Somber? Met deze 5 tips van een professor verdrijf je jouw donkere wolk

by Evelyn van Hasselt 06.11.2018
somber

Voel je een dip opkomen, of zit je er midden in? Een flinke huilbui lucht weliswaar op, maar wat je volgens de Amerikaanse professor en klinisch psycholoog Richard Wenzlaff veel beter kunt doen, is afleiding zoeken. Want pas dan doorbreek je de stroom van negatieve gedachten. 

Somber? Met deze 5 tips van een professor verdrijf je jouw donkere wolk

Maar welke vorm van afleiding is dan het beste? Ook daar deed Wenzlaff onderzoek naar. Wat je in ieder geval beter niet kunt doen, is uren series bingen op de bank. Daar blijk je alleen maar nóg somberder van te worden. Veel slimmer is het om aan de slag te gaan met deze 5 – bewezen succesvolle – mood-lifters:

1) Intensief bewegen

Zou je vandaag gaan sporten, maar heb je nul komma nul zin? Ga toch maar. En kies dan voor een activiteit waarbij je flink aan de bak moet. Intensief bewegen zorgt er namelijk voor dat je brein overschakelt van een passieve gemoedstoestand naar een actieve gemoedstoestand. Hierdoor wordt de keten van negatieve gedachten en depressieve gevoelens die hoort bij een passieve gemoedstoestand doorbroken en blijf je niet hangen in je dip. Minder intensieve bewegingsvormen – zoals bijvoorbeeld een yin yoga les – zijn volgens professor Wenzlaff minder geschikt als je down bent. Die kunt je juist weer beter inzetten als je je gespannen voelt.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Facebook!
Ga naar facebook

2) Jezelf verwennen

Een andere manier om die donderwolk boven je hoofd te verdrijven is jezelf verwennen. Bijvoorbeeld door een warm bad te nemen, een massage te boeken of een mooi boek te kopen. Iets lekkers eten kan natuurlijk ook, maar trakteer jezelf dan wel op iets waar je écht van geniet. Koop bijvoorbeeld liever 3 (of 5;-)) handgemaakte bonbons in een mooi doosje dan een goedkope zak chips.

3) Boek een klein succes

Als je down bent, lig je misschien het liefst de hele dag op de bank en is de afstandsbediening je beste vriend. Toch is het volgens Wenzlaff slim om één suf klusje te doen dat je al een tijdje hebt laten liggen. Kies vooral voor iets eenvoudigs zoals een rekening betalen, een jasje naar de stomerij brengen of een brief posten. Het klinkt te simpel voor woorden, maar het boeken van zo’n easy succes is een beproefde methode en geeft je het gevoel dat je toch nog íets nuttigs hebt gedaan.

4) Help anderen

Op een dag als vandaag heb je waarschijnlijk vooral met jezelf te doen. Er is volgens Wenzlaff echter geen betere manier om een goed gevoel over jezelf te krijgen dan anderen helpen. Je inspanningen hoeven heus niet groots en meeslepend te zijn. Probeer gewoon iets aardigs te doen. Stuur een kaartje naar je oma, laat iemand voor bij de kassa of geef een oudere dame jouw zitplaats in de tram. Soms is een glimlach van een total stranger al voldoende om je boze bui te verdrijven.

5) Ga naar buiten

Buiten zijn helpt depressies voorkomen. Vermijd drukke winkelstraten en grauwe woonwijken en ga naar een plek waar je de horizon duidelijk kunt zien. Waarom? Een horizon is een natuurlijke begrenzing en helpt je om de angst die grenzeloosheid (in denken, voelen en emoties) met zich meebrengt te kalmeren. Op een bankje zitten met uitzicht op een weiland of de zee doet dus écht wonderen. Een ander voordeel van naar buiten gaan is blootstelling aan ultraviolette straling in de vorm van daglicht. Daglicht stimuleert namelijk de aanmaak van de natuurlijke feel good drug endorfine. Maak tijdens je lunchpauze dus vooral een wandeling. Je zult zien dat je er van opknapt!

Nog even dit…

Bovenstaande tips komen goed van pas als je somber bent. Maar hoe weet je nou of je somber bent of depressief? Want als er sprake is van een depressie dan zijn bovenstaande tips hoogstwaarschijnlijk te ‘light’ om je weer beter te voelen. Het verschil zit ‘m in de duur en de hevigheid van je gevoelens. Bij een depressie voel je je langer dan twee weken somber. Ook zijn de gevoelens van somberheid bij een depressie heftiger. Je haalt nergens meer plezier uit, je kunt niet of nauwelijks deelnemen aan het dagelijkse leven. Daarnaast zijn er nog andere klachten die bij een depressie veel voorkomen, zoals angstklachten, schuldgevoelens, concentratieklachten en soms zelfs gedachten aan de dood. Heb je het vermoeden dat je depressief bent, neem dan alsjeblieft contact op met je huisarts of praat in ieder geval met iemand die je vertrouwt.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bronnen: Emotional Intelligence, David Goleman & Stichting Lentis

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Dr. Hauschka Winactie
Laat hieronder je gegevens achter om kans te maken op één van de 350 producten!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link