voordeel is dat je er beter van gaat slapen. Een warm voetenbad voor bedtijd verkort namelijk de inslaaptijd. Geen zin in gedoe met een teiltje? Ook een voetmassage kan wonderen doen. Je krijgt je voeten extra warm door je daarbij te focussen op een drukpunt bovenop de voet. Dit punt (Tai Chong) bevindt zich tussen je grote teen en en de teen ernaast, op ongeveer 2,5-3 cm vanaf de teenopening omhoog. Druk met de punt van je duim stevig op dit punt. Houdt deze druk vast voor ongeveer 2 à 3 minuten. Doe dit op beide voeten. Je zult zien dat je voeten én handen heerlijk warm worden.

Bonustip: duindoornolie

duindoornDe duindoorn plant is een echte overlever die weinig nodig heeft om te groeien. De plant klampt zich met zijn wortels vast aan de rotsbodem, diep in de dorre grond. De feloranje besjes absorberen elke zonnestraal en zetten de kracht van de zon om in waardevolle vitamines (duinbessen bevatten een uitzonderlijk hoge concentratie vitamine C en vitamine B12) en antioxidanten. De zaden en pitten bevatten veel natuurlijke oliën. Daarom worden duindoornbessen ook wel de olijven van het noorden genoemd. Binnen de traditionele Chinese geneeskunde worden duindoornbesolie voorgeschreven als bron van energie én om je lichaam lekker warm te houden. Duindoornolie geeft na het aanbrengen de warmte af die de duindoornbes in zich heeft opgeslagen. Precies wat je nodig hebt tijdens de koude wintermaanden. De omega-7 in de olie houdt zelfs de meest droge huid goed gehydrateerd. Flink smeren dus!

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

Bron: Zan Jifang

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.