Dit is waarom je absoluut niet mag lijnen als je zwanger bent

Body
lijnen zwangerschap

Opeens gaat de rits van je jurk niet meer omhoog. Van je eerste online zoektocht naar positiekleding krijg je het al snel benauwd. Schrikbeelden van hoe je er bij 40 weken bij zal lopen, achtervolgen je wanneer je in de spiegel kijkt. Je weet dat je hoort aan te komen, maar het voelt zo onnatuurlijk om na je hele leven aandacht te besteden aan je gewicht, dit opeens los te laten nu je zwanger bent…

Dit is waarom je absoluut niet mag lijnen als je zwanger bent

Voordat je besluit dat het aankomen te snel gaat en je in actie komt, moet je je realiseren dat de vetcelen die je normaliter liever kwijt dan rijk bent, tijdens je zwangerschap een belangrijke rol spelen. We worden tegenwoordig aan meer chemicaliën blootgesteld dan onze ouders en grootouders. Zoals de zware metalen waar we helaas niet aan ontkomen in ons eten of dagelijks leven. Dezelfde zware metalen die je probeert te vermijden door geen sushi te eten tijdens je zwangerschap. Ons lichaam heeft moeite deze giftige stoffen te verwerken en bewaart ze dan in onze vetcellen!

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Facebook!
Ga naar facebook

Placenta

Waarom in je vetcellen? Omdat je deze gevaarlijke stoffen uit de buurt wil houden van je – kritieke – organen waar ze schade aan kunnen richten. Daarom is je vetlaagje een logische plek. Wanneer je afvalt, komen de zware metalen samen met het vet vrij en vinden ze hun weg naar je bloed. Je nieren en lever zijn in staat om een deel uit te scheiden, maar helaas niet alles. Je ongeboren baby die afhankelijk is van je bloedsomloop voor haar groei en ontwikkeling probeert zich hiertegen te beschermen met behulp van de placenta. Helaas kan de placenta stoffen zoals lood, kwik en cadmium er niet uitfilteren. Blootstelling kan leiden tot geboorte afwijkingen en problemen met de hormonale ontwikkeling van de kleine. Ook als je borstvoeding gaat geven, is het verstandig om het afvallen achterwege te laten, aangezien je melk dan een aangetaste doorgeefluik wordt.

Gewichtstoename: wat is normaal?

De vraag die ik daarna vaak hoor, is ‘wat is dan normaal qua gewichtstoename?’ Ik ben van mening dat er geen normaal is. Iedere zwangerschap is anders en dat zal je ook wel gemerkt hebben aan zwangere vriendinnen om je heen. De één lijkt een bal onder haar trui te verstoppen en aan je andere vriendin die pas in blijde verwachting is, wordt inmiddels gevraagd of ze zwanger is van een tweeling. YIKES! Natuurlijk zijn er richtlijnen. Je kan ervan uitgaan dat als je overgewicht hebt, je minder aankomt dan als je van tevoren slanker bent. Gemiddeld genomen, kom je met een gezonde BMI* (tussen 18,5 en 25) 10-15 kg aan. Met de nadruk op gemiddeld, want dit kan verschillen met een afwijking omlaag of omhoog. Vaak kom je het meest aan in de laatste maanden van je zwangerschap en hoef je niet te schrikken als je in de eerste drie maanden een beetje afvalt met dank aan de misselijkheid. Je ongeboren baby maakt dan aanspraak op je reserves.

Lichte cardio

Als je ver boven de genoemde marge zit dan hoeft het niet zo te zijn dat alleen je voedingspatroon de schuldige is. Kaart je zorgen allereerst aan bij je verloskundige. Zij hebben hier ervaring mee en kunnen je eventueel doorverwijzen naar een voedingsdeskundige, die je kan helpen om gezond en genoeg te eten om je kleine hummel de beste start te geven. In beweging blijven met mooie wandelingen en – lichte – cardio leveren een uitstekende bijdrage aan de opname van voedingsstoffen in cellen. Als je cellen krijgen wat ze nodig hebben, dan merk je gedurende je zwangerschap dat je amper last hebt van eetbuien. Dan voelt die mama stretch spijkerbroek toch minder vervelend aan.

*Body Mass Index bereken je door je gewicht in kilogram te delen door je lengte in het kwadraat – zie ‘BMI berekenen’ op Google

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link