Bodyfulness: 3 manieren om in te tappen op de wijsheid van je lichaam

Body
bodyfulness

Voor kinderen is betovering heel gewoon. Gefascineerd kunnen ze staren naar een paddestoel of regenplas. Naar mate we ouder worden verliezen we vaak onze natuurlijke verwondering. Gelukkig is er een manier om ook als volwassene een betoverend leven te leiden. In haar boek Het betoverende leven geeft Sharon Blackie praktische tips om de sparkle terug te brengen. Een mooi startpunt is contact maken met de innerlijke wijsheid van je eigen lichaam. Bodyfulness noemt Sharon dat. En dit is hoe je het in praktijk brengt.

Bodyfulness: 3 manieren om in te tappen op de wijsheid van je lichaam

Volgens Sharon Blackie is een betoverend leven mogelijk voor iedereen. Het betekent dat je een intuïtief leven leidt in verbinding met de natuur, de omgeving en jezelf. Maar hoe doe je dat dan, échte connecties maken? Het contact herstellen met je eigen lichaam is een mooi begin punt. Want hoe beter je leert luisteren naar de – vaak subtiele signalen – van je lichaam, hoe meer oog je krijgt voor alle wijsheid die er in ligt besloten. Afstemmen op deze wijsheid kan volgens Sharon op 3 manieren:

1) Vergroot je lichamelijke bewustzijn met ademhaling

Vaak zitten we zo in ons hoofd dat we vergeten dat we ook een lichaam hebben. Ademhalen met behulp van een oefening uit de Tibetaanse yogatraditie kan je lichamelijke bewustzijn vergroten. Deze traditie erkent het bestaan van twee soorten ademhaling: de ‘uitwendige’ ademhaling – je gewone, normale ademhaling – en de ‘inwendige’ ademhaling of prana. Prana is universele levenskracht en volgt de uitwendige ademhaling. Volgens de Tibetaanse leer is het mogelijk om prana naar een bepaalde plek in je lichaam toe te brengen door te visualiseren dat je naar die plek ‘toe ademt’. Zo kun je prana sturen naar je voeten, je buik, je keel… precies naar de plekken waar jij wat extra levenskracht kunt gebruiken. Terwijl je dit doet, word je je bewust van eventuele blokkades, spanningen en verkrampingen. Het idee achter deze oefening is dat je leert begrijpen dat je lichaam een bron van intelligentie en wijsheid is. En geen voorwerp waar je controle over hebt met je verstand.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Facebook!
Ga naar facebook

2) Respecteer de seizoenen en je bioritme

Als je leeft volgens het ritme van de natuur is jouw lichaam op een natuurlijke manier in balans. In het voorjaar en de zomer heb je meer energie en ben je naar buiten gericht. In de herfst en winter voelen we een intuïtieve neiging om spaarzaam met onze energie om te gaan en meer naar binnen te keren. Negeer de seizoenen niet, maar respecteer ze. De jaargetijden geven je waardevolle aanwijzingen en vertellen je wanneer actie en beweging gezond zijn. En wanneer het juist goed is om je lichaam wat rust te gunnen. Naast het ritme van de natuur heb je als vrouw ook een eigen ritme: je menstruatiecyclus. Deze cyclus is van invloed op je energie, je stemmingen en je slaappatroon. Gun je lichaam en geest rust op de dagen dat je menstrueert en plan sociale aangelegenheden het liefst in de week na je menstruatie want juist dan beschik je over de meeste energie.

3) Beweeg voldoende

Als gevolg van sociale en technologische veranderingen in pakweg de afgelopen zestig jaar hebben we ons fysiek activiteitenniveau aanzienlijk verlaagd. We zitten met andere woorden meer dan ooit. De gemiddelde Nederlander zelfs 8,7 (!) uur per dag. Dat terwijl je stofwisseling al na 2 uur achter elkaar zitten begint met stil protest. Dat komt doordat de moleculen in het lichaam zich dan niet meer kunnen herstellen. Meer bewegen is dan ook van levensbelang. En dan niet zozeer in de sportschool, maar vooral door meer ‘gewone’ beweging gedurende de dag. Denk aan traplopen, rondjes lopen én uit je stoel komen. Er worden namelijk allerlei belangrijke processen op cel-, en spierniveau geactiveerd binnen 90 seconden nadat je opstaat vanuit een zittende houding. Dit komt simpelweg door de zwaartekracht: door je eigen gewicht dat bij het opstaan op je benen leunt. Sta gedurende je werkdag dus regelmatig op van achter je bureau, wandel een rondje door het kantoorpand en haal zelf de lunchboodschappen in plaats van een stagiair dit gezonde werk te laten doen;-). Zo zorg je er voor dat je stofwisseling goed blijft functioneren en je lichaam niet vroegtijdig zal verouderen. Als je beweging combineert met tijd doorbrengen in de natuur ben je helemaal goed bezig. Het is misschien wel het beste tegengif in een wereld die steeds sneller, materialistischer en virtueler wordt.

Over het boek Het betoverende leven

Naarmate we ouder worden krijgen sociale en culturele conventies de overhand en verliezen we onze natuurlijke spontaniteit. In haar boek Het betoverende leven geeft Sharon Blackie je praktische tips en handvatten om betovering terug te brengen in je leven. Ze leert je om weer écht connectie te maken. Niet alleen met je eigen lichaam, maar ook met de natuur en je omgeving. De sprankelende natuurbeschrijvingen in het boek zorgen er voor dat je meteen zin hebt om naar buiten te gaan! Het betoverende leven is uitgegeven door AnkhHermes en kost €22,50. Je kunt het bestellen via Bol.com.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link