Back to work? Met déze 5 anti-stress supplementen ben je er klaar voor

Body
anti-stress supplementen

Nu de zomervakantie langzaam maar zeker op z’n einde loop, moeten we weer van alles en ligt stress op de loer. Om je body en mind in een iets relaxtere staat te brengen kunnen supplementen helpen. Hier lees je welke middeltjes de scherpe randjes van stress halen.

Back to work? Met deze 5 anti-stress supplementen ben je er klaar voor

Een veeleisende baan, een druk gezinsleven, overmatig trainen, ruzie met een collega… Als het gaat om stress zijn er allerlei triggers die het kunnen opwekken. En telkens als jij stress ervaart, maken je bijnieren cortisol aan. Door een overdosis van dit stresshormoon voel je je opgejaagd en kun je niet meer goed slapen. En dat leidt vaak tot nog meer stress. Natuurlijk is het achteloos achterover slaan van supplementen niet de oplossing. Langdurige stress vraagt om een lifestyle verandering die begint met jezelf de vraag stellen wat de belangrijkste veroorzaker is van stress in jouw leven. Stress helemaal uit je leven bannen is een utopie (en ook helemaal niet nodig) maar mediteren, yoga en meer tijd doorbrengen in de natuur zijn aantoonbaar stress verlagend. Supplementen kan je gebruiken als aanvulling. Hieronder vind je de 5 beste anti-stress antisupplementen.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

5 x anti-stress supplementen

1. Magnesium

Magnesium is een absolute aanrader in stressvolle periodes. Zodra je lijf stress ervaart, plas je namelijk 4 keer meer magnesium uit dan normaal. Met dagelijks 400 mg magnesium citaat zit je goed. Maar let op: door het innemen van extra magnesium kan een tekort ontstaan aan een ander belangrijk mineraal: kalk. Daarom is het slim om naast 400 mg magnesium óók 400 mg calcium te slikken. En dan het liefst voor het slapengaan. Zit je in een extreem stressvolle periode? Dan kun je overwegen om gedurende de hele dag om de paar uur een beetje magnesium te slikken. In periodes van stress vragen je cellen namelijk voortdurend om magnesium. Vrouwen hebben volgens de ADH 250 – 350 mg nodig. In tijden van stress kun je dit opvoeren tot 500 mg per dag.

2. L-theanine

Dat groene thee een hoop health benefits heeft weten we. Volgens de wetenschap is het stofje L-theanine in groene thee verantwoordelijk voor de rustgevende eigenschappen. Waarom? L-theanine is een aminozuur de aanmaak van alpha-golven (in deze staat slapen en mediteren we) in de hersenen stimuleert. De aanmaak van beta-golven (slapeloosheid, activiteit, werkmodus) remt L-theanine juist af. Neem twee capsules voor het slapen gaan of vlak voor een stressvolle gebeurtenis zoals een belangrijke presentatie. Na een half uur merk je verschil bij een inname van 150 tot 300 mg.

 3. Vitamine B12

Vitamine B12 verbetert je geheugen en je concentratievermogen. Ook helpt het bij de vroegere vrijmaking van het hormoon melatonine, wat zorgt voor een goede nachtrust. Daarnaast kan B12 je humeur een positieve boost geven omdat het de aanmaak van serotonine ondersteunt. Vitamine B12 zit hoofdzakelijk in dierlijke voedingsmiddelen zoals melk- en vleesproducten, vis en eieren. De dagelijkse hoeveelheid vitamine B12 die je als volwassene nodig hebt is 2,8 gram. Om je een idee te geven: uit een ei kan je lijf 0,6 gram vitamine B12 halen. Eet je een stukje kabeljauw (100 gr) dan levert dat zo’n 2,0 gram op. Twijfel je er aan of je wel voldoende B12 binnenkrijgt via je voeding? Dan kunnen supplementen uitkomst bieden. Maar let op: vitamine B12 is vergeleken met andere vitamines opgebouwd uit relatief grote moleculen. Hierdoor is het lastiger voor B12 om door je darmwand heen te komen en in je bloed te worden opgenomen. Kies dus bij voorkeur voor een supplement in de vorm van druppels of zuigtabletten. Op die manier komt de B12 direct via het mondslijmvlies onder je tong in je bloedbaan terecht en sla je de omweg via je darmen over.

4. Vitamine C

Stress vreet antioxidanten en andere belangrijke voedingsstoffen. Vitamine C is een belangrijke anti-oxidant en geldt als dé ultieme anti-stress vitamine. Het is wetenschappelijk aangetoond dat vitamine C het negatieve effect van stress op je immuunsysteem vermindert en helpt bij vermoeidheid, depressie en angstgevoelens. Daarnaast verlaagt het stoffen die chronische ontstekingen stimuleren, bestrijdt vitamine C virussen en stimuleert het ontgiftingsprocessen. Sommige mensen slikken in stressvolle periodes tot wel 5000 tot 6000 mg vitamine C per dag. Maar ieder mens zit natuurlijk anders in elkaar. Wat voor de één een prima dosis is, kan voor de ander onprettig voelen. Kijk dus vooral wat werkt voor jou.

5. Rhodiola

De ginseng van de 21e eeuw wordt het van oorsprong Russische kruid Rhodiola ook wel genoemd. Het werkt als adaptogeen. Wat dat precies betekent? Adaptogenen zijn stofjes die het lichaam helpen zich aan te passen aan stressvolle situaties. Simpel gezegd: ze brengen balans in je hormoonspiegel en dat werkt stressverlagend. Klinkt goed. Hebben dus die vrolijke Rhodiola!

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link