PRE-ORDER NU JOUW HOLISTIK GUIDE MET GRATIS ANSICHTKAARTENSET T.W.V. €7,95

1 uur frisse buitenlucht, 5 voordelen voor je gezondheid

Body
buitenlucht gezond

De komende maanden zullen we waarschijnlijk meer tijd binnenshuis doorbrengen dan ooit. Des te belangrijker om van je huis een aangename plek te maken waar je je geborgen voelt. Maar vergeet niet om dagelijks een frisse neus te halen. Iets simpels als buitenlucht levert namelijk enorme voordelen op voor zowel je fysieke als mentale gezondheid. En daarvoor hoef je heus niet uren over de hei te struinen. 

1 uur frisse buitenlucht, 5 voordelen voor je gezondheid

Zittend op de bank met een kop thee zou je bijna vergeten dat het menselijk lichaam is geëvolueerd om te leven in de buitenlucht. Instinctief voelen we ons buiten beter dan binnen. Zo zou 67% van alle Nederlanders graag meer tijd buiten doorbrengen (en slechts 5% meer tijd binnen). Niet zo gek want 92% van alle Nederlanders is er van overtuigd dat het gezond is om buiten te zijn. Een terechte veronderstelling want een uurtje extra buitenlucht per dag – uiteraard op anderhalve meter – levert enorme voordelen op voor je gezondheid.

Foto collage Evelyn Twee foto's Evelyn

Volg Evelyn op Instagram

Volg hoofdredacteur Evelyn van Hasselt als je alles wilt weten over conscious aging en holistisch leven met beide benen op de grond.
Volg mij op Instagram

1) Buitenlucht is stukken gezonder dan binnenlucht

“Bij ongezonde lucht denken mensen vaak aan vervuilende fabrieken of drukke snelwegen,” zegt Philomena Bluyssen, hoogleraar Indoor Environment bij de Technische Universiteit Delft. “Wat de meeste mensen niet beseffen, is dat ook bepaalde vervuilende, ziekmakende stoffen in alledaagse huishoudelijke voorwerpen de luchtkwaliteit binnenshuis kunnen verslechteren. Voorbeelden zijn schoonmaakmiddelen, plastic speelgoed, meubilair en bouwmaterialen.” Ook veel alledaagse activiteiten – koken, schoonmaken, douchen, de was drogen, kaarsen branden en zelfs printen  -beïnvloeden de luchtkwaliteit in huis. Binnenlucht is soms tot wel vijf keer ongezonder dan buitenlucht.

2) Buiten zijn herstelt de relatie met de natuur

Je kunt je huis vol planten zetten, maar je knapt nergens zo van op als een wandeling in de natuur. Dat je vermoeide geest baat heeft bij een frisse neus halen in een groene omgeving blijkt uit een internationaal onderzoek naar de ‘restoratieve waarde’ van leefomgevingen. De restoratieve waarde is de mate waarin een omgeving bijdraagt aan het psychisch herstel na stress of geestelijke vermoeidheid. Wat blijkt? Parken en bossen werden het hoogst gewaardeerd voor herstel na een stressvolle periode. Ga dus vooral naar buiten en herstel jouw relatie met de natuur. Je zult zien dat je er van opknapt!

3) Buitenlucht verbetert je humeur

Ons lichaam is geëvolueerd om te leven in de buitenlucht. Je kunt er dus vanuit gaan dat veel processen in je lijf afhankelijk zijn van daglicht. Niet alleen je waak-, slaapritme maar bijvoorbeeld ook je humeur. Uit onderzoek door onderzoeksbureau YouGov onder 16.000 respondenten blijkt dat 69% van de Nederlandse vrouwen zegt dat daglicht wezenlijk tot veel invloed heeft op hun humeur. Als we te veel binnen zitten, missen we de oppeppende kracht van natuurlijk licht op het ‘gelukshormoon’ serotonine en worden we somber.

4) Buitenlucht spoort aan tot bewegen

Natuurlijk, je kunt een uur op een bankje in het park gaan zitten. Maar de meeste mensen die naar buiten gaan doen dat niet om te zitten, maar om te bewegen. Wandelen staat met stip op nummer één en laat dat nou ontzettend gezond zijn. Het menselijk lichaam is namelijk gebouwd om te bewegen. Iets simpels als je ene voet voor je andere voet zetten stimuleert direct allerlei processen waaronder je bloedcirculatie. Een goede doorbloeding is belangrijk om je bindweefsel soepel te houden. Daarnaast zorgt een goede doorbloeding voor meer energie in je cellen. Bloed heeft namelijk een belangrijke transportfunctie en zorgt er voor dat er voldoende voedingsstoffen (eiwitten, vetten, suikers etc.) en zuurstof in je cellen terecht komen.

5) Buitenlucht vermindert stress

Uit een Frans onderzoek onder een groot aantal boswandelaars is gebleken dat wandelen in de buitenlucht stress verlaagt. Deelnemers aan dit onderzoek moesten iedere dag een dertig minuten durende boswandeling maken. Na iedere wandeling werd hun speeksel onderzocht op het stresshormoon cortisol. Al na drie wandelingen nam de hoeveelheid cortisol af en hadden de deelnemers het gevoel weer helemaal tot rust te zijn gekomen.

TIP: 5 rustige wandelroutes

wandelen buitenluchtWil je deze herfst lekker veel blijven wandelen, zonder daarbij de social distancing richtlijnen te verwaarlozen? Duik dan de stille natuur in en volg een van deze 5 rustige wandelroutes.

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide



We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide



We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.