Goed slapen: dit is waarom je nachtrust een biologische noodzaak is

Body
slapen gezondheid

De waarde die we aan slapen hechten is door de eeuwen heen ingrijpend veranderd. Slaap stond ooit in zeer hoog aanzien. In het oude Egypte gingen mensen zelfs naar ‘slaaptempels’ omdat men slaap zag als een brug naar het goddelijke. Wat men toen al voelde – en sindsdien door honderden wetenschappelijke studies is aangetoond – is dat nachtrust het grootste geschenk is dat je jouw fysieke en mentale gezondheid kunt geven.

Goed slapen: dit is waarom nachtrust een biologische noodzaak is

Vanaf het begin van de geschiedenis speelde slaap een grote rol binnen zo’n beetje elke religie en spirituele traditie. Slaap stond in hoog aanzien. Net al eten werd slapen gezien als een belangrijke bron van fysieke en spirituele voeding. De Grieken en Romeinen hadden zelf een eigen god van de slaap: Hypnos en Somnus. Voor de komst van de industrialisatie stond slaap niet alleen hoger in aanzien, maar sliep men ook anders. Tijdens het grootste deel van de menselijke geschiedenis is slaap in twee aparte ‘slaapblokken’ verdeeld. Mensen waren midden in de nacht vaak een paar uur wakker om te praten, lezen, bidden of vrijen voordat ze aan het tweede slaapblok begonnen. Onze relatie tot slaap veranderde ingrijpend door de industriële revolutie die rond 1750 in Engeland begon. Slaap stond niet langer hoog in aanzien. Sterker nog: er werd op slaap neergekeken. Elk uur dat je sliep was namelijk een uur dat je niet werkte. Ook de komst van kunstmatig licht is van grote invloed geweest op ons slaapgedrag. In 1667 was Parijs de eerste stad waar straatverlichting grootschalig werd ingevoerd. Al snel volgden vele andere steden.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

Slaap als biologische noodzaak

Fast forward naar 2019. Inmiddels zijn we in een wereldwijde slaapcrisis beland. Vooral in wereldsteden is het slecht gesteld met het slaapgedrag. Zo slapen mensen in Tokio gevaarlijk kort: 5 uur en 45 minuten. In Dubai is het niet veel beter: 6 uur en 13 minuten. En the city that never sleeps is een treffende naam voor Las Vegas waar men gemiddeld 6 uur en 32 minuten slaapt. Dat terwijl minder dan 7 uur slaap per nacht ronduit slecht is voor je gezondheid. Slaap is namelijk een biologische noodzaak. Tijdens je slaap vinden er allerlei neurologische processen plaats. Zo ontdekten de wetenschappers Louveau en Aspelund (2015) dat onze hersenen een eigen reinigingssysteem hebben en je brein tijdens je slaap wordt ‘doorgespoeld’. Je hersencellen krimpen waardoor hersenvloeistof de giftige afvalproducten (eiwitten) van biochemische processen kan wegspoelen. Hoe langer je slaapt, hoe meer afvalstoffen er kunnen worden opgeruimd en hoe beter je brein functioneert.

Slaap en je immuunsysteem

Maar er gebeurt nog meer tijdens je slaap. Zo is je immuunsysteem sterk afhankelijk van de hoeveelheid slaap die je krijgt. Slaap je minder dan 6 uur per nacht dan is de kans dat je een verkoudheid ontwikkeld een stuk groter dan wanneer je 7 uur of meer slaapt. Als je te weinig slaapt, gaat je pijngrens bovendien omlaag waardoor pijn die normaliter draaglijk is, opeens veel heftiger kan aanvoelen. Er is niet voor niets een Italiaanse spreekwoord dat luidt: Je bed is een medicijn. Het feit dat moe worden een symptoom is van ziekte en bij pijn is het zoveelste bewijs dat ons lichaam intuïtief heel goed aanvoelt wat de helende kracht van slaap is.

Slaap en gewichtstoename

Een tekort aan slaap heeft nog een vervelend bijeffect. Het kan namelijk leiden tot een verstoorde hormoonhuishouding. Slecht slapen is killing voor een uitgebalanceerde productie van twee belangrijke hormonen: leptine en ghreline. Leptine en ghreline zijn twee hormonen die direct van invloed zijn op je eetlust. Leptine zorgt voor een vol gevoel en ghreline geeft je juist een seintje dat het tijd is om te eten. Nu denk je misschien dat één slechte nacht weinig invloed heeft op je hormonen. Dat klopt op zich wel. Maar met twee opeenvolgende slechte nachten heb je wél een probleem. Volgens een onderzoek uitgevoerd door Dr. Eve van Cauter van de University of Chicago zijn twee korte nachten van vier uur slaap namelijk al voldoende om je hormoonsysteem uit balans te brengen. Per uur dat je minder dan acht uur slaapt, schijn je 5% minder leptine en 5% méér grhreline aan te maken. Concreet betekent dit dat je eetlust ook met ongeveer 5% toeneemt. Maak van goed slapen dus je prioriteit. Het is een belangrijke pilaar voor een gezond en gelukkig leven.

Win: een slaappakket van MADE.com t.w.v. €350

In slechts 30% van alle slaapproblemen is er sprake van een medische oorzaak. In 70% van alle gevallen kun je dus zelf een bijdrage leveren aan een goede nachtrust door je levensstijl te veranderen. Een eerste stap is je slaapkamer omtoveren tot een warm en veilig nest door gebruik te maken van natuurlijke materialen. Om je daar bij te helpen hebben we deze week een alles behalve slaapverwekkende winactie. MADE.com heeft een prachtig slaappakket samengesteld t.w.v. €350. Het pakket bestaat uit:

Grove 100% katoenen kussen 50 x 50 Terracotta
Grove 110% katoenen sprei 150 x 200 Steengrijs
Brisa kussen 50 x 50 lichtzilver grijs
Extra grote kaars met 3 lonten
Solar 100% katoenen dekbedset kingsize kiezelgrijs en wit
Osaka set van vier kopjes
Brisa 100% Linnen nachtjapon lichtroze
Waffle Katoenen badjas grafietgrijs

made.com, interieur, win, feng shui

Om kans te maken vragen we je twee dingen te doen:

1) Volg Holistik en MADE.COM via Instagram
2) Vul hieronder je gegevens in en schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief

Je naam*

Je e-mailadres*

We zullen je wekelijks onze nieuwsbrief met populaire artikelen sturen en incidenteel een e-mail met een leuke aanbieding.

We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze (privacyverklaring)

Binnen een week krijg je te horen of je hebt gewonnen. Succes!

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bron: De slaaprevolutie, Arianna Huffington

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Dr. Hauschka Winactie
Laat hieronder je gegevens achter om kans te maken op één van de 350 producten!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link