Zuur-base dieet: wat is het en kan het jou helpen aan een goede gezondheid?

Body
zuur base dieet
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
14.09.2022

Het zuur-base dieet wint de laatste jaren flink aan populariteit. Wat is het precies en hoe kan het bijdragen aan je gezondheid? Healthblogger Annemiek van der Krogt praat je hieronder bij.

Zuren en basen

Het zuur-base dieet is gebaseerd op het idee dat de voedingsmiddelen die je eet de zuurgraad ofwel de pH-waarde van je lichaam kunnen beïnvloeden. Je hebt zuurvormende en basevormende voeding. In het kort komt het erop neer dat zuurvormende voedingsmiddelen je gezondheid belasten. Zo zou het bijdragen aan het ontstaan van diabetes type 2, reuma en jicht. Basevormende voedingsmiddelen je gezondheid juist kunnen verbeteren. Zuurvormende voedingsmiddelen vallen binnen de pH-waarde van 0 tot 7. Basevormende voedingsmiddelen hebben een pH-waarde van 7 tot 14. Er zijn ook zogenoemde pH- neutrale voedingsmiddelen. Deze hebben een pH-waarde van 7.

Wat kun je wel en niet eten?

Het gaat er bij het zuur-base dieet om vooral basische voedingsmiddelen te eten. Je hoeft geen speciale producten te eten op bepaalde tijden te eten. Als de producten die je eet maar een pH-waarde hebben tussen 7 en 14 en ze binnen de algemeen accepteerbare grenzen van koolhydraten, vetten en eiwitten vallen. Het zuur-base dieet promoot het eten van veel verse groenten en fruit. Dit zijn namelijk basische voedingsmiddelen. Ook paddenstoelen kun je in ruimte mate eten. Net als kruiden, olijfolie, kokosolie en avocado-olie. Wat dranken betreft kun je denken aan water en kruidenthee. Er is ook speciaal alkalisch water, maar dat lijkt weinig meerwaarde te hebben. Het kraanwater in Nederland heeft namelijk al een vrij hoge pH-waarde. Ook ontzurende kruidenthee lijkt niet nodig en bovendien vaak niet werkzaam.

Bewerkte voeding

Bewerkte voedingsmiddelen zou je volgens het dieet moeten laten staan. Ook dierlijke producten, granen en peulvruchten zijn zuurvormend. Deze voedingsmiddelen zou je volgens het zuur-base dieet slechts in beperkte mate moeten eten. Denk dan bijvoorbeeld aan rood vlees, kip, vis, eieren, bonen, tarwe en de meeste zuivelproducten. Hetzelfde geldt voor alcohol en koffie, hoewel er verschillende standpunten zijn over deze producten. Wat noten, zaden en pitten betreft ligt het wat genuanceerder. Sommige noten en zaden, zoals amandelen en hennepzaad, zijn basisch. Andere zijn zuurvormend. Denk dan bijvoorbeeld aan cashewnoten en pompoenpitten.

Is het zuur-base dieet gezond?

Verse groenten en fruit zijn enorm gezond en daarin voorziet het zuur-bases dieet rijkelijk. Groenten en fruit bevatten vezels, vitamines en mineralen en daarnaast allerlei andere plantenstoffen die je gezondheid ondersteunen. Bewerkte voedingsmiddelen vermijden is eveneens een goede keuze. Deze producten zijn vaak ontdaan van voedingsstoffen.  Daarentegen bevatten ze meestal veel zout en allerlei andere toevoegingen die je lichaam belasten. De oliën en vetten die in het zuur-base dieet zijn toegestaan, zijn goed voor je gezondheid. Ze bevatten namelijk gezonde vetzuren als omega 3. Transvetten en oliën met veel omega 6 zou je volgens het dieet moeten laten staan. Ook dat is gunstig voor je gezondheid. We krijgen namelijk al meer dan voldoende omega 6 binnen, waardoor de balans tussen omega 3 en 6 verstoord raakt.

Dranken

Dranken als water en kruidenthee zijn eveneens heel gezond, dus daarin is het zuur-base dieet dus ook een prima keuze. Alcohol belast je lichaam vooral en koffie is in beperkte mate goed voor je gezondheid. De eerste kun je dus het beste laten staan en de tweede kun je prima in je eetpatroon opnemen tot maximaal vier kopjes per dag. Het grootste nadeel is dat het zuur-base dieet een aantal eiwitbronnen slechts in beperkte mate toelaat. Denk aan vlees, eieren, zuivel, peulvruchten en zuurvormende noten, zaden en pitten. Daardoor loop je kans om belangrijke voedingsstoffen tekort te komen.

Zuur-base dieet: wel of niet volgen?

Je lichaam is over het algemeen heel goed in staat om ervoor te zorgen dat het niet te zuur of te basisch wordt. Het lijkt dus niet noodzakelijk om het zuur-base dieet te volgen voor een goede gezondheid.

Meer lezen van Annemiek van der Krogt

1. Betaïne: waarom deze onbekende voedingsstof uiterst belangrijk is voor je gezondheid
2. Methylering: waarom dit stofwisselingsproces het begin is van een goede gezondheid
3. Krijg je te weinig voedingsstoffen binnen? Wees alert op déze 10 alarmbellen
4. De HPA-as: zó breng je dit ingenieuze stress-systeem weer in balans
5. Voedingspsychiatrie: 5 pijlers voor een betere mentale gezondheid
6. Kopertekort: wat zijn de symptomen en wat kun je zelf doen?
7. Vitamine D: kun je er ook te veel van binnenkrijgen?
8. Waarom is het belangrijk om de actieve vorm van B-vitamines in te nemen?

Bronnen:

Fagherazzi, G. et al. (2014). Dietary acid load and risk of type 2 diabetes: the E3N-EPIC
cohort study. Diabetologia, 57(2), 313-20.
Ha, Y.C. et al (2018). Malnutrition and chronic inflammation as risk factors for sarcopenia
in elderly patients with hip fracture. Asia Pacific Journal of Clinical Nutrition, 27(3), 527-
32.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.