10 ayurvedische tips om je lijf vast voor te bereiden op de lente

Body
ayurveda lent

Jeroen Mei
23.02.2019

Oké, oké… officieel is de winter nog niet afgelopen. Maar dat het voorjaar in aantocht is valt niet te ontkennen. De lente wordt in de Ayurveda gezien als de koning der seizoenen. Moeder aarde ontwaakt, energie neemt toe, alles gaat weer groeien en bloeien. Het is de perfecte tijd van het jaar om je voeding en leefwijze weer eens onder de loep te nemen en aan te passen aan het nieuwe seizoen. Met deze 10 tips bereid je jouw lichaam nu vast voor op de lente.

10 ayurvedische tips om je lijf vast voor te bereiden op de lente

Zoals ieder mens-type (Vata, Pitta, Kapha,klik hier al je wilt weten welk type je bent) bepaalde eigenschappen heeft, zo heeft ook elk seizoen zijn eigen karakter. De lente correspondeert met kapha, waardoor met name mensen met veel kapha in hun constitutie gevoeliger zijn voor opspelende kwaaltjes en gevoeligheden. Bijvoorbeeld verkoudheden, sinuscongestie of allergieën. In de overgang naar een nieuw weertype zijn we overigens allemaal gevoeliger voor ziekte. Het lichaam is zich namelijk aan het aanpassen. Dus ook als je geen puur kapha type bent kun je last hebben van kapha-kwaaltjes. De lente is nu eenmaal het kapha seizoen.

Opgehoopte kapha

De lente is in ieder geval dé tijd van het jaar waarin het verstandig is om het lichaam te ontdoen van opgehoopte kapha. Bijvoorbeeld door voor een reinigend voedingspatroon te kiezen of een korte (sap)vastenkuur te doen. Met de volgende 10 tips help je je lichaam te reinigen en kun je optimaal van de lente genieten.

Ayurveda in de lente, 10 tips

1) Vermijd zwaar en vet eten, kies liever voor lichte maaltijden die makkelijk te verteren zijn.
2) Zoet en zout voedsel versterkt kapha, wees hier zuinig mee.
3) Eet minder zuivelproducten (vooral ’s ochtends), eet geen ijs en drink geen koude dranken.
4) Kies voor bitter, scherp en astringent (wrang) voedsel, denk bijvoorbeeld aan groene bladgroenten, radijs, spinazie, uien en knoflook. In principe zijn alle groenten en rode linzen aan te bevelen.
5) Gebruik verwarmende kruiden zoals gember, zwarte peper, cayenne en chilipeper (Vata en Pitta types moeten scherpe kruiden niet overdrijven!)
6) Drink thee gemaakt van gember, zwarte peper en kaneel. Heel goed na de maaltijd.
7) Drink tussendoor heet water met honing om kapha in evenwicht te brengen. Let op! Honing nooit koken, dan raken de subtiele lichaamskanaaltjes verstopt en functioneert honing als gifstof!
8) Voor degenen die vlees eten, beperk je tot biologische kip en kalkoen of konijn en hert.
9) De lente is een goed seizoen om een korte sapvastenkuur te doen met granaatappelsap, appelsap of bessensap. Regelmatig kitchari eten is ook een goede manier om je lichaam van opgehoopte gifstoffen te ontdoen.
10) Sta vroeg op en doe een ochtendwandeling of start de dag met kapha-verminderende yoga oefeningen zoals de zonnegroet. Maar ook yoga poses als de vis, boot, boog, sprinkhaan, leeuw en kameel maken je lichaam energiek.

Geniet van Ayurveda in de lente!

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

www.praktijkvoorayurveda.nl

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Dr. Hauschka Winactie
Laat hieronder je gegevens achter om kans te maken op één van de 350 producten!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link