De 3 somatypes: wat is jouw natuurlijke lichaamsbouw?

by Evelyn van Hasselt 07.01.2018

Je lichaamstype is iets wat je van nature hebt meegekregen en eigenlijk niet kunt veranderen. Tot die conclusie kwam althans de Amerikaanse psycholoog William Sheldon. In 1940 introduceerde hij de somatypes, ofwel 3 fundamentele, menselijke lichaamstypes: ectomorf, mesomorf en endomorf. Tot welk type behoor jij?

De 3 somatypes: welke natuurlijke lichaamsbouw heb jij?

Great in 8Volgens dr. Sheldon zijn er 3 verschillende lichaamstypes: de ectomorf (weinig vet, weinig spieren), de mesomorf (goed ontwikkelde spieren) en de endomorf (relatief veel vet). Geen mens valt voor de volle honderd procent binnen één categorie. Vaak is je lichaamstype een combinatie van twee types waarvan er één dominant is. Zo is Karlijn een slanke ectomorf, ben ik een stevig gebouwde endomorf en hebben we allebei trekken van de mesomorf. Hoewel Sheldon’s indeling in 3 types stamt uit de vorige eeuw, kun je zijn theorie goed gebruiken om je eigen lijf beter te leren kennen én accepteren. Want hoe hard ik ook mijn best doe in de sportschool, ik zal nooit de tengere trekken van een ectomorf krijgen. En de curves die ik heb, zijn voor Karlijn niet weggelegd.

De 3 somatypes

somatypesBen je benieuwd wat jouw lichaamstype is? Hieronder vind je een omschrijving per type. Vind je het lastig om te bepalen welk type het beste bij je past? Denk dan terug aan je kindertijd. Toen werd je namelijk nog niet zo sterk beïnvloed door omgevingsfactoren zoals werk en slechte eetgewoontes.

Lichaamstype ectomorf

Ben je slank en tenger gebouwd? Dan is jouw lichaamstype overwegend ectomorf. Vanwege een snelle stofwisseling is het voor een ectomorf lastig om op gewicht te komen. Ook het verkrijgen en behouden van spiermassa is een hele uitdaging. Om dat voor elkaar te krijgen is het belangrijk dat je de focus legt op zware krachttraining, niet op cardio. Ook moet je er voor zorgen dat je veel eiwitten binnenkrijgt, maar ook koolhydraten en gezonde vetten niet vergeet. Voordeel is wel dat als je eenmaal spiermassa hebt opgebouwd dit vanwege je lage vetpercentage meteen goed zichtbaar is.

Typische kenmerken van een ectomorf zijn: smalle schouders en heupen, een smal gezicht met een hoog voorhoofd, een lange hals, slanke armen en benen, een smalle borst en buik, zwakke en dunne gewrichten, droge spiermassa en weinig lichaamsvet, komt moeilijk aan in gewicht, een zeer snelle spijsvertering.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Lichaamstype mesomorf

Het atletische type ligt ergens tussen de slanke ectomorf en de curve endomorf in. De mesomorf heeft geen problemen om vetmassa te verliezen en bouwt snel spiermassa op. Smaken verschillen, maar veel mensen vinden dit het mooiste lichaamstype. Als mesomorf kun je in principe eten wat je wil zonder al te veel aan te komen. Ook het regelmatig missen van een fitness training heeft weinig zichtbaar effect op je spiermassa. Het mesomorfe lichaamstype is uitermate geschikt voor een combinatie van krachttraining en cardio.

Typische kenmerken van een mesomorf zijn: brede schouders en smalle taille (V-vorm), een gespierd lichaam met sterke onderarmen en dijen, weinig overtollig lichaamsvet, ideale schouder-taille verhouding en een gemiddelde stofwisseling.

Lichaamstype endomorf

Ben je een endomorf? Dan is je lichaam overwegend rond en heb je – vanwege een trage stofwisseling – vrij veel moeite met het verliezen van gewicht. Je bouwt echter wel snel spiermassa op. Om op gewicht te blijven, zul je als endomorf helaas wat strenger voor jezelf moeten zijn dan een ectomorf en een mesomorf. Ook zul je relatief veel aan lichaamsbeweging moeten doen. En dan het liefst een combinatie van zware krachttraining en cardio. Om extra vet te verbranden is het voor een endomorf aan te raden om wat extra aan cardio te doen.

Typische kenmerken van een endomorf zijn: brede heupen en smalle schouders, grote borsten en stevige billen, relatief veel vet verspreid over het hele lichaam, stevige bovenarmen en bovenbenen, smalle enkels en polsen, een brede botstructuur, trage stofwisseling, komt snel in gewicht aan maar raakt de extra kilo’s moeilijk kwijt.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's!
INSCHRIJVEN