Wandelen als medicijn: 3 verrekt goede redenen om lekker veel te lopen

Body
wandelen gezond

Er is één vorm van beweging waar je altijd op terug kunt vallen: wandelen. Het kost niets, kan op elk moment van de dag en draagt vanaf de eerste stap bij aan je fysieke én mentale gezondheid. Je snapt, wij zijn lyrisch over lopen. En jij vast ook na het lezen van dit artikel.

Wandelen als medicijn: 3 verrekt goede redenen om lekker veel te lopen

Wandelen heeft een ietwat stoffig imago. Dat terwijl de benefits enorm zijn. Vooral als je in de natuur loopt. Uit onderzoek van de Universiteit van Maastricht blijkt zelfs dat wandelen beter is dan een uur intensief sporten. Kijk maar eens naar deze 3 voordelen.

1. Loop je stress weg

Van alle methodes om stresshormonen zoals cortisol uit je lijf te krijgen, zou wandelen zomaar de effectiefste kunnen zijn. Je kan buiten gaan fietsen of hardlopen maar wandelen vertraagt en helpt te onthaasten. Het prikkelt je zintuigen, je ruikt de bossen, ziet felgekleurde bloemen en voelt de wind en de zon. Bij wandelen gaat het niet om presteren, de afstand en de snelheid. Het gaat erom dat je juist even in het moment leeft. Doordat er tijdens het bewegen meer zuurstof naar het hoofd gaat, wordt de hersenactiviteit gestimuleerd bij de verbinding tussen hersendelen en de aanmaak van nieuwe hersencellen. Daarbij worden stress, angst en depressies verminderd. Dus zit je in een stressvolle periode? Onthaast dan in de natuur, die oordeelt niet.

2. Verbeter je humeur

Heb je een rotdag? Ga de natuur in. Uit onderzoek van LifeScience blijkt dat je minder negatief kan worden als je regelmatig loopt. Lopen op de loopband telt helaas niet, het werkt alleen als je echt de natuur in gaat. Onderzoekers ontdekten dat mensen die 90 minuten wandelden in de natuur minder negatief over zichzelf dachten. Dit komt omdat je tijdens wandelen het gelukshormoon Serotonine produceert. Dit wordt aangemaakt wanneer je in beweging bent en/of mooie dingen ziet. Een wandeling in de natuur is daarom ideaal om je humeur te verbeteren.

3. Wandelen maakt creatief

Beethoven had een simpele gewoonte die hem bergen aan productiviteit en creativiteit opleverde: wandelen in Wenen. Tijdens het wandelen kon hij zijn hoofd leegmaken waardoor het ene na het andere muziekstuk uit zijn handen kwam. Nu hoef je niet naar Wenen om te wandelen, want een korte wandeling (vanaf 8 minuten) zou al bevorderlijk zijn voor de creativiteit. Loop je dus vast achter je bureau? Strek dan even je benen. Het is zelfs zo dat een wandelaar een creativiteitsverhoging van 60% heeft in vergelijking met een zitter. Dus daarom deden Steve Jobs en Mark Zuckerberg aan wandelend vergaderen.

Extra gezond: wandelen in de natuur

Wil je echt optimaal profiteren van de gezonde effecten van wandelen? Trek er dan op uit in de natuur. De helende kracht van de natuur wordt vaak gelinkt aan de attention restoration theory van Stephen en Rachel Kaplan. Deze theorie suggereert dat de gerichte aandacht die je nodig hebt om je te concentreren op dagelijkse taken beperkt is en snel uitgeput raakt. Als je je lang of intensief moet concentreren, bijvoorbeeld op een beeldscherm of een boek, ontstaat er ‘aandachtsvermoeidheid’. Je herstelt het beste van deze aandachtsvermoeidheid in een omgeving waar je een andere vorm van aandacht gebruikt. En juist in de natuur gebruik je een heel ander soort aandacht. Je kijkt bijvoorbeeld verder van je af en gebruikt meer zintuigen. Je voelt het zonlicht op je gezicht, de wind waait langs je armen, je ruikt het gras en ziet de wolken voorbij zweven. Een perfect recept voor innerlijke rust en dus een blij lijf.

3 x anders wandelen met Natuurhuisje

Dat je bij Natuurhuisje de mooiste huisjes in het groen kunt huren wist je vast. Maar wist je dat Natuurhuisje ook allerlei outdoor activiteiten organiseert? Op de website kun je kiezen uit maar liefst 97 (!) verschillende activiteiten door heel Nederland. Zo maak je een wandeltocht net even wat specialer, voor jezelf of voor een dierbare die een leuk uitje verdient! Wij selecteerden alvast 3 leuke tips voor je.

1. Wildexcursie

Ga op pad in prachtig natuurgebied in het hart van de Veluwe. Dit voormalige staatswildreservaat is het leefgebied van edelherten, wilde zwijnen, reeën, dassen, vossen, wolven en wisenten. Ook bosuilen, raven en bijzondere soorten roofvogels leven hier. Je loopt over smalle bospaden, brede beukenlanen, weidse heidevelden en open stuifzand. Onderweg vertelt de gids je verhalen over dit bijzondere gebied en de wilde dieren die hier in alle vrijheid leven.

2. Wildplukwandeling

Tijdens deze 2,5 uur durende wildplukwandeling krijg je uitleg over wildplukken en voedselveiligheid en leer je minimaal 20 eetbare planten, bloemen en bomen vinden en herkennen. Je gaat natuurlijk ook zelf wildplukken, en verzamelt wat heerlijke wilde snacks bij elkaar.

3. Bosbaden

Shinrin-yoku (Japans voor ‘bosbaden’) is een unieke manier om de natuur te beleven en een mogelijkheid om je in de natuur ‘onder te dompelen’ zonder de afleidingen van alledag. Het staat erom bekend dat het o.a. je immuumsysteem een boost geeft, je concentratie verbetert en je algehele gezondheid en gevoel van welbevinden en geluk bevordert. In Japan wordt deze manier van natuurbeleving inmiddels door de huisarts voorgeschreven vanwege haar herstellende werking! Op 10 juni kun jij het ervaren tijdens deze workshop in Zandvoort.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.