The Nordic Diet: het Scandinavische geheim om slank te blijven

by Evelyn van Hasselt 06.12.2017

Wie wel eens in Noord-Europa met vakantie is geweest heeft het met eigen ogen kunnen zien: overgewicht komt in Scandinavië nauwelijks voor. Dat terwijl de Denen, Noren, Zweden en Finnen een gezonde eetlust hebben en wars zijn van crash diëten. Maar wat is dan hun geheim?

The Nordic Diet: zo blijven Scandinaviërs slank

De Scandinavische lifestyle stond de afgelopen twee jaar volop in the spotlight. Zo was het boek Hygge, de Deense kunst van het leven een bestseller en klikten jullie massaal op Lagom: het Zweedse geheim tegen burn-outs. Ook het eetpatroon van Scandinaviërs vinden veel mensen interessant. Overgewicht komt in het noordelijke deel van Europa namelijk minder vaak voor. Een eetpatroon op basis van vette vis, vezelrijk brood, havermout, rood fruit en veel groente ligt daar aan ten grondslag.

1) Vette vis

Als Scandinaviërs íets graag eten dan is wel (vette) vis. Waar Nederlanders gemiddeld 70 gram vis per week consumeren (eens in de 2 weken) staat vis in Scandinavische landen gemiddeld zeker 3 keer per week op het menu. En dat is slim want zoet- en zoutwaterdieren zitten bomvol vitamines en mineralen. De meeste vissoorten (en schaal- en schelpdieren) zijn rijk aan vitamine B12 en de mineralen jodium, fosfor en seleen. Vette vis (makreel, haring, sardines en zalm) bevat bovendien vitamine D, vitamine B2 en vitamine A. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het beste ingrediënt: omega-3-vetzuren. Je kunt deze vetzuren onderverdelen in ALA (alfa-linoleenzuur), EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur). ALA komt uitsluitend voor in zaden en plantaardige oliën, en dan met name in lijnzaad, walnoten, koolzaadolie en hennep. De andere twee vetzuren, EPA en DHA, zijn vooral terug te vinden in vette vis zoals makreel, zalm, paling, haring, sardines en forel. Onderzoekers hebben aangetoond dat EPA over krachtige ontstekingsremmende eigenschappen beschikt en de kans op depressies vermindert. Ook DHA is belangrijk voor je gezondheid. Het werkt ontstekingsremmend, verbetert het geheugen en zou de spermakwaliteit en vruchtbaarheid bij mannen verhogen.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

2) Vezelrijk brood

Over brood doen ze niet moeilijk in Noord-Europa, dat eten ze gewoon. En dat het liefst in de vorm van roggebrood. Donker roggebrood bevat minder koolhydraten dan volkorenbrood. En dat is goed nieuws als je op je gewicht let. Koolhydraten verhogen namelijk je bloedsuikerspiegel. Daarom zijn voedingsproducten met veel vezels altijd een verstandige keuze omdat vezels ervoor zorgen dat de koolhydraten (suikers) langzamer in je bloed worden opgenomen. Behalve dat dit minder belastend is voor je alvleesklier – die insuline moet aanmaken om de suikers in je cellen te kunnen opnemen – houd je zo langer een ‘vol’ gevoel en is het uiteindelijk makkelijker om op gewicht te blijven.

3) Havermout

Over de herkomst van havermout doen verschillende verhalen de ronde, maar haver komt oorspronkelijk uit Irak. Grappig genoeg werd haver daar als onkruid beschouwd. Pas toen het gewas in Noordwest-Europa terecht kwam ging men het zien als iets dat men kon eten. Inmiddels is haver niet meer weg te denken uit het Scandinavische eetpatroon. Voor veel Noord-Europeanen is havermout vaste prik bij het ontbijt. In Denemarken heb je zelfs de havermout restaurantketen GRØD met 5 vestigingen. Het grote voordeel van havermout is dat het bestaat uit complexe koolhydraten. Ze worden langzaam omgezet in energie waardoor je geen last hebt van hoge pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Havermout zit bovendien vol met vezels waardoor je lang een verzadigd gevoel hebt en minder snel naar de koektrommel grijpt.

4) Rood fruit

Noord-Europeanen zijn dol op rood fruit. Ze eten rode bessen en vruchten niet alleen in yoghurt en havermout, maar ook in salades en soepen. En wat dacht je van Zweedse gehaktballetjes? Die zijn niet compleet zonder rode bessensaus. Het grote voordeel van rode bessen en vruchten is dat ze bomvol zitten met anti-oxidanten. Anti-oxidanten is een verzamelnaam voor de vitamines C en E, bètacaroteen, seleen en zink. Ze hebben maar één missie: het aantal vrije radicalen dat oxidatieve stress in jouw lijf veroorzaakt binnen de perken houden. Door het eten van rood fruit voorkom je schade aan je cellen en weefsel. Eet ze dus volop!

5) Veel groente

In Noord-Europa houdt men steeds meer rekening met het welzijn en het duurzaam houden van dieren. Hierdoor zijn de menu’s in restaurants de afgelopen behoorlijk veranderd. Waar vlees en vis vroeger de hoofdrol speelden, staat nu groente centraal. Vooral koolsoorten en rapen worden veelvuldig gegeten. In een typisch Scandinavisch dieet staat er dan ook dagelijks een portie rauwe, gestoofde of gebakken kool of rapen op het menu. Die bezitten hoge concentraties aan vitamines A, vitamine B, vitamine C, vitamine K en anti-oxidanten.

Geen hongerdieet

Het Scandinavische eetpatroon is alles behalve een hongerdieet. Noord-Europeanen hebben een gezonde eetlust en eten eerder slim dan weinig. Spreekt hun manier van eten je aan? Verander dan niet in één keer je hele eetpatroon, maar voeg elementen toen. Vervang bruin brood eens door roggebrood, ontbijt wat vaker met havermout en zet vis op het menu. Dan kom je al een heel eind.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen!
INSCHRIJVEN