Reizen en Ayurveda: met deze tips houd jij de Vata dosha in toom

Body
reizen ayurveda
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
13.06.2022

Reizen is heerlijk en een groot voorrecht, maar kan je ook uit balans brengen. Last minute inpakken, lang onderweg zijn, jetlags, de koude droge lucht van airconditioning, andere voeding… Deze factoren kunnen allemaal voor ongemak zorgen tijdens je reis, zoals spijsverteringsklachten of verkoudheid. Vanuit de Ayurveda bezien komt dit vooral door een toename van Vata dosha. Ayurveda Practitioner Sophia Reuser van I love Ayurveda deelt hieronder haar beste tips om tijdens je vakantie in evenwicht te blijven.

Reizen en Ayurveda: met deze tips houd jij de Vata dosha in toom

Sophia: ‘Reizen kan zorgen voor een toename van de Vata dosha, waardoor deze uit balans kan raken. Vata wordt gedomineerd door de elementen Lucht en Ruimte en kenmerkt zich als licht, beweeglijk, onregelmatig, koud en droog. Deze kenmerken kan je ook herkennen in het reizen, wat reizen een een ‘Vata-activiteit’ maakt. Je beweegt je lange tijd (hoog) door de lucht, mogelijk naar een bestemming in een andere tijdzone. Verder zal je dagelijkse leefstijl en voedingspatroon er waarschijnlijk anders uit zien dan thuis. Dat zorgt voor een toename van onregelmatigheid en beweeglijkheid, waardoor je bioritme uit balans kan raken. Ook je huid en haar kunnen droger worden door de koude, droge lucht van de airconditioning onderweg en tijdens je verblijf. Het lange zitten in de auto, trein of vliegtuig kan de circulatie beperken, waardoor je zwelling kan ervaren rond bijvoorbeeld de enkels of onder je ogen.

Spijsvertering en immuunsysteem

De toename van Vata kan je ook ervaren in je spijsvertering. Die kan behoorlijk in de war worden gebracht, doordat het op andere tijdstippen aan het werk moet om ander soort voedsel te verteren. Dat kan spijsverteringsklachten tot gevolg geven, zoals kramp, buikpijn, slechte eetlust, een opgeblazen gevoel, constipatie of diarree. De spijsvertering wordt in de Ayurveda gezien als de basis voor gezondheid. Een spijsvertering die uit balans raakt, in het geval van reizen door een verhoogde Vata, kan invloed hebben op je immuunsysteem. En dat kan tot gevolg hebben dat je de eerste dagen van je vakantie ziek wordt. Keelpijn, koorts, verkoudheid, slecht slapen, hoofdpijn, kortademig en het koud hebben zijn daar enkele voorbeelden van. De onderstaande tips helpen je om je balans te behouden.

Nieuw! Yoga Nidra & Slaap Pakket

Jouw gids naar je diepste slaap ooit
Bestel nu! Holistik Slaap Pakket Diepste slaap ooit

1. Een goede vochtbalans

Besteed voldoende aandacht aan het onderhouden van een gebalanceerde spijsvertering en een gebalanceerde Vata Dosha. Zorg dat je genoeg water drinkt en de juiste vetten neemt, vooral als je neigt naar een droge huid en droog haar. Gekookt water met een beetje Himalaya zout en suiker kan helpen om je vochtbalans te onderhouden. Als je juist neigt naar het vasthouden van vocht, kan het helpen om thee te drinken van komijn-, koriander- en venkelzaad (KKV) in een verhouding van 1:1:1. Het regelmatig drinken van KKV-thee kan de circulatie bevorderen. Maak thuis een potje klaar en neem deze mee in je (hand)bagage.

2. Voldoende gezonde vetten

Een goede vorm van vet is Ghee. Ghee kan helpen bij spijsverteringsproblemen en wordt goed opgenomen door de lichaamsweefsels, onder andere door de aanwezigheid van boterzuur (butyraat), een aminozuur dat zich van nature ook in de darmen bevindt. Neem een klein potje Ghee mee en voeg een theelepeltje toe bij elke warme maaltijd.

