Chinese Geneeskunde & vruchtbaarheid: zo verzorg jij jouw nier- en miltenergie

Body
chinese geneeskunde vruchtbaarheid
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
17.04.2021

Wil je graag zwanger worden? Dan is het volgens de Traditionele Chinese Geneeskunde belangrijk om op tijd je vruchtbaarheid te gaan onderzoeken en waar mogelijk te ondersteunen. Je nier- en miltenergie spelen een grote rol in dit verhaal. Als je deze energieën goed verzorgt, wordt je lijf een heilzame omgeving voor een zwangerschap. Acupuncturist Klaartje Meijer vertelt je hier meer over en geeft waardevolle adviezen. 

Chinese Geneeskunde & vruchtbaarheid: zo verzorg jij jouw nier- en miltenergie

Klaartje Meijer, TCM, vruchtbaarheid, acupunctuurKlaartje: ‘Het rijpingsproces van de eicellen en het proces van zwanger worden is ingewikkeld omdat er zoveel factoren een rol spelen. Het is belangrijk om op tijd gezond te gaan leven als je zwanger wilt worden, niet pas na de bevruchting. Volgens de traditionele Chinese geneeskunde is de verzorging van de nierenergie erg belangrijk in dit verhaal. Er zijn twee soorten nierenergie. De eerste, de prenatale nierenergie, krijg je van je ouders mee. Het is zeg maar je DNA en je constitutie. Deze energie kun je niet veranderen, je kunt er alleen goed voor zorgen. Wanneer je een kindje krijgt, krijgt het jouw DNA en ook jouw nier-energie mee. De tweede soort, postnatale nierenergie, wordt beïnvloed door je levensstijl. Wanneer postnatale nierenergie wordt verbruikt door een ongezonde levensstijl zal deze aangevuld moeten worden uit je prenatale nierenergie. Het verbruiken van te veel postnatale nierenergie, bijvoorbeeld als gevolg van chronische stress, slaaptekort en een ongezond dieet, is dus niet bevorderlijk voor je vruchtbaarheid.

Nier-energie verhogen

Bepaalde voedingsmiddelen kunnen je helpen je nierenergie te verhogen. Zilte voedingsmiddelen die uit de zee komen zijn heilzaam in dit verhaal. Denk aan zeewier, schelp en schaaldieren. Voeg ook zwartblauwe voedingsmiddelen zoals maanzaad, aubergines en zwarte bonen aan je dieet toe. Ook miso, merg uit botten en soep getrokken uit botdelen zijn goed voor je nierenergie. Het is ook belangrijk dat je lichaam deze voedingsstoffen goed kan opnemen. Daarbij speelt volgens de traditionele Chinese geneeskunde de miltenergie een belangrijke rol. Deze doet haar werk onder andere via je darmflora en je alvleesklier, die spijsverteringssappen produceert en bloedglucose reguleert.

Kijken voor het doorspoelen

Benieuwd hoe het ervoor staat met je spijsvertering en miltenergie? Dan is het belangrijk om aandacht te besteden aan je stoelgang en ontlasting. Niet de leukste bezigheid, maar wel heel belangrijk. Dagelijks zou je 1 tot 3 keer ontlasting mogen hebben. Kijk eens of het niet te donker of te licht is en wat voor consistentie het heeft. Zoek eens de ‘Bristol stool card’ op. Je ontlasting zou de vorm moeten hebben van nummer 4 (met af en toe een mogelijke afwijking naar 3 of 5).

Bloedaanmaak

Je menstruatie vertelt je ook wat over je miltenergie. Is deze erg kort of licht, dan kan het zijn dat je miltenergie niet goed in staat is om voeding om te zetten in bloed. Heb je juist een heftige menstruatie? Dan kàn dat een teken zijn dat je miltenergie niet genoeg kracht heeft om bloed ‘vast te houden’. In beide gevallen is het een goed idee om extra goed voor je miltenergie te zorgen (lees hier meer over acupunctuur en je menstruatiecyclus). Bloed speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van een zwangerschap, omdat het baarmoederslijmvlies in de eerste maanden de voedingsbodem is voor het vruchtje. Het vruchtje heeft dan nog geen placenta waardoor het kan worden gevoed. Een goede dikte, maar ook een goede kwaliteit van het baarmoederslijmvlies is daarom belangrijk.

