Somber? Met deze 3 tips van een professor verdrijf je de donkere wolk

Body
somber

Pakken donkere wolken zich samen en voel je je somber? Je bent niet de enige. Onder de huidige, abnormale omstandigheden is het niet gek dat je (een stuk) minder vrolijk bent dan normaal. Geef baaldagen vooral de ruimte en maak je geen zorgen als ze wat vaker voorkomen. Toch kan het prettig zijn te weten hoe je een stroom van negatieve gedachten kunt doorbreken. De Amerikaanse professor Richard Wenzlaff helpt je op weg met 3 eenvoudige, maar bewezen succesvolle tips. 

Somber? Met deze 3 tips van een professor verdrijf je de donkere wolk

Voordat we de tips van professor Wenzlaff met je delen is het belangrijk om te snappen wat het verschil is tussen somberheid en een depressie. Want als er sprake is van een depressie dan zijn onderstaande tips hoogstwaarschijnlijk te ‘light’ om je weer beter te voelen.

Somber of een depressie

Het verschil tussen somberheid en een depressie zit ‘m vooral in de duur en de hevigheid van je gevoelens. Bij een ‘gewone’ sombere bui waaien negatieve gedachten uiteindelijk weer over. Bij een depressie blijft de spreekwoordelijke langspeelplaat echter hangen in een groef en voel je je meer dan twee weken somber. Bij een depressie zijn gevoelens van somberheid bovendien heftiger. Je haalt nergens meer plezier uit, je kunt niet of nauwelijks deelnemen aan het dagelijkse leven. Daarnaast zijn er nog andere klachten die bij een depressie veel voorkomen, zoals angstklachten, schuldgevoelens, concentratieklachten en soms zelfs gedachten aan de dood. Heb je het vermoeden dat je depressief bent, neem dan alsjeblieft contact op met je huisarts of praat in ieder geval met iemand die je vertrouwt. De tips in dit artikel brengen misschien wat verlichting, maar zijn geen oplossing.

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

3 tips tegen somberheid

Terug naar Richard Wenzlaff. Volgens deze professor is er niks mis met zo nu en dan een grijze dag. Ze horen bij het leven. Sterker nog: negatieve gedachten kunnen juist bijdragen aan je gezondheid. Het is dus zeker niet de bedoeling om sombere gedachten te ‘bevechten’ met optimisme. Maar het kan wél fijn zijn om te weten hoe je een stroom van sombere gedachtes zelf kunt doorbreken. Maar hoe doe je dat dan? Wat je volgens professor Wenzlaff ieder geval niet moet doen, is uren series bingen op de bank. Daar blijk je alleen maar nóg somberder van te worden. Veel slimmer is het om aan de slag te gaan met deze 3 – wetenschappelijk bewezen succesvolle -tips:

1) Boek een klein succes

Als je down bent, lig je misschien het liefst de hele dag op de bank en is de afstandsbediening je beste vriend. Toch is het volgens Wenzlaff slim om elke dag één suf klusje te doen dat je al een tijdje hebt laten liggen. Kies vooral voor iets eenvoudigs zoals een rekening betalen en een kast opruimen. Het klinkt te simpel voor woorden, maar het boeken van een klein succes is een beproefde methode en geeft je het gevoel dat je toch nog íets nuttigs hebt gedaan.

2) Help een ander

Er is volgens Wenzlaff geen betere manier om een goed gevoel over jezelf te krijgen dan anderen helpen. Je inspanningen hoeven heus niet groots en meeslepend te zijn. Probeer gewoon iets aardigs te doen. Stuur een kaartje naar je oma of haal boodschappen voor de buren. Soms is een glimlach al voldoende om je sombere bui te verdrijven.

3) Ga op zoek naar een horizon

Buiten zijn helpt depressies voorkomen. Vermijd grauwe woonwijken en ga naar een plek waar je de horizon duidelijk kunt zien. Waarom? Een horizon is een natuurlijke begrenzing en helpt je om de angst die grenzeloosheid (in denken, voelen en emoties) met zich meebrengt te kalmeren. Op een bankje zitten met uitzicht over een weiland of de zee doet dus écht wonderen. Een ander voordeel van naar buiten gaan is blootstelling aan ultraviolette straling in de vorm van daglicht. Daglicht stimuleert namelijk de aanmaak van de natuurlijke feel good drug endorfine. Houd om jouw eigen veiligheid en die van anderen te waarborgen anderhalve meter afstand en wandel alleen. Kijk bewust voor een tijdstip waarop er weinig mensen op straat zijn.

Voel je je somber, leeg en eenzaam? Wellicht zijn dit symptomen van een depressie. Kijk op 113.nl/depressie voor informatie en hulp. 

Meer lezen over somberheid en depressie

Hoe antidepressiva je van de regen in de drup helpt
Het anti-depressie dieet, dit zijn de 10 basisregels
De invloed van je familie-systeem op somberheid en depressie

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bronnen: Emotional Intelligence, David Goleman & Stichting Lentis

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.