3. De juiste voedselcombinaties

Let ook op je voedselcombinaties. Sommige producten combineren niet goed samen, waardoor ze de spijsvertering kunnen verstoren. In dit artikel lees je welke voedselcombinaties je beter kan vermijden, volgens de Ayurveda. Vermijd (ijs)koud(e) voedsel en dranken. Drink je water warm of op kamertemperatuur en eet licht verteerbare, warme maaltijden. Het toevoegen van extra vezels aan je eten, zoals gebroken lijnzaad of psyllium husk, kan de conditie van de darmen ondersteunen en kan helpen bij verstopping of diarree.

4. (Zelf-)massage

Een (zelf-)massage met koudgeperste sesamolie of amandelolie helpt goed tegen een droge en ruwe huid en werkt rustgevend. Voordat je in de auto of in het vliegtuig stapt kun je jezelf insmeren met deze olie, waardoor je tijdens de reis beter gehydrateerd bent en je meer gegrond zult voelen. Een korte voetmassage met een beetje olie vlak voor het slapen kan de nachtrust bevorderen. Droogborstelen met een zachte borstel of scrubhandschoen kan de circulatie van de huid bevorderen, wat goed kan helpen bij vochtophoping. Besteed tijdens het droogborstelen ook extra aandacht aan gebieden waar zich meer vetweefsel bevindt, zoals de dijen en billen.

5. Vrij ademen

Houd tenslotte je luchtwegen schoon door de neusholte regelmatig te spoelen met zoutoplossing van warm water en Himalaya zout. Een netipot is hier zeer geschikt voor. Verzorg je neusholte daarna door 3-5 druppels sesamolie in het neusgat te druppelen. Regelmatig de Kapala Bhati ademoefening doen kan ook helpen om overtollig slijm uit de neusholte te verwijderen en is bovendien ook goed voor de circulatie. Fijne vakantie!’

 6. Rust en regelmaat

Als je naar een andere tijdzone reist kan je een jetlag ervaren. Geef jezelf voldoende rust en ruimte om te wennen aan het tijdverschil, vooral de eerste paar dagen. Dit geldt trouwens ook bij thuiskomst. Probeer zoveel mogelijk regelmaat in je dag te houden door op dezelfde tijdstippen naar bed te gaan, op te staan en te eten. Dat brengt ook weer regelmaat in je spijsvertering. Maak een ochtendwandeling op blote voeten, bijvoorbeeld op het strand, of neem een duik in natuurwater of het zwembad.

Bonustip van de redactie: Yoga Nidra

Heb je moeite om goed te slapen tijdens je vakantie? Probeer dan Yoga Nidra. Yoga Nidra betekent letterlijk ‘slaap van de yogi’. Maar het is alles behalve slapen zoals je ’s nachts doet. Zie het als een zeer diepe vorm van meditatie. Via Yoga Nidra kom je in de ruimte tussen waken zijn en slapen. Het brengt je in een schemergebied waarin je rationele brein slaapt, maar je onderbewuste actief blijft. Door de diepe ontspanning verwerk je prikkels, neemt de spierspanning in je lichaam af en dalen je bloeddruk en hartslag. Precies wat je nodig hebt om in slaap te komen. Wil je Yoga Nidra zelf proberen? Bestel dan voor slechts €19,95 het Holistik Yoga Nidra & Slaap Pakket met 3 nidra’s van één van de beste teachers van Nederland: Suze Retera.

Nieuw! Yoga Nidra & Slaap Pakket

Jouw gids naar je diepste slaap ooit
Bestel nu! Holistik Slaap Pakket Diepste slaap ooit

Over I Love Ayurveda

Wanneer je lid wordt van de I love Ayurveda Community ontvang jij elke maand het I love Ayurveda Online Magazine in jouw mailbox met content op het gebied van Ayurveda die jou gaat helpen met het transformeren van jouw leven. Het online magazine staat boordevol Ayurveda kennis en tips waardoor jij steeds dieper kunt duiken in de wondere wereld van Ayurveda. Zodat je leert begrijpen waar jouw gezondheidsklacht vandaan komt. En vooral zodat jij leert deze onbalans aan te pakken én te voorkomen in de toekomst. Lees hier meer over I love Ayurveda en de mogelijkheid om lid te worden van de Community, of volg I love Ayurveda Instagram.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
        Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop!



          We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.