Zorg voor je miltenergie

Heb je geconcludeerd dat (ook) je miltenergie wat extra zorg kan gebruiken? Ook hier is het slim om aanpassingen in je dieet door te voeren. Zorg dat de basis goed zit: eet je voldoende fruit en groente, vezels, eiwitten, vis? Specifieke producten die goed zijn voor je milt zijn kaneel, venkel, ginseng, rozemarijn gekookte groente, pompoen, wortel, zoete aardappel en vruchten als perziken, lychees, abrikozen en frambozen. Kip, lam en garnalen zijn goede eiwitbronnen. Dan zijn er nog een aantal voedingsmiddelen die je milt juist moeilijk kan verwerken. Het verteren van deze voedingsmiddelen kost je lichaam veel energie en verzwakt de milt. Hierdoor kan voeding minder goed omgezet worden in energie en bloed. Probeer de volgende producten (tijdelijk) te schrappen:

  • Melk: Weet je waarom Chinezen hun neus ophalen en vervolgens spugen? Dit doen ze omdat ze geen slijm in hun lichaam willen, het zou allerlei klachten kunnen veroorzaken. Melkproducten zijn slijmvormend en het kost je milt veel energie om dat te verwerken. Bovendien drinken we melk vaak koud.
  • Suiker: Suikers verzwakken je milt energie en zijn daarnaast ook slijmvormend
  • Koude voeding: Wanneer je koude dranken of koud voedsel inneemt zal het opwarmen tot dezelfde temperatuur als je lichaam. Hiervoor onttrekt het warmte en dus energie uit je lijf, vooral uit je spijsverteringssysteem.

Letterlijk en energetisch koud

Nog even over die koude voeding. Voedingsmiddelen kunnen letterlijk koud zijn maar ook energetisch koud. Zo kun je je misschien wel voorstellen dat munt energetisch koelend is en peper energetisch heet. Zo heeft alle voeding een eigen energetische waarde. Een ander voorbeeld van energetisch erg koelende producten zijn tropische vruchten. Bij vruchten geldt vaak; hoe warmer het land waar een vrucht in groeit, hoe verkoelender het energetisch is. Het beste is dan ook om seizoensproducten te eten die groeien in het land waarin we leven. In april kun je bijvoorbeeld goed de lente ui, asperges, rabarber en tuinbonen eten.

Lichaamstemperatuur

Voor een goede innesteling en ontwikkeling van een embryo/foetus is het tenslotte aan te raden je baarmoeder op de juiste temperatuur te houden. Om je lichaamstemperatuur stabiel te kunnen houden rond de 36 of 37C heb je een koelsysteem en een verwarmingssysteem. In de Chinese geneeskunde wordt dit ook wel aangeduid met Yin (koelte) en Yang (warmte). Een goede manier om te bepalen of je neigt naar een te hoge of juist te lage lichaamstemperatuur, is het bijhouden van een temperatuurkaart. Hoe je een temperatuurkaart precies bijhoudt kun je hier lezen.

Te lage temperatuur

Je temperatuur hoort tussen de 36,6 en 37 graden Celsius te zijn. In de eerste helft van je cyclus is de temperatuur aan de lagere kant, in de tweede helft aan de hogere kant. Een te lage temperatuur kan – als het niet aan je omgeving ligt – duiden op een trage schildklier. Je voelt je dan vaak moe, koud, futloos en je kunt je moeilijk concentreren. Wanneer je temperatuur aan de lage kant is eet je verwarmende voeding zoals gember, oregano, basilicum, rode paprika en quinoa. Je vermijd de eerder genoemde verkoelende voeding. Wanneer je temperatuur te hoog is kan het zijn dat je lichaam hard aan het werk is, bijvoorbeeld met koorts of ontstekingen. Teveel hitte kun je remmen door het eten van verschillende sla soorten, spinazie, appels en peren en door zwarte thee, groene thee of mineraalwater te drinken. Het kan ook zijn dat je koelsysteem niet goed werkt. Vermijd energetische hete voedingsmiddelen zoals pepers, chili, cacao, alcohol en koffie. Mocht dit niet voldoende zijn, neem dan contact op met een acupuncturist.

Acupunctuur en je vruchtbaarheid

Een acupuncturist kan je helpen je menstruatie en hormoonhuishouding reguleren en versterkt de energie, de bloedopbouw en doorstroming van voortplantingsorganen. Hierdoor verbeterd de kwaliteit van het rijpingsproces van de eicel en het bevorderd de innesteling. Acupunctuur kan ondersteunend werken en reduceert stress tijdens een IVF/ICSI traject. Ook kunnen vrouwen die meerdere miskramen hebben gehad bij een acupuncturist terecht voor een behandeltraject.’ Kijk voor meer informatie over Klaartje en haar werk op acupunctuur-arnhem.nl.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.