Menstruatiekrampen en prostaglandinen: zo breng je deze mini hormonen in balans

Body
menstruatiekrampen, ongesteld, oplossing
Karlijn Hoebe

Karlijn Hoebe
14.11.2018

Eén van de meest voorkomende vrouwenklachten tijdens de menstruatie zijn buikkrampen. Bij sommige vrouwen gaan ze zelfs gepaard met diaree of misselijkheid wanneer ze ongesteld zijn. Hormonen spelen hierbij een hoofdrol. Prostaglandinen is bijvoorbeeld zo’n groep ‘mini hormonen’, maar met alles behalve een mini invloed. Ze bestaan uit 3 soorten: PgE1, PgE2 en PgE3. We weten het; dit klinkt nogal scheikundig maar orthomoleculair therapeut Karlijn Hoebe maakt hun invloed in onderstaand artikel zo concreet mogelijk. Inclusief tips van haar over hoe je je menstruatie doorkomt met minder buikkrampen. 

Menstruatiekrampen en prostaglandinen: zo breng je deze mini hormonen in balans

Karlijn: ‘Onze voeding en leefstijl is van invloed op de balans tussen de 3 hoofdgroepen van prostaglandinen. Bij vrouwen die veel last hebben van menstruatiekrampen zie je vaak de volgende disbalans:

  • De aanmaak van PgE1 en PgE3 is meestal verlaagd. Terwijl deze juist krampstillend werken.
  • De aanmaak van PgE2 is meestal verhoogd. Dit kan menstruatiekrampen doen verergeren.

De aanmaak van Prostaglandines kan onder andere worden verstoord door:

  • Tekorten aan voedingsstoffen (mineralen, vitamines, onverzadigde vetzuren)
  • Fysieke en mentale stress
  • Hoge suikerinname
  • Overmatig alcoholgebruik
  • Hoge inname van koffie
  • Medicijngebruik (met name anticonceptiepil en hormoonpreparaten)
  • Veroudering

Boost anti-kramp hormoon PgE1

Naast menstruatiekrampen wordt een laag PgE1 in verband gebracht met o.a. een verstoring in de hormoonhuishouding, PMS, overgangsklachten, allergieën en eczeem. Voor de aanmaak van PgE1 wordt het DGLA (Dihomo Gamma Linoleenzuur) gebruikt. DGLA kan worden aangemaakt uit het GLA (Gamma Linoleenzuur) dat op zijn beurt weer uit LA (Linolzuur) kan worden gevormd. De aanmaak van PgE1 kan mede verlaagd zijn door een tekort aan bepaalde voedingsstoffen.

Voedingsstoffen die de aanmaak van PgE1 kunnen verbeteren zijn o.a.:

  • GLA in Teunisbloemolie, Borage olie (koudgeperste/onverhitte olie)
  • Magnesium in donkere bladgroenten, noten, zaden, bananen, rauwe cacao, vis-en schaaldieren en avocado
  • Vitamine B6 in vis, ei, graanproducten en peulvruchten

Verlaag menstruatiekrampen door PgE2 te verlagen

PgE2 wordt gevormd uit arachidonzuur dat vooral voorkomt in dierlijke vetten, maar ook in plantaardige producten. De verhoogde aanmaak van PgE2 kan onder andere komen door een hoge inname van vlees en zuivelproducten. Eet deze producten dus met mate. Vermijd gehydrogeneerde plantaardige oliën waarbij het smeltpunt kunstmatig is verhoogd zoals zonnebloemolie, pindaolie, margarine en koolzaadolie. Voedingsstoffen die de aanmaak van PgE2 verminderen zijn:

  • EPA rijke voeding in vette vissoorten zoals makreel, haring en zalm.
  • Zink in schelp- en schaaldieren, noten, zaden, pitten.
  • Vitamine E in noten, zaden, pitten en avocado.

Verhoog aanmaak PgE3

Voor de aanmaak van PgE3 wordt DHA (DocosaHexAeenzuur) gebruikt. DHA kan worden aangemaakt uit EPA (EicosaPentAeenzuur), dat op zijn beurt weer uit ALA (Alfa Linoleenzuur) kan worden gevormd. De aanmaak van PgE3 kan mede verlaagd zijn door een tekort aan bepaalde voedingsstoffen, waardoor onmisbare enzymen in onvoldoende mate aanwezig zijn. Voedingsstoffen die de aanmaak van PgE3 verbeteren zijn o.a:

  • EPA en DHA rijke voeding in vette vissoorten zoals makreel, haring en zalm.
  • Vitamine B6 in vis, ei, graanproducten en peulvruchten

Voedingssupplementen en menstruatie

Als je veel last hebt van menstruatieklachten kan het, naast een gezond en gevarieerd voedingspatroon, zinvol zijn om voedingssupplementen te gebruiken. Op die manier ondersteun je de biochemische processen in je lichaam om zo het zelf genezend vermogen van het lichaam te bevorderen. Laat je hierin echter goed adviseren door een professional. Ieder persoon is anders, reageert anders en heeft daardoor een andere behoefte. Daarnaast zijn er heel veel synthetische supplementen op de markt met geen enkele of een geringe werking. Sommige supplementen kunnen zelfs meer kwaad dan goed doen, waardoor ‘baat het niet dan schaadt het niet’ ook niet altijd opgaat’.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Over Karlijn Hoebe en haar praktijk

Wil je weten welke voeding er wel/niet geschikt voor jou is en welke supplementen ondersteunend werken? Als orthomoleculair therapeut en hormoonspecialist kan Karlijn aan de hand van je klachtenbeeld en eventueel aanvullend laboratoriumonderzoek (hormoonprofielonderzoek / ontlastingsonderzoek / voedselintolerantietest) een persoonlijk adviesplan opstellen en je begeleiden in het toepassen ervan. Ze heeft een praktijk voor orthomoleculaire therapie in Amsterdam, maar bied haar diensten ook online aan. Bij een aanvullende zorgverzekering wordt een consult gedeeltelijk vergoed. Neem contact met haar op via info@karlijnhoebe.nl of kijk op karlijnhoebe.nl.